۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
تعطیلی و ضرر ۱۳ میلیارد تومانی دفاتر گردشگری در استان گلستان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تعطیلی و ضرر ۱۳ میلیارد تومانی دفاتر گردشگری در استان گلستان

گرگان- کاملی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی گلستان گفت: لغو پروازهای داخلی و خارجی به دفاتر گردشگری گلستان حدود ۱۳ میلیارد تومان ضرر زد و باعث تعطیلی دفاتر شد.

عیسی کاملی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره آخرین وضعیت دفاتر گردشگری گلستان اظهار کرد: امسال از بهمن‌ماه که شیوع بیماری کرونا مطرح شد، تمام پروازهای داخلی و خارجی تحت تأثیر آن تعطیل و عملاً دفاتر گردشگری هم بیکار شدند.

وی افزود: اکنون هم آژانس‌ها را برای جواب دهی به مشتری‌های قبلی و شکایت افرادی که از کنسلی پروازها خسارت‌دیده‌اند باز نگه‌داشته‌ایم.

رغبتی برای سفرهای داخلی نیست
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان گلستان بابیان این‌که اکنون نه پرواز خارجی داریم و نه رغبتی برای سفرهای داخلی هست، گفت: اگر سفری هم باشد با خودرو شخصی است و از کنترل گردشگری خارج است؛ مسافران هم سعی می‌کنند در کمپ‌ها یا خانه‌های مسافر و مکان‌های ارزان‌قیمت اقامت کنند.

کاملی از کاهش ۹۰ درصدی مشتریان آژانس‌ها و خسارت حدود ۱۳ میلیارد تومانی به دفاتر گردشگری خبرداد و گفت: در گلستان ۷۲ دفتر خدمات مسافرتی فعالیت دارند که حدود ۳۰۰ نفر در این مراکز کار می‌کردند و اکنون تقریباً همه بیکار شده‌اند.

وی بابیان این‌که بیمه بیکاری هم تقریباً به آن‌ها پرداخت‌نشده است، تصریح کرد: تبلیغاتی که برای بیمه و وام بود فقط به‌صورت نیم‌بند اجرا شد و درنهایت از کل دفاتر ما حدود ۱۲ دفتر استفاده کردند؛ آن‌هایی هم که وام بیکاری دریافت کرده‌اند کامل نبوده است.

کاملی با یادآوری این‌که دفاتر عملاً همگی تعطیل هستند و فعالیتی نمی‌کنند، ادامه داد: برخی درخواست کردند که مرخصی بگیرند؛ میراث فرهنگی هم راغب است این اتفاق رخ دهد تا برای شش ماه فعالیت آن‌ها تعلق شود اما عملاً اتفاقی رخ نداده است.

وی تصریح کرد: هزینه‌ها با درآمدها سازگار نیست به‌گونه‌ای که هزینه برق دفاتر بیشتر از درآمدها است.

هزینه دفاتر با درآمدها سازگار نیست
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان گلستان با اشاره به دیدار فعالان حوزه گردشگری با نمایندگان مردم در مجلس گفت: در جلسه با مجمع نمایندگان، اصلی‌ترین مشکل ما این مطرح شد که نمایندگان شناخت کافی از گردشگری ندارند. در تمام کشورها گردشگری حرف اول را می‌زند و از آن اقتصاد خود را می‌چرخانند اما در کشور ما چون شناخت کافی از گردشگری وجود ندارد از آن استفاده کافی نمی‌شود.

کاملی با یادآوری اینکه از نماینده‌ها خواستیم در کمیته گردشگری گروه فرهنگی شرکت کنند و درباره وام، بیمه بیکاری و موضوعات استانی هم از مطالباتی داشتیم، توضیح داد: گلستان می‌تواند درزمینهٔ توریست سلامت کار کند و یا بازارچه مرزی با ترکمنستان داشته باشد.

وی تصریح کرد: ترکمن‌ها کالاهای خود را در گلستان می‌فروشند ولی یک جوراب از ایران یا گلستان نمی‌خرند. باید بازار مشترکی شکل بگیرد تا باعث تحول این منطقه شود.

کاملی با تأکید بر این‌که مرز یکی موقعیت‌هایی است که همه استان‌ها استفاده می‌کنند جز گلستان، افزود: وزارتخانه‌های خارجه، کشور، اطلاعات و سایر وزرای مرتبط در کنار میراث فرهنگی باید پای‌کار باشند تا مسائل این بخش حل شود.

تورهای غیرمجاز چالش گردشگری گلستان
وی در ادامه یکی از چالش‌های گردشگری گلستان را تورهای بدون مجوز عنوان کرد و با تأکید بر این‌که این تورها گردشگری ما را مختل کرده‌اند، افزود: یکی از معضلات همین است و مشکلات اجتماعی هم به وجود آورده است ولی جلوی آن گرفته نمی‌شود گرچه قوه قضائیه از این مسئله به‌شدت شاکی است.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی گلستان بیان کرد: باید تورها به سمت کسب مجوز و هماهنگی با دفاتر گردشگری هدایت شوند و در همین رابطه نیاز است لیدرها تعامل را با دفاتر بیشتر کنند.

کاملی گفت: لیدرها رقمی را برای یک روز کاری خود می‌خواهد، دفاتر هم هزینه‌هایی دارند که باید اعمال شود لذا تورهایی که دفتر می‌گذارد نفری ۷۰ هزار تومان می‌شود اما تور خصوصی بدون هیچ خدمات مثل بیمه و مجوز با ۲۵ هزار تومان تور برگزار می‌شود که البته خسارت هایی دارند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی گلستان چالش دیگر گردشگری گلستان را صدمات سیل عنوان و اظهار کرد: صدا و سیما و نحوه اطلاع رسانی آن در ایام سیل سال ۹۸ باعث شد که گردشگران در نوروز آن سال به گلستان نیایند و این در حالی است که مناطق سیل زده ارتباط زیادی با گردشگری ما نداشت.

کاملی یادآور شد: این نحوه اطلاع رسانی خسارت زیادی حدود هشت میلیارد تومان به گردشگری خسارت وارد شد. هم آژانس‌ها از رونق افتاد و هم فعالیت های گردشگری افت کرد.

کد خبر: ۳۱٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha