۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
«کروز» نمی آید/ چاق کردن اقتصاد دریا با چای و قلیان
بازار از وعده های کشتی تفریحی گزارش می دهد

«کروز» نمی آید/ چاق کردن اقتصاد دریا با چای و قلیان

نوشهر - سالانه بیش از هزار فروند کشتی در بنادر مازندران پهلو می‌گیرد اما هنوز سوت کروز با کشتی بزرگ تفریحی و مسافری شنیده نمی‌شود و اقتصاد دریا همچنان با چای و قلیان توسط ساحل نشینان چاق می‌شود.

بازار- حدود یک دهه‌ای است که وعده آمدن کشتی بزرگ تفریحی و توریستی کروز بر سرزبان هاست اما همچنان، مازندرانی‌ها منتظر شنیدن سوت این کشتی هستند و به اعتقاد برخی‌،قرار است اقتصاد دریایی استان با کروز متحول شود.

در ۱۵ شهر ساحلی مازندران، همچنان بومی‌ها با امکانات پیش پا افتاده ای مثل چای و قلیان در سواحل از مهمانان و گردشگران پذیرایی می‌کنند و اقتصاد گردشگری دریایی به پول و درآمدهای ناشی از این موضوعات استوارشده است. ساحل ۷۰۰ کیلومتری از آستارا در گیلان گرفته تا بندرترکمن در گلستان چشم‌به‌راه ساخت اسکله تفریحی و مسافری است و دراین‌بین کروز، اگرچه تاکنون نانی برای این مناطق نداشت اما دستمایه‌ای برای اظهارنظرهای بعضاً متناقض مسئولان بوده است.

مازندران همچنان از گردشگری دریایی و نقش آن در اقتصادش ناکام مانده است، به‌راستی آیا بالاخره سوت کروز در سواحل ایرانی خزر هم خواهد پیچید؟

مسلم اسدی یک فعال حوزه گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه جای تأسف است که اقتصاد دریایی استان با شغل‌های کاذبی نظیر عرضه چای و قلیان در سواحل شکل گرفته و هنوز صنایع دریایی اشتغال‌زا و تحول زای استان، فعال نشده است.

درحالی‌که اسکله‌های متعددی در جنوب کشور احداث‌شده، اما سواحل شمالی همچنان در آرزوی یک اسکله مناسب تفریحی و توریستی است

وی بابیان اینکه بانک‌ها و سازمان‌های متولی باید از بخش خصوصی حمایت کنند، تصریح کرد: صنایع گردشگری و دریایی پرهزینه و گران‌قیمت هستند، درحالی‌که اسکله‌های متعددی در جنوب کشور احداث‌شده، اما سواحل شمالی همچنان در آرزوی یک اسکله مناسب تفریحی و توریستی است و این مسئله جا نیفتاده است.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه سال‌ها بحث خرید و ورود کشتی بزرگ تفریحی و گردشگری در سواحل شمال ازجمله مازندران مطرح است، می‌گوید: زمانی مطرح‌شده بود که یک کشتی بزرگ دریایی با ظرفیت ۴۰۰ نفر قرار است در آب‌های خزر به راه افتاده و از آن برای تورهای دریایی حتی بین کشورهای حوزه خزر استفاده شود و این طرح همچنان در حد یک شعار باقی‌مانده است.

به گفته اسدی، در حوزه دریا متولیان متعدی وجود دارد و تصمیم‌گیری‌های متنوع و گاها متناقض، سطح اقتصاد گردشگری دریایی را در حد چای و قلیان تنزل داده است و موانع متعدد سبب می‌شود تا بخش خصوصی راغب به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دریایی نشود.

این استاد دانشگاه با تأکید براینکه گردشگری دریایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی تأثیر زیادی دارد، تصریح کرد: در صورت راه‌اندازی اسکله‌های دریایی و توریستی، دیگر نیازی نیست گردشگر از پایتخت به جنوب کشور برود تا سوار کشتی‌های تفریحی شود و به‌راحتی می‌تواند به شمار سفر کند و از این موهبت بهره‌مند شوند.

وی با اظهار اینکه گردشگری تنها مختص هتلداری نیست بلکه شاخه‌های متعددی دارد و بیشترین ارزآوری و فرصت‌های شغلی زیادی دارد، گفت: صنعت دریایی کمترین اثرات سوء زیستی دارد.

ماجرای خرید کروز با ۱۴۰ سوئیت چه بود؟

حدود هفت سال پیش مسئولان گردشگری مازندران از خرید یک فروند کشتی کروز با ۱۴۰ سوئیت توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی خبر داده بودند و قرار بود چند ماه بعد به استان منتقل شود اما باگذشت چند سال و روی کارآمدن متولیان جدید، این طرح کلاً منتفی می‌شود و مسئولان حاضر چنین ادعایی را رد می‌کنند.

دلاور بزرگ نیا که مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در دولت قبلی بود و از خرید یک فروند کشتی کروز خبر داده بود، می‌گوید: قرار بود این کشتی کروز که دارای سوئیت‌های مجهزی برای استفاده خانواده‌ها بود و به‌نوعی هتل شناور محسوب می‌شد، به استان منتقل شود که نبود اسکله تفریحی مهم‌ترین مانع فراروی آن محسوب شده بود.

وی با اظهار اینکه ابتدا باید اسکله‌های تفریحی و توریستی در استان ایجاد و سپس نسبت به راه‌اندازی کشتی‌های مسافری و تفریحی اقدام کرد، افزود: شهرستان‌های نوشهر، نور و محمودآباد و رامسر قابلیت‌های زیادی برای راه‌اندازی اسکله‌های تفریحی دارند.

اقتصاد گردشگری مازندران در حال حاضر روی دوش کوه، جنگل، ساحل و مناظر طبیعی و تاریخی متمرکز است و این اقتصاد هنوز از لبه ساحل آن‌سوتر نرفته است و صنعت توریسم دریایی در مازندران مغفول مانده است.

مسئولان گردشگری: خبری از کروز نیست

درحالی‌که راه‌اندازی کشتی‌های مسافری در دریای خزر به‌رغم تمام وعده ها هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مازندران به خبرنگار بازار می‌گوید: صحبتی از خرید و فعال شدن کشتی کروز و یا دیگر کشتی‌های تفریحی و توریستی در استان نیست.

مهران حسنی با اشاره به نقش برجسته گردشگری دریایی در اقتصاد به خبرنگار بازار می‌گوید: وقتی صحبت از کشتی کروز می‌شود، درواقع نباید منتظر کشتی بزرگ با این نام باشیم بلکه با اسکله‌های تفریحی و توریستی و شناورهای کوچک می‌توان به این هدف دست‌یافت.

وی صدور مجوز برای اسکله‌های تفریحی و گردشگری که اخیراً از سوی سازمان بنادر صادرشده را در تحقق آرزوی دیرینه و شنیدن صوت کروز مثبت دانست.

در حال حاضر گردشگری دریایی مازندران متکی به جت اسکی، آلاچیق کنار دریا و امکانات اولیه و سنتی است و باید دید آیا سوت کروز در مازندران طنین‌انداز می‌شود یا خیر.

سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران نیز درباره راه اندازی کشتی گردشگری کروز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برای صدور مجوز چنین پروژه‌ای دستگاه‌های مختلفی چون بنادر و دریانوردی، آب منطقه‌ای، شیلات و محیط‌زیست دخیل بوده و بایستی این مجوز صادر شود تا گردشگری بتواند کار خود را انجام دهد.

وی افزود: اما ما بجای کشتی کروز، اقدام به شناسایی ۱۳۴ نقطه در سطح استان در قالب مدیریت یکپارچه جهت ساخت اسکله‌های تفریحی کردیم.

فعالیت بزرگترین کشتی مدرن مسافری تا ۲۰۲۰

درحالی‌که مسئولان مازندران، صورت‌مسئله کروز و کشتی‌های مسافری را از اساس پاک‌کرده‌اند، متولیان منطقه آزاد انزلی از آغاز فعالیت بزرگ‌ترین کشتی مدرن مسافری تا پایان سال ۲۰۲۰ در دریای کاسپین خبر می‌دهند.

محمد روزبهان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در  جریان سفر به آستراخان روسیه، از بندر مهم سالیانکا و کارخانه‌های کشتی‌سازی این منطقه بازدید به عمل آورد و در خصوص راهکارهای همکاری‌های مشترک درزمینهٔ بهره‌مندی سرمایه‌گذاران و بازرگانان ایرانی از ظرفیت‌های موجود بندری و تولیدی به مذاکره پرداخت و خواستار فراهم شدن شرایط حضور و بهره‌مندی فعالین صنعت دریایی و کشتیرانی تجاری بخش خصوصی ایران از این فرصت شد.

قرار است با شروع به کار کشتی گردشگری مدرن و منحصربه‌فردی که مجهز به امکانات هتل پنج ستاره خواهد بود و بر اساس تفاهم‌نامه فی‌مابین مراحل پایانی ساخت خود را در آستراخان طی می‌کند، سال آینده شاهد عملیاتی شدن طرح گردشگری دریایی در مسیر بنادر دریای خزر باشیم و باید دید آیا این کشتی به سرنوشت کروز مبتلا می شود یا خیر.

کد خبر: ۳٬۱۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha