۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۴
عزمی برای احیای معادن تعطیل نیست/ دولت سنگ جلوی معادن می اندازد
رییس خانه معدن ایران:

عزمی برای احیای معادن تعطیل نیست/ دولت سنگ جلوی معادن می اندازد

رییس خانه معدن ایران با بیان این که برای آغاز به فعالیت معادن کوچک و متوسط، هیچ عزم راسخی وجود ندارد اذعان کرد: متاسفانه در این خصوص دولت نه تنها حمایتی نکرده بلکه با اعمال و اجرای قوانین دست و پا گیر راه را برای ورود بخش خصوصی به این عرصه بسته است.

بازار؛ گروه صنعت: محمد رضا بهرامن در خصوص دلایل تاخیر در اجرای طرح احیای معادن کوچک و متوسط گفت: بخش معدن قانونمند بوده و دارای پتانسیل بسیای برای توسعه است اما نبود امکانات اولیه و از همه مهمتر مشکلات ارزی مانع بازگشت معادن غیر فعال به چرخه تولید شده است.
وی با اشاره به این که باید محدودیت های بخش معدن برداشته شود افزود: بسیاری از مشکلات معدن های غیرفعال مورد بررسی جامع کارشناسان این حوزه قرار گرفت اما نبود امکانات و بی ارادگی مسوولان امر و همچنین مشکلات کم ارزی اهداف از پیش تعیین شده را به تاخیر انداخت.
وی به صرفه  نبودن واردات ماشین آلات معدنی به علت وضعیت نرخ ارز و قوانین دست و پا گیر را از مهمترین دلایل فعال نبودن معادن کوچک و متوسط دانست و ادامه داد: ماه هاست ماشین آلات معدنی در گمرکات کشور دپو شده و مشکلات تعرفه ای مانع ترخیص آنهاست در حالی که اتفاقات این چنینی نباید برای کشوری که نیازمند به حرکت درآوردن چرخه تولید است بیفتد.
رییس خانه معدن ایران با اشاره به این که ارتباط تنگاتنگی بین تولیدکننده و ارز در کشور وجود دارد افزود: قیمت گذاری دستوری به همراه محدودیت های صادراتی هم مزید بر علت شده و مشکلات بیشتری را رقم زده است.
بهرامن، تعیین تعرفه های غیر موجه  بالاخص در بخش معدن را مهمترین عامل اصلی به ظرفیت نرساندن تولید در کشور دانست و یادآور شد: تعیین تعرفه های اجباری در برخی از حوزه های همچون سنگ های تزیینی منجر به واگذاری بازار به کشورهای رقیب شده و این اتفاق غیر قابل جبران است بنابراین، برای رفع این مشکلات به جای شعار زدگی در وضع تعرفه های صادراتی باید  ضمن بهره گیری از نظرات تشکل ها از نگاه جزیره ای اجتناب کرد.
وی در پاسخ به این سوال که برای برگرداندن معادن کوچک و متوسط به خط تولید در شرایط کنونی باید چه اقدامی کرد افزود: بخش معدن از مهمترین صنایعی است که دارای قوانین مخصوص به خود است بنابراین طبق آنچه که قانون اجازه می دهد باید از بخش معدن حمایت کرد. باید نگرش ها به معدن را تغییر داد در این صورت است که به طور حتم این صنعت به توسعه می رسد و معادنی که امروز تعطیل هستند راه اندازی خواهند شد.
رییس خانه معدن ایران  در بخش دیگری از سخنانش راه های توسعه معدن های غیرفعال را کاهش محدودیت ها  دانست و گفت: محدودیت ها، مانع انجام مدیریت های صحیح در راستای اجرای اهداف توسعه ای معادن می شود.
بهرامن در پاسخ به دلایل تاخیر در اجرای طرح احیای معادن گفت: طی دو سال گذشته، بخش  خصوصی، احیای ۵۰۰ معدن تعطیل را در برنامه های خود قرار داد اما با دخالت دولت این طرح، جنبه همگانی و مشارکتی به خود گرفت اما تا به امروز فقط ۱۴۰ معدن احیا شده است.
رییس خانه معدن با عنوان اینکه احیای معادن کوچک می تواند راهگشای توسعه معادن باشد، گفت: برای احیای معادن کوچک و متوسط، مسیرها باز است اما برای دستیابی به موفقیت نیازمند استفاده صحیح از فرصت های پیش رو هستیم.

کد خبر: ۳۱٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha