۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
بستر انجام آزمایش تخصصی «مرس» ویژه شتر در خراسان جنوبی فراهم شد
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:

بستر انجام آزمایش تخصصی «مرس» ویژه شتر در خراسان جنوبی فراهم شد

بیرجند- اصغرزاده،مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: زمینه انجام آزمایش تخصصی ویروس «کرونا مرس» برای شتر در خراسان جنوبی فراهم شد.

محمد اصغر زاده در گفت و گو با خبرنگار بازار از انجام مرس ،آزمایش تخصصی شتر، در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: در حال حاضر این امر روند آزمایشی خود را طی می کند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: هر گونه حمل و نقل شتر در داخل یا خارج استان منوط به انجام آزمایش مرس است.

وی با بیان اینکه در گذشته برای انجام این آزمایش، نمونه مد نظر به تهران ارسال می شد، افزود: از یک هفته آینده انجام آزمایش مرس ویژه شتر در استان رسما امکان پذیر خواهد شد.

اصغر زاده با بیان اینکه این امر کاهش هزینه ها و کاهش زمان را در پی دارد، گفت: انجام آزمایش های تخصصی در دیگر حوزه ها هم در حال راه اندازی است.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا مرس در شترها علامت خاصی ایجاد نمی‌کند، گفت: در صورت انتقال این بیماری به بدن انسان علائم خطرناک و خاصی همچون تب و لرز، سرفه وتنگی نفس ایجاد می‌کند و حتی خطر مرگ و میر را بدنبال دارد.

وی ادامه داد: کرونا مرس و سارس که شترها عامل انتقال اولیه آن هستند امکان سرایت به انسان را دارد که این ویروس برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ در شترهای عربستان مشاهده شد که متفاوت از کرونای جدید «کووید ۱۹» است.

وی بیان کرد: امید است با افتتاح آزمایشگاه دامپزشکی شرق کشور، امکان انجام تمام آزمایش های تخصصی اعم از طیور، زنبور عسل و فرآورده های خام دامی فراهم شود.

اصغر زاده با اشاره به پروژه آزمایشگاه دامپزشکی شرق کشور بیان کرد: عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۹۰ در استان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برای اتمام پروژه نیازمند هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم، اظهار کرد: تا سال گذشته پیشرفت فیزیکی این پروژه قریب به ۴۰ درصد بوده اما از سال گذشته تاکنون به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، نوعی از کرونا ویروس‌ها که از سال ۲۰۱۲ در خاورمیانه در شترها ایجاد بیماری کرد آن را «مرس» نام‌گذاری کردند و این ویروس از آن سال (۲۰۱۲) تاکنون شناسایی شده است.

کد خبر: ۳۱٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha