۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱
وضعیت پرداخت تسهیلات به آسیب دیدگان از کرونا در قم مطلوب نیست
در کارگروه ستاد تسهیل و رونق تولید قم مطرح شد؛

وضعیت پرداخت تسهیلات به آسیب دیدگان از کرونا در قم مطلوب نیست

قم - غضنفری، معاون استاندار قم گفت: با توجه به آسیب‌هایی که به بخش تولید استان در بحران کرونا وارد شده است در پایین‌ترین میزان دریافت تسهیلات حمایتی دولت قرار داریم.

بازار، گروه استان‌ها: ایران اسلامی با وجود منابع خدادادی و ذخایر سوختی فراوان و هم‌چنین مواد معدنی در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد و در شرایطی که در سخت‌ترین تحریم‌های ظالمانه قرار داریم در زمینه معدن و صنعت می‌توان به خودکفایی برسیم و با کاهش اتکا به ذخایر نفتی می‌توان تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرد.

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به به عنوان «جهش تولید» نام‌گذاری شده است مسئولان اجرایی استان قم تلاش خود را مضاعف کرده تا با برنامه‌ریزی و جذب سرمایه‌گذاری با توجه به ظرفیت‌هایی که در بخش‌های مختلف صنعتی و کشاورزی و گردشگری استان قم وجود دارد این شعار را تحقق بخشند.

کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قم با برگزاری جلسات هفتگی و هم‌چنین سه‌شنبه‌های اقتصادی که به بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی استان اختصاص دارد، توانسته است با بهره‌گیری از تسهیلات رونق تولید واحدهای راکد و تعطیل شده را احیا و به چرخه تولید بازگرداند.

در هفدهمین جلسه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم که عصر سه‌شنبه در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، با توجه به ظرفیت‌های قم در سه بخش گردشگری، صنعت و کشاورزی که به ارزش ۱۰۸۰ میلیارد هدف‌گذاری شده است، اعلام شد که ۶۲۰ میلیارد تومان در بخش صنعت و در قالب ۸۵ طرح برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

همچنین در این جلسه درباره دریافت بسته‌های حمایت دولت که از بحران کرونا آسیب دیده‌اند بحث و گفت‌وگو شد که سهم قم برای پرداخت این تسهیلات ۶۴۲ میلیارد تومان است.

قم، دومین استان برتر در زمینه جذب تسهیلات رونق تولید
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با بیان اینکه سهم ایجادی استان در سال گذشته ۲۴۲ میلیارد ریال بود که در بخش تولید و صنعت از طریق کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و طبق فرآیند تبصره ۱۸ انجام می‌شد، گفت: در زمینه جذب اعتبارات و تسهیلات در رتبه دوم کشور قرار داریم و توانستیم ۱۱۶ درصد از منابع ایجادی را جذب کنیم.

به گفته محمود سیجانی، هم‌چنین در سال ۹۸، استان قم در سه بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری ۱۰۸۰ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات مالی هدف‌گذاری کرده بود که با توجه به این هدف‌گذاری علاوه بر تقسیم دستگاهی، تقسیم بانکی هم انجام شد.

وی عنوان کرد: طبق دستورالعمل، بنگاه‌های اقتصادی مانند واحدهای تولیدی که با مجوز فعالیت از مراجع قانونی ذیربط فعالیت می‌کنند نیز می‌توانند از تسهیلات رونق تولید استفاده کنند.

گلایه از وضعیت نامطلوب قم در دریافت بسته‌های حمایتی کرونایی
در ادامه این جلسه هم معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با اشاره به تسهیلات و بسته‌های حمایتی دولت از واحدهای تولیدی و آسیب دیده از کرونا، بیان کرد: با توجه به آسیب‌هایی که به بخش تولید استان در بحران کرونا وارد شده است در پایین‌ترین میزان دریافت تسهیلات حمایتی دولت قرار داریم و در این زمینه عملکرد نامطلوبی داریم و بخش کشاورزی ما برای دریافت تسهیلات نادیده گرفته‌ شده و در نتیجه درخواست افزایش تسهیلات و تمدید زمان دریافت تسهیلات را از مرکز کردیم.

مهرداد غضنفری افزود: هرچند روز یک‌بار باید میزان پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها اعلام شود.

سهم ۶۴۲ میلیاردی قم از دریافت بسته‌های حمایتی دولت
مدیرکل کار، رفاه و امور اجتماعی قم هم با اشاره به سهم ۶۴۲ میلیارد تومانی استان قم از دریافت تسهیلات کرونایی دولت، بیان کرد: سهم استان قم برای پرداخت تسهیلات آسیب دیدگان ناشی از کرونا ۶۴۲ میلیارد تومان است و در مجموع کمتر از ده درصد یعنی به میزان ۶۰ میلیارد تومان تقاضا داریم که ۵۵ میلیارد آن در بانک‌ها در حال بررسی هستند که تعداد متقاضیان زیر ۱۰ درصد ما تسهیلات حمایتی دریافت کردیم.

به گفته مصطفی کاویانی، در سامانه کارا دو هزار و ۲۸۲ پرونده به مبلغ ۶۰ میلیارد و ۸۴۷ میلیون تومان ثبت‌ شده که از این تعداد دو هزار و ۲۴۱ پرونده به مبلغ ۵۵ میلیارد و ۶۸۵ میلیون تومان در بانک‌ها در حال بررسی است و از میان پرونده‌های ثبت‌شده به ۱۳۶ پرونده به مبلغ یک میلیارد و  ۹۴۶ میلیون تومان تسهیلات پرداخت‌ شده است.

با توجه به این که بانک‌های عامل نقش مهمی در پرداخت بسته‌های حمایتی دولت در بحران کرونا دارند دبیر هماهنگی کمیسیون بانک‌های استان قم درباره پرداخت تسهیلات به آسیب دیدگان از کرونا، گفت: به صاحبان واحدهای تولیدی آسیب دیده ۱۲ میلیون تومان و به واحدهای تعطیل شده هم ۱۶ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.

گفتنی است، در این جلسه استاندار قم از بانک‌های عامل برای پیگیری نحوه جذب منابع و تسهیلات ملی خواستار پیگیری و جدیت شد.

کد خبر: ۳۱٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha