۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
شهرک سازی در دل جنگل‌های هیرکانی؛ آزادسازی اراضی «جیسا»
بازار گزارش می‌دهد؛

شهرک سازی در دل جنگل‌های هیرکانی؛ آزادسازی اراضی «جیسا»

ساری- شهرک سازی و ساخت‌وسازهای بی‌رویه تیشه به ریشه اراضی ملی و بکر مازندران زده به معضلی در منطقه مبدل شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اراضی ملی زیادی در دهه‌های گذشته برای اجرای طرح های مختلف تولیدی و اقتصادی در مناطق مختلف مازندران واگذار شده که بررسی ها نشان می دهد بسیاری از این اراضی تفکیک، قطعه بندی و ویلاسازی شده است.

ریشه مشکلات و شهرک سازی ها در اراضی جنگلی جلگه ای مازندارن به سال ۱۳۴۶ برمی گردد که ۹۵۳ قطعه از این اراضی طبیعی به نزدیکان دربار پهلوی واگذار شد.

هر یک از این قطعه ها که حدود ۱۰ هکتار وسعت دارد، در زمان گذشته به مسئولان رده بالای جکومت پهلوی و تیمسارها داده شد و پس از انقلاب بسیاری از نهادها که این اراضی به آنان واگذار شده بود را فروختند و مالکان جدید به جای اجرای طرح، اقدام به ساخت و ساز و ویلاسازی کردند.

روزگاری قرار بود اراضی جلگه ای جنگلی به رویشگاه شمشاد و یا در قالب اجاره پنج ساله به زراعت چوب تخصیص داده شود اما در حال حاضر در ۲۱۷ قطعه از این اراضی تفکیک و ساخت و ساز صورت گرفته است.

احمد حسینی استاد دانشگاه علوم کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در ۲۱۷ قطعه از اراضی جلگه ای جنگلی تغییر کاربری و ساخت و ساز و شهرکی صورت گرفته است، می گوید: در این اراضی خبری از اجرای طرح های جنگلداری و زراعت چوب نیست و طرح های مصوب در آن اجرا نشده است.

وی با اظهار اینکه برخی از اراضی و قطعات ۱۰ هکتاری به شرکت ها برای اجرای طرح ها واگذار شده است، عنوان کرد: افزایش قیمت زمین سبب شده تا مالکان جدید اقدام به شهرک سازی و ویلاسازی کنند و در حال حاضر اراضی موسوم به ۱۰ هکتار ارزش چند هزار میلیاردی دارد که با تفکیک و قطعه بندی به فروش رفته است.

افزایش قیمت زمین سبب شده تا مالکان جدید اقدام به شهرک سازی و ویلاسازی کنند و در حال حاضر اراضی موسوم به ۱۰ هکتار ارزش چند هزار میلیاردی دارد که با تفکیک و قطعه بندی به فروش رفته است

وی بالابودن هزینه های کارشناسی پرونده در محاکم قضایی را از جمله مشکلات فراروی منابع طبیعی برای پیگیری و رسیدگی ماجرای این قطعات ۱۰ هکتاری بیان می کند و می گوید: در برخی از این قطعات به متصرفان، خدمات آب، برق و گاز و تلفن داده شده است و درصد قابل توجهی از این اراضی شهرک سازی شده است.

حسینی با اظهار اینکه برخی از این قطعات ۱۰ هکتاری در محدوده شهری قرار دارند، افزود: برخی ادارات نظیر شهرداری ها بدون استعلام از منابع طبیعی و درنظر گرفتن مقررات سازمان جنگل ها، مجوز ساخت و ساز صادر کرده اند.

اراضی معروف به جیسا نوشهر از جمله اراضی ملی محسوب می شود که قرار بود در آن طرح کشت و صنعت صورت گیرد و در این خصوص برای مالک و شرکت سند نیز صادر می شود. بازپس گیری اراضی ملی معروف به جیسا با ورود دادستانی و دستگاه قضا در هفته جاری شروع شد و تاکنون دو هکتار از ۸۰ هکتار بازپس گرفته شد.

شرکت کشت و صنعت به تعهداتش و اجرای طرح مصوب اقدام نکرده است
وحید مشایخ رئیس اداره منابع طبیعی نوشهر با بیان اینکه شرکت کشت و صنعت به تعهداتش و اجرای طرح مصوب اقدام نکرده است، از ابطال سند ۸۰ هکتاری اراضی ملی خبر داد و گفت: برای جلوگیری از تغییر کاربری نسبت به تشکیل پرونده قضایی درباره این زمین ملی اقدام شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار ادامه می دهد:از سال ۸۹ علیه این شرکت در محاکم قضایی پرونده تشکیل شده بود و روند آزادسازی این اراضی با ابطال سند صادر شده، آغاز شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۶ هزار متر از اراضی معروف به زمین جیسا در جاده نخ شمال بازپس گرفته شد و اراضی باقیمانده نیز مرحله به مرحله خلع ید خواهد شد.

مشایخ یادآور شد: اراضی معروف به جیسا با هدف اجرای پروژه های کشت و صنعت واگذار شده بود که شاهد عدم اجرای طرح در آن هستیم و نسبت به تخریب سازه ها و الحاق آن به منابع طبیعی اقدام می شود.

اراضی معروف به جیسا با هدف اجرای پروژه های کشت و صنعت واگذار شده بود که شاهد عدم اجرای طرح در آن هستیم و نسبت به تخریب سازه ها و الحاق آن به منابع طبیعی اقدام می شود

حمزه علی پور دادستان نوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، آزادسازی اراضی معروف به جیسا  را بزرگترین پروژه آزادسازی اراضی ملی در منطقه یاد کرد و گفت: تخریب سازه ها و آزادسازی اراضی ملی با صدور حکم قضایی و زیر نظر دادستانی و با همکاری ادارات مرتبط آغاز شده است.

وی ادامه داد: آزادسازی اراضی ملی و جلوگیری از ساخت و ساز بی رویه در این عرصه های طبیعی و ملی جزو برنامه های دستگاه قضایی است و قاطعانه با متخلفان برخورد خواهد شد.

به گزارش بازار، از مجموع ۹۵۳ قطعه اراضی موسوم به ۱۰ هکتاری در بیش از ۲۱۷ قطعه ساخت و ساز صورت گرفته است و از این تعداد طبق آمارهای منابع طبیعی ۱۱۰ قطعه از دست رفته است.

افزایش قیمت اراضی جلگه ای و جنگلی در حالی است که نرخ هر متر مربع زمین در این قطعات در مناطق غربی مازندران تا ۱۰ میلیون تومان نیز برآورد می شود و بیشتر خریداران آن را پایتخت نشینان و غیربومی ها تشکیل می دهد که برای گذران تعطیلات پایان هفته و تابستانی اقدام به خرید زمین و ساخت ویلا کرده اند.

کد خبر: ۳۱٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha