۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵
محرومیت در کنار ظرفیت‌های نفت‌وگاز؛ مسئولیت‌ اجتماعی در فراموشخانه نفتی
بازار از ایلام گزارش می‌دهد؛

محرومیت در کنار ظرفیت‌های نفت‌وگاز؛ مسئولیت‌ اجتماعی در فراموشخانه نفتی

ایلام- در حالی ایلام دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در بخش نفت و گاز است و پروژه‌های مختلفی نیز در این زمینه اجرایی شده و یا در حال اجرا است، اما محرومیت‌های مضاعف در کنار بیکاری جوانان در استان همچنان موج می‌زند.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان ایلام در غرب ایران یکی از مناطق محروم در عین حال پرظرفیت کشور محسوب می شود که در سال های اخیر به واسطه کم توجهی مسئولان کشوری راه توسعه را به خوبی طی نکرده است.

این استان دارای چهار درصد ذخائر نفت و ۱۱ درصد ذخایر گاز در کشور است و در حال حاضر روزانه بیش از ۱۸۰ هزار بشکه نفت در این استان تولید می شود.

همچنین این استان با وجود پالایشگاه گاز ایلام به عنوان بزرگترین پالایشگاه گاز غرب ایران، بخش مهمی از گاز استان های کشور را تامین می کند.طبق گفته مسئولان روزانه بیش از شش میلیون مترمکعب گاز در این پالایشگاه گاز پالایش می شود.

علاوه بر این پروژه های مختلفی مثل میدان های نفتی و گاز مشترک، پتروشیمی ایلام و دهلران، ان جی ال دهلران و...در استان در حال انجام است و برای آینده نیز پروژه های مهم برای استفاده از ظرفیت های نفت و گاز استان اجرایی می شود.

در حال حاضر این استان یکی از مهمترین مناطق کشور در بخش تولید نفت و گاز در کشور محسوب می شود، اما نکته بسیار مهم اینکه با وجود این همه ظرفیت نفت و گاز و پروژه های مختلف این استان از توسعه عقب افتاده است.

سوال اساسی اینکه سهم درآمدهای مناطق نفت خیر و مسئولیت های اجتماعی چرا تاکنون منجر به توسعه استان نشده و اینکه چرا نیروی های غیر بومی در پروژه های نفت و گاز بیشتر از بومی ها است.

در حالی که در سایر استان های نفت خیر کشور، وزارت نفت در بیشتر حوزه ها سرمایه گذاری می کند و حتی از تیم های ورزشی حمایت می کند، متاسفانه در استان ایلام خبری از این حمایت ها نیست.

مدیریت نفت و گاز در ایلام وجود ندارد
نماینده مردم ایلام در مجلس در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ۹۵ درصد نفت و گاز غرب ایران در استان ایلام تولید می شود ولی متاسفانه مدیریت نفت و گاز غرب در استان ایلام نیست و در یک استان دیگر واقع است.

سارا فلاحی بیان کرد: احقاق حق سهم نفت و گاز غرب برای توسعه استان  مطالبه اصلی مردم استان از وزارت نفت است.

وی با اشاره به اینکه به رغم ظرفیت های فروان نفت و گاز هنوز استان از بسیاری از امکانات محروم است، افزود: باید به نسبت درآمدهای نفتی، بودجه خاصی نیز در استان برای اجرای طرح های عمرانی سرمایه گذاری شود.

به رغم ظرفیت های فروان نفت و گاز هنوز استان از بسیاری از امکانات محروم است، باید به نسبت درآمدهای نفتی، بودجه خاصی نیز در استان برای اجرای طرح های عمرانی سرمایه گذاری شود

فلاحی افزود: هم اکنون نیز درصد قابل توجهی از شاغلان در پروژه های نفت و گاز استان غیربومی  هستند، باید با آموزش رشته های مختلف نفت و گاز، درصد شاغلان جوانان بومی استان در این پروژه ها بیشتر شود.

وی گفت: علاوه بر بحث سرمایه گذاری و اشتغال، پروژه های مختلف نفت و گاز نیز در استان نیازمند توجه هستند، در حال حاضر چند پتروشیمی در استان در حال اجرایی شدن قرار گرفته که نیازمند توجه است.

اختصاص چهار درصد سرمایه گذاری حوزه نفت و گاز به استان
استاندار ایلام نیز در این ارتباط اظهار کرد: در چند سال گذشته پروژه های مهمی در حوزه نفت و گاز در استان اجرایی شده و پروژه های مهمی مثل فاز دوم پتروشیمی ایلام، فاز دوم پالایشگاه گاز، پتروشیمی دهلران، لرزه نگاری و اکتشاف نفت و گاز در شهرستان های ایوان، چرداول، آبدانان، ان جی ال دهلران، شروع بکار pp پتروشیمی ایلام، آماده شده فاز اجرایی پتروشیمی های مهران، دره شهر و هلیلان، آماده شدن پروژه شیرین سازی و الفین پتروشیمی ایلام و...در دست اجرایی شدن است.

قاسم سلیمانی دشتکی ادامه داد: ۷۰۰ میلیون دلار در شورای عالی اقتصاد برای اجرای پروژه های نفت و گاز در استان در مصوب شده و از این میزان چهار درصد صرف توسعه استان می شود.

۷۰۰ میلیون دلار در شورای عالی اقتصاد برای اجرای پروژه های نفت و گاز در استان مصوب شده و از این میزان چهار درصد صرف توسعه استان می شود

وی گفت: برنامه و اولویت اول مسئولان استان رایزنی برای سرمایه گذاری در حوزه پایین دستی پتروشیمی ایلام با ایجاد یک شهرک تخصصی است.

استاندار ایلام گفت: اشتغال‌زایی بالا و پایدار، جلوگیری از خام‌فروشی با توسعه صنایع پایین‌دستی، بالا بودن نرخ بازگشت سرمایه، جلوگیری از خروج ارز از کشور، به‌کارگیری متخصصان بومی و توسعه منطقه از اهداف مهم احداث شهرک تخصصی صنایع پایین دستی پتروشیمی در ایلام است.

لزوم تحقق مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت در استان ایلام
یک کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام نیز در گفتگو با بازار اظهار کرد: متاسفانه به رغم پروژه های نفت و گاز و ظرفیت های این حوزه در استان، مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت در استان ایلام مغفول مانده است.

اکبر ایمانی بیان کرد: ایجاد اشتغال نیروی بومی در پروژه های نفت و گاز، سرمایه گذاری در طرح های عمرانی، درمانی و ورزشی، حمایت از طرح های مشکل دار استان، حمایت از تیم های ورزشی استان و..از جمله این مسئولیت های اجتماعی است که در استان مورد غفلت واقع شده است.

وی گفت: مطابق قانون اختصاص بودجه از محل سرمایه گذاری حوزه نفت و گاز در مناطق نفت و خیر کاملا قانونی است و این مهم باید در استان ملموس باشد.

وی افزود:متاسفانه حتی شرکت های نفت و گازی در استان ایلام مالیات را در داخل استان پرداخت نمی کند، همین مسئله می تواند به عنوان منبع درآمدی برای استان باشد.

استان ایلام در حال حاضر علاوه بر وجود ۱۴ هزار جوان بیکار، دارای پروژه های نیمه کاره مختلفی در بخش های مختلف است که اختصاص بودجه از طریق سرمایه گذاری های بخش نفت و گاز می تواند بخش مهمی از مشکلات استان را حل کند.

حتی بسیاری از شهرها و روستاهای در کنار پروژه های نفت و گاز استان از حداقل امکانات بی بهره مانده اند.

به رغم همه وعده ها تاکنون مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت در استان ایلام به خوبی برای مردم ملموس نبوده است.این استان در حال حاضر به دلیل عدم اختصاص بودجه مناسب از دیگر مناطق کشور به لحاظ توسعه عقب افتاده است.

در حال حاضر بسیاری از زیرساخت های استان فرسوده شده و نیازمند بازسازی هستند، قطعا بودجه های اندک هر سال جوابگوی حجم نیازهای استان نیست و نیاز است مسئولان کشوری توجه به این استان نفت خیز داشته باشند.

کد خبر: ۳۱٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha