۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
نقشه کاداستر ۵۶۳ هزار هکتار از اراضی استان همدان تهیه شد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:

نقشه کاداستر ۵۶۳ هزار هکتار از اراضی استان همدان تهیه شد

همدان - خزایی؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: طی ۲ سال گذشته از محل اعتبارات ملی نقشه کاداستر ۵۶۳ هزار و ۴۴۶ هکتار از اراضی استان همدان تهیه شد.

اسفندیاز خزایی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در راستای اجرای قانون جامع کاداستر و با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک تاکنون برای ۶۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان همدان اسناد تک برگ صادر شده است به مزایای اجرای طرح کاداستر اراضی ملی اشاره و عنوان کرد: از آن جایی که برای اجرای این طرح اطلاعات توصیفی و مکانی هر پلاک ثبتی در نظر گرفته می‌شود و اسناد تک برگ کاداستری از دقت بالایی برخوردار هستند با اجرای طرح کاداستر علاوه بر برطرف شدن بسیاری از مشکلات ثبتی، تصرف و تعرض و پدیده زمین خواری به شدت کاهش یافته و از سو استفاده‌های احتمالی و جعل اسناد جلوگیری می‌شود.

خزایی افزود: کاداستر منابع طبیعی نقشه‌های رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد است که بر اساس تشخیص سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محدوده منابع ملی و اراضی مستثنیات تهیه شده و باید در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جانمایی و تثبیت شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: با ابلاغ دستورالعمل اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در اواسط سال ۹۴، اصلاح نقشه‌های سنواتی تفکیک انفال و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگی به عنوان اولویت کاری در کنارسایر مأموریت‌ها وظایف اصلی در دستور کار منابع طبیعی استان قرار گرفت.

وی اظهار کرد: طرح کاداستر اراضی ملی سال گذشته با بهره گیری از توان مشاوران مجرب بخش خصوصی در سطح ۳۰۰ پلاک ثبتی در استان همدان عملیاتی شد که ۲۸۲ هزار و ۶۰۳ هکتار آن از اراضی ملی و متعلق به دولت بوده است.

خزایی حفاظت از اراضی ملی را که بحثی حاکمیتی است، حائز اهمیت دانست و حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری را مورد تاکید قرار داد و گفت: اسناد تک برگ کاداستر شده دارای مختصات مکان مبنا بوده و موقعیت اراضی ملی و جداسازی آن از اراضی مستثنیات اشخاص را با حدود معین و مشخص تفکیک می‌کند.

وی گفت: اصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سود جو و فرصت طلب اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک‌برگ و کاداستر شده است که روند اخذ سند اراضی ملی با همکاری مطلوب ثبت اسناد استان به سرعت در حال انجام است.

وی گفت: طی ۲ سال گذشته از محل اعتبارات ملی نقشه کاداستر ۵۶۳ هزار و ۴۴۶ هکتار از اراضی استان همدان تهیه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان یگان حفاظت منابع طبیعی استان همدان را مجموعه‌ای با تعداد نیروی کم، اعتبارات اندک اما مسئولیت زیاد نامید و گفت: سال گذشته بیش از ۷۴۰ هکتار از اراضی ملی تصرفی از ید متصرفان خارج شده است.

کد خبر: ۳۱٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha