۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
تا اطلاع ثانوی یخ نزنید/کمبود کپسول گاز در استان تهران و تعلل مسئولان
بازار از خانه های سرد گزارش می دهد؛

تا اطلاع ثانوی یخ نزنید/کمبود کپسول گاز در استان تهران و تعلل مسئولان

تهران- کمبود کپسول گاز مایع در حالی به معضلی برای بسیاری از خانوارهای استان تهران تبدیل شده است، که عملا شاهد اقدام موثری برای رفع این کمبود نیستیم.

بازار: از اواخر آبان ماه و با اصلاح قیمت بنزین تعداد متقاضیان دریافت کپسول گاز مایع و استفاده از آن به جای بنزین به شدت افزایش یافت.

این امر و فقدان مدیریت صحیح از سوی مسئولین سبب شد، تا شاهد کمیاب شدن کپسول های گاز مایع در سراسر کشور و از جمله استان تهران شد، در این بین افراد و خانواری که به دلیل عدم برخورداری از لوله کشی گاز، برای مصارف خانگی از جمله پخت و پز و گرمایش از کپسول های گاز مایع استفاده می کردند، دچار معضلاتی شدند.

یک کپسول گاز مایع ۴۰ هزار تومان

به سرعت صف های طولانی چند صد متری در اقصی نقاط استان تهران و در مقابل مراکز توزیع کپسول گاز مایع تشکیل شد و قیمت این کپسول نیز به شدت افزایش یافت.

یکی از افرادی که در فیروزکوه، سردترین منطقه استان تهران دچار مشکل تهیه کپسول گاز شده است، به خبرنگار بازار گفت: از چند ماه گذشته برای تهیه کپسول گاز مشکل داریم و حتی نمی توانیم غذا طبخ کنیم.

وی افزود: برای تهیه کپسول حتی به دماوند نیز مراجعه کرده‌ام، اما در آن جا نیز با کمبود کپسول مواجه بودیم و به سختی توانستم، یک کپسول گاز به مبلغ ۴۰ هزار تومان تهیه کنم، حال آنکه قیمت کپسول در گذشته ۱۰ الی ۱۳ هزار تومان بود.

برخی از مردم پردیس و دماوند نیز با چنین مشکلاتی مواجه هستند، یکی از اهالی شهرستان پردیس نیز به خبرنگار بازار گفت: در هوای سرد هر ۲ روز یک کپسول گاز مایع برای گرمایش یک خانه ۶۰ متری مصرف می شود و ماهانه حدود ۶۰۰ هزار تومان، آن هم با معطلی زیاد هزینه تهیه وسیله گرمایشی می شود.

وی افزود: در این شرایط به خانه بستگان که در نزدیکی ما بوده و از لوله کشی گاز برخوردار هستند، برویم.

کمبود کپسول گاز در غرب تهران نیز دیده می شود

بررسی خبرنگار بازار در شهریار، صباشهر، نسیم‌ شهر و اسلامشهر نیز حکایت از کمبود کپسول گاز در این مناطق دارد، اما قیمت در این مناطق کمتر از فیروزکوه ودماوند و پردیس بوده و می توان با حدود ۲۵ الی ۳۰ هزار تومان، البته پس از ایستادن در صف های طولانی کپسول تهیه کرد.

این کمبودها در حالی است، که مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی چندی پیش در گفتگویی ضمن رد کمبود کپسول گاز مایع اظهار داشته بود: در حال حاضر از نظر تامین گاز مایع هیچ نقطه ای از کشور با کمبود گاز مایع مواجه نیستند.

سید نورالدین شهنازی زاده توضیح داده بود که: با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، شماری از مالکان وسایط نقلیه اقدام به گازسوز کردن خودروهای بنزین سوز از طریق کپسول های خانگی کرده اند که سوخت آن با گاز مایع تامین می شودو در حالی که کپسول های گاز با عنوان استفاده برای مصارف خانگی دریافت می شود، اما به شکل غیر مجاز در خودروها به کار می رود.

این توضیحات ممکن است، توجیهی برای کمبود کپسول گاز در شهرستان های استان تهران باشد، اما قطعا نمی تواند، خانه های سرد مردم در این روزها را گرم نگه دارد و مشکلات آن ها در این روزها را جبران کند.

توضیحات مسئولان در پردیس و دماوند

البته فرماندار پردیس در این خصوص با بیان این که حدود یک هزار و ۲۰۰ خانوار پردیس از نعمت گاز لوله کشی بی بهره هستند، به خبرنگار بازار گفت: نفت مورد نیاز برای گرم کردن خانه های این عزیزان تامین شده است.

عبدالظیم رضایی بازار سیاه کپسول گاز را عامل کمبود آن در این شهرستان دانست و گفت: عده ای از افراد جهت تامین سوخت خودروها از کپسول گاز استفاده می کنند، که این امر سبب کمبود آن و ایجاد بازار سیاه توسط عده ای سودجو و فروش به قیمت بالاتر شده است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار که « بازار سیاه در پی کمبود هر محصول ایجاد می شود، راهکار مدیریت اجرایی پردیس برای تامین کمبود کپسول گاز چیست» گفت: رایزنی ها برای افزایش سهمیه کپسول گاز پردیس انجام شده است و دیگر کمبودی در این خصوص نداریم، از طرفی متخلفان و عاملان ایجاد بازار سیاه کپسول در پردیس توسط پلیس امنیت شناسایی و دستگیر شده اند.

رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه دماوند نیز در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن تائید کمبود کپسول گاز مایع در این شهرستان اظهار داشت: متاسفانه عده ای سودجو کپسول های گاز را ۸ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کرده و با قیمت  ۳۵ هزار تومان به دارندگان خودرو می فروشند و این امر سبب کاهش این سیلندرها شده است.

وی افزایش نظارت در توزیع کپسول های گاز را راه مقابله با کمبود دانست و گفت: رایزنی های لازم برای تامین سوخت مایع مورد نیاز در دماوند انجام شده و از سویی دیگر باید جلوی معاملات غیر قانونی این محصول گرفته شود.

میزان سهمیه کپسول گاز مایع دماوند کافی است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دماوند نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: میزان سهمیه کپسول گاز مایع دماوند کافی است، اما متاسفانه تخلفاتی که در توزیع این کپسول انجام می شود، سبب کمبود آن و مشکل بسیاری از روستاییانی که از نعمت گاز بی بهره هستند، می شود.

آرش آقاجان احمدی با اشاره به سرمای هوا در دماوند گفت: به تمام توزیع کنندگان کپسول گاز مایع اخطار جدی داده ایم، که تخلفی در توزیع آن انجام نشود و نظارت ها در این خصوص نیز افزایش یافته است، امیدواریم شاهد کاهش تخلفات در آینده نزدیک و عبور از سرمای هوا و رفع مشکلات خانوار روستایی شهرستان باشیم.

کمبود کپسول گاز در برخی مناطق کشور، منحصر به شهرستان های استان نیست و ۳ روز پیش حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از فروش کپسول ۱۰ هزار تومان گاز در برخی مناطق کشور به چهار برابر قیمت یعنی ۴۰ هزار تومان به بیژن زنگنه، وزیر نفت در این مورد تذکر داده و از وی خواسته است « تدبیری بییندیشد، تا برای همیشه در کشورمان با ذخایر گاز فراوان، این مشکل خبرساز نشود. »

حال باید منتظر ماند و دید، پایان فصل سرما، پایانی بر مشکلات ناشی از کمبود کپسول گاز خواهد شد و یا این که مسئولان تدبیری اجرایی و عملیاتی در این رابطه خواهند اندیشید.

کد خبر: ۳٬۱۶۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha