۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
کاهش قیمت‌ها در بازار ارز ادامه دارد/ مداخله بانک مرکزی در اوج قیمت‌ها
سقوط کانال به کانال قیمت دلار

کاهش قیمت‌ها در بازار ارز ادامه دارد/ مداخله بانک مرکزی در اوج قیمت‌ها

دلار و سایر ارزها که تا دو روز پیش با روند رو به رشدی در قیمتها همراه بودند طی دیروز و امروز کانال به کانال سقوط می کنند تا به قیمت واقعی‌تری در بازار برسند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: سیر نزولی قیمت ها در بازار طلا و ارز همچنان ادامه دارد چرا که قیمت این کالاها در بازار غیر واقعی رشد کرده بود و اکنون بانک مرکزی با ورود به بازار بدنبال ارزانی ارز است. بازاری که تا ۲ هفته گذشته قیمت ثابتی نداشت و اختیار قیمت ها به دست دلالان افتاده بود.
این در حالی است که تابلو قیمت در صرافی ها این روزها با درج نرخ های جدید همراه است، قیمت هایی که پله های پایین را طی می کنند. خیلی از فعالان ارز طی این دو روز فروشنده شده اند و دیگر چون گذشته بازار داد و ستد ارز داغ نیست.
بانک مرکزی نیز اعلام می کند، برای ساماندهی بازار ارز همچنان برنامه دارد برنامه ای که قیمت ارز را در بازار منطقی کند.
به دنبال کاهش قیمت ها در بازار ارز، قیمت دلار که اوایل هفته جاری مرز ۲۶ هزار تومان را رد کرده بود با سقوطی آزاد اکنون به ۲۱ هزار و ۱۵۰ هزار تومان تا ظهر امروز رسیده است. یورو نیز که خود را برای ورود به کانال ۳۰ هزار تومان آماده کرده بود اکنون  ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان شده است.
به هر حال کاهش قیمتها که ناشی از مداخله بانک مرکزی با عرضه سنگین ارز به سامانه نیما است باعث شده است تا قیمت ها دستخوش تغییر شوند تغییری که با سیر نزولی ارز در بازار همراه است.

ورق برگشت/ بازار آزاد دنباله رو  قیمت ها در صرافی بانک ها
صرافی بانک ها نیز چون گذشته رهرو قیمت بازار آزاد ارز نیستند بلکه بازار آزاد برخلاف روزهای گذشته اکنون بدنبال قیمت ارز در صرافی بانک ها راه افتاده است.
طوری که صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با کاهش ۲ هزار تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌کنند.
همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها با کاهش ۱۵۰۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان درج شده است.
آن طور که مشاهده می شود، اختلاف بالای قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی به نسبت بازار آزاد نشان می دهد که قیمت ها همچنان در روزهای آینده کاهشی خواهد شد چرا که بازار آزاد بدنبال قیمت ارز در صرافی ها در حرکت است.
 

احتمال تداوم ریزش قیمت ها در بازار ارز
فعالان بازار معتقدند بازارساز به ‌زودی با ورود جدی به بازار قیمت‌ها را برمی‌گرداند. بسیاری از بازاری‌ها پیش‌بینی می‌کنند که به ‌زودی ریزش شدید قیمت‌ها در بازار ارز رخ خواهد داد و این موضوع حتی در کانال‌های دلالی ارز نیز مطرح شده است و به خریداران هشدار می‌دهند که فعلاً در قیمت‌های بالا خرید ارز نداشته باشند چراکه حتماً ریزشی سنگین در راه است.
طلا نیز که از نوسان قیمت ارز و انس جهانی پیروی می کند طی این 2 روز با کاهش قیمت ارز مسیر ارزانی را در پیش گرفته است. طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۳۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح قدیم ۹  میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
قیمت نیم‌سکه بهار آزادی  نیز ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه گرمی یک ‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است و در بازار داد و ستد می شود.
همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۹۳۲ هزار تومان، هرگرم طلای ۲۴ عیار یک ‌میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۴۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۸۲۴ دلار معامله می‌شود.
 

ورود به موقع بانک مرکزی به بازار ارز
آلبرت بغزیان اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو یا «بازار» گفت: همانطور که پیش بینی می شد قیمت دلار با مداخله بانک مرکزی ارزان شد و اگر بانک مرکزی در این بازار مداخله نمی کرد قیمت ارز در مرداد ماه به بیش از ۳۰ هزار تومان می رسید.
وی افزود: سیاست بانک مرکزی در ساماندهی قیمتها با عرضه ارز به سامانه نیما موجب شد تا التهاب بازار ارز بخوابد و خیلی ها فروشنده ارز در بازار شوند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی باید مانع از رشد بی منطق قیمت ها در بازار ارز شود، افزود: وظیفه بانک مرکزی کنترل نرخ تورم، رشد نقدینگی و جلوگیری از رشد غیر واقعی قیمت ارز در بازار است  و در چنین شرایطی باید با سیاست های خاص مانع از رشد دوباره قیمت ارز در بازار شود.

کد خبر: ۳۱٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha