۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
وعده تسهیلات کرونایی به  اصناف پوچ بود!؟
اصناف بدون حامی رها شدند

وعده تسهیلات کرونایی به اصناف پوچ بود!؟

شیوع ویروس کرونا و تبعات منفی اقتصادی این ویروس از یک سو و ایجاد رکود تورمی در اقتصاد ایران از سوی دیگر موجب شده تا اصنافی که از سوی روسای اتاق ها و مقامات دولتی در حرف و شعار فقط مورد حمایت قرار می گیرند، در آستانه تعطیلی های گسترده قرار بگیرند.

ملیحه خورده پا؛ بازار: از اواسط اسفند ماه سال گذشته بود که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد باید واحدهای صنفی و مراکز تجاری به منظور قطع حلقه شیوع ویروس کرونا تعطیل شوند. بازگشایی واحدهای صنفی از اواخر اردیبهشت امسال به صورت تدریجی و مرحله ای انجام شود اما برخی از مشاغل از جمله تالارهای پذیرایی طعم خوش شروع مجدد به فعالیت اقتصادی را کمتر از یک ماه چشیدند زیرا این صنوف دیرتر از سایر رسته های صنفی بازگشایی شدند و زودتر از بقیه صنوف در معرض تعطیلی های ناشی از اجرای محدودیت فعالیت های صنفی اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و استانداری ها قرار گرفتند.

بر کسی پوشیده نیست که اصناف در شرایط سخت اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و تحمل تبعات تحریم اقتصادی ایران از سوی آمریکا و متحدانش با چه مشکلاتی مواجه است؛ مشکلات مالیاتی، بیمه ای، پرداخت اجاره واحدهای صنفی، زیان های ناشی از عدم فروش و یا از بین رفتن کالاها، پرداخت قبوض سنگین خدماتی و... 

 بدون تردید در چنین شرایطی وظیفه رئیس و هیات رئیسه  اتاق های اصناف ایران و اتاق های شهرستانها به ویژه اتاق اصناف تهران که در پایتخت فعالیت دارند و به مسئولان بیشتر دسترسی دارند زیرا رئیس و هیات رئیسه اتاق اصناف تهران؛ روسای سابق و اسبق اتاق اصناف ایران و نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران هستند و به تریبون های رسانه ای دسترسی دارند بنابراین باید از این ظرفیتها برای حمایت از تمامی رسته های صنفی فعال در تهران و سراسر کشور بهره بگیرند.

وظیفه دولت نیز در چنین شرایطی حمایت مالی و تسهیلاتی و بخشودگی های مالیاتی و بیمه ای است تا اصناف بتوانند حداقل های ظرفیت فعالیت اقتصادی و حفظ مشاغل موجود را حفظ کنند اما مساله اساسی این است که آیا دولت به وعده های حمایتی که در پنج ماه اخیر به اصناف داده، عمل کرده است یا خیر؟ اگر پاسخ این سوال مثبت است چه میزان از واحدهای صنفی به چرخه فعالیت اقتصادی برگشته اند و اگر جواب این سوال منفی است باید به این سوال پاسخ داده شود که روسای اتاق اصناف ایران و تهران در قبال عدم تعهد دولت به وعده هایش چه اقداماتی انجام داده اند؟ آیا اصولا حل مشکل فعالان صنفی جزو دغدغه های هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و تهران است یا خیر؟

مصطفی احمدی  ‌رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار: در طی پنج ماه اخیر هیچ اقدام حمایتی برای اصناف جهت عبور از شرایط سخت اقتصادی که متحمل می شوند، صورت نگرفته است

خبری از وام و حمایت های مالیاتی و بیمه ای نیست
‌رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار بر این باور است که  دولت به هیچ کدام از وعده هایی که برای حمایت از صنوف آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا داده است حداقل در قبال فعالان صنف آجیل و خشکبار در سراسر ایران عمل نکرده است.

مصطفی احمدی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار می کند: از زمان شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت در فعالیت های اقتصادی اصناف دولت وعده داد به آن دسته از فعالان صنفی که نیروی انسانی خود را تعدیل نکنند به ازای هر کارگر ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان تسهیلات بدهد که این وعده محقق نشد.

این فعال صنفی تصریح می کند: یکی از جدی ترین مشکلات اصناف بحث مالیات سال ۹۸ و پرداخت بیمه است که طرف حساب این دو مشکل صنفی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان امور مالیاتی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی است. اما متاسفانه هیچ کدام از این سازمان ها و دستگاههای دولتی حاضر به همراهی با اصناف نیستند و تا کنون اصناف نه مشمول بخشودگی در پرداخت حق بیمه و مالیات شده اند و نه از بدهی آنها استمهال شده است.

احمدی خاطرنشان می کند: در طی پنج ماه اخیر هیچ اقدام حمایتی برای اصناف جهت عبور از شرایط سخت اقتصادی که متحمل می شوند، صورت نگرفته است.

علی فاضلی رئیس سابق اتاق اصناف ایران: این روزها عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران است باور دارد که مسئولان دولتی و صنفی مشکلات کسبه و اصناف را پیگیری نمی کنند

حفظ صندلی جدی ترین دغدغه این روزهای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و تهران
جدی ترین سوال این روزهای اصحاب رسانه و مردم و فعالان صنفی این است که چرا در دولت اثری از وفای به عهد دیده نمی شود صرفا در مقابل اصحاب رسانه اقدامات حمایتی از اصناف را مطرح کرده اند و با گذشت بیش از پنج ماه نه به این وعده های عمل کرده اند و نه کسی نسبت به عملکرد آنها نظارت و پرسش و پاسخی را مطرح می کند.

بدون تردید روسای اتاق های اصناف ایران و تهران و سایر شهرستانها انتخاب شده اند تا مسایل اساسی صاحبان کسب و کارهای خرد را پیگیری و نسبت به رفع آنها اقدامات اساسی انجام دهند اما رئیس و هیات رئیسه اتاق اصناف ایران که  از روزی که بر مسند قدرت در اتاق اصناف ایران تکیه زدند، درب اتاق های خود را به روی اصحاب رسانه قفل کردند خود را ملزم به پاسخگویی و تنویر افکار عمومی نمی دانند زیرا از این بابت خاطر جمع هستند که نه از سوی مقام اصلی و مستقیم نظارت بر فعالیت این صنف یعنی وزارت صمت مورد سوال و جواب قرار نخواهند گرفت و نه در بعدی وسیع تر و کلان تر خبری از نظارت های دولت و مجلس بر عملکرد آنها نیست.

رئیس اتاق اصناف تهران نیز که  طی هفته های اخیر رویه سکوت کامل را در پیش گرفته است تا مشخص شود نتیجه این همه جلسه ای که با دولتی ها برگزار کردند، برای کسبه چه بوده است.

مصاحبه کنندگان دولتی و صنفی پاسخگو باشند
رویکرد  روسای اتاق اصناف ایران و هیات رئیسه اتاق اصناف تهران موجب شده تا صاحبان کسب و کارهای خرد که سهم بسزایی در ایجاد اشتغالزایی دارند، روزگار سختی را بگذرانند.

رئیس سابق اتاق اصناف ایران که این روزها عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران است باور دارد که مسئولان دولتی و صنفی مشکلات کسبه و اصناف را پیگیری نمی کنند.

علی فاضلی در گفتگو با خبرنگار بازار میگوید: این روزها کسبه و فعالان صنفی روزگار سختی را می گذرانند و لازم است در مقابل شرایط امروز آنها تمامی مسئولان دولتی و صنفی که مدام با رسانه ها مصاحبه و خبر آغاز اقدامات حمایتی دولت از اصناف و پرداخت تسهیلات به آنها را مطرح می کردند و وعده دادند که رونق اقتصادی آنچنانی ایجاد می کنند بار دیگر در مقابل رسانه ها حاضر شوند و اعلام کنند که تکلیف پرداخت این تسهیلات و اقدامات حمایتی چه شد.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران ادامه می دهد: کسانی که در اتاق اصناف ایران و تهران صاحب امضاء هستند باید به فعالان صنفی پاسخ بدهند. من احدی از هیات رئیسه هستم و تا بحال کسی در این مدت از من نشنیده بگویم که بر مشکلات فائق می آییم زیرا واقعیت های اقتصادی موجود در کشور به وضوح نشان می دهد که شرایط موجود به نفع مردم نیست.

فاضلی خاطرنشان می کند: بدون تردید بخشی از صنوف به واسطه تعطیلی آسیب دیدند و کسی این را تکذیب نمی کند. آن دسته از واحد صنفی که در پنج ماه اخیر کاملا تعطیل بودند عملا ورشکسته هستند و اگر مسئولان دولتی و صنفی به دنبال حفظ اشتغال موجود در اصناف هستند، ابتدا باید اقدامات حمایتی از کسبه ای که هنوز سر پا هستند را در دستور کار قرار دهند و پس از آن برای حل مشکلات صنفی چاره اندیشی کنند.

علی فاضلی عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران:  صاحبان صنوف بدون داشتن هزینه سر بار برای دولت همواره نقش موثری در اشتغالزایی داشتند و حالا که شرایط اقتصادی کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا غیرعادی شده است حداقل انتظار کسبه از مسئولان دولتی این است که برای عبور فعالان صنفی از این معضلات برنامه ریزی کرده و مشکلات آنها را پیگیری کنند

پیگیری معضلات در دستورکار اتاق اصناف  قرار بگیرد
رئیس سابق اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه دولت باید  برای حل مشکلات اصناف فکری بکند، می گوید: اصناف صدقه بگیر نیستند و تنها انتظاری که از دولت دارند این است که واقعیت های موجود اقتصادی را درک کند.

فاضلی ادامه میدهد: اصناف صدقه بگیر نیستند بلکه می خواهند با حمایت های دولتی و پیگیری مسئولان صنفی بتوانند معضلات فعلی را پشت سر بگذارند اما واقعیت این است که نه دولت برای اصناف امتیازی در زمینه مالیات و پرداخت بیمه قایل شده و برای آنها از بخشودگی و یا استمهال بدهی استفاده کرده است و نه اینکه مسئولان اتاق های اصناف نسبت به تحقق وعده های دولتی برای حمایت از اصناف پیگیری های لازم را انجام داده اند.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران تاکید می کند: فلسفه اتاق اصناف ایران پیگیری مشکلات صنفی و تلاش برای حل آنها است اما متاسفانه در شرایط فعلی چنین اقداماتی صورت نمی گیرد و در این زمینه باید رئیس اتاق اصناف ایران پاسخگو باشد.

فاضلی تصریح می کند که صاحبان صنوف بدون داشتن هزینه سر بار برای دولت همواره نقش موثری در اشتغالزایی داشتند و حالا که شرایط اقتصادی کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا غیرعادی شده است حداقل انتظار کسبه از مسئولان دولتی این است که برای عبور فعالان صنفی از این معضلات برنامه ریزی کرده و مشکلات آنها را پیگیری کنند.

رئیس سابق اتاق اصناف ایران خاطرنشان می کند: برای حل مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در میان فعالان صنفی لازم بود که برنامه ای مدون از سوی اتاق های اصناف تدوین و به دولت تحویل داده شود و سپس برای اجرایی شدن آنها پیگیری های لازم صورت بگیرد اما عملا این اتفاق رخ نداده است.

فاضلی با تاکید بر اینکه اتاق اصناف ایران باید مشکلات صنفی را پیگیری کند، می گوید: نگاه به دولت این نیست که به اصناف تسهیلاتی در قالب نظام پولی و مالی بدهد بلکه خواسته اصلی اصناف از دولت این است که با استمهال بدهی بانکی، بیمه ای و مالیاتی و بخشودگی جرایم و... و. از اصناف در این روزهای سخت حمایت کند.

کد خبر: ۳۱٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha