۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
حجم صادرات سه ماهه ابتدای سال، ۳ برابر واردات بوده است
سخنگوی گمرک:

حجم صادرات سه ماهه ابتدای سال، ۳ برابر واردات بوده است

لطیفی، سخنگوی گمرک با اشاره به صادرات ۲۲ میلیون تن انواع کالا در سه ماهه اول امسال گفت: فصل بهار ۸ میلیون و ۹۲۳ هزار تن محصول وارداتی داشته ایم که ۲۵۰ درصد کمتر از وزن صادرات است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، سید روح الله لطیفی با اعلام اینکه گمرکات کشور آماده اند به محض اعلام وزرات صمت از ورود محصول هگزان به کشور جلوگیری کنند، گفت: سال ۹۸ حدود ۱۱ هزار ۹۶۶ تن هگزان و محصولات مشابه آن به ارزش ۱۳ میلیون و ۳۴۵ هزار دلار از کشورهای ترکیه، چین، امارات، المان، ایتالیا، هند، روسیه، فرانسه و سوئد وارد کشور شده است

وی همچنین با بیان اینکه در بهار امسال نیز حدود ۷۸۶ تن از این نوع محصولات به ارزش حدودی ۹۵۰ هزار دلار به نام‌های هگزان، ایزو اکتان، نرمال هگزان، هپتان، ایزوبوتان، مواد آزمایشگاهی، ایزو پنتان، اکتان ۸۰ و مواد اولیه آرایشی وارد کشور شده، گفت: طی سه ماه اول سال ۷۵۱ تن با نام خود هگزان وارد کشور شده است.

وی با توجه به حجم بالای ارز بری این محصول، از مسئولان وزارت صمت و نفت خواست: باهدف حمایت از تولید داخل و تقویت اقتصاد کشور، هرچه زودتر واردات این محصول را ممنوع کنند.

وزارت صمت مسئول اصلی واردات کالاهای اساسی شد
سخنگوی گمرک در ادامه گفت: براساس تصمیم جدید دولت، وزارت صمت، مسئول تشخیص راه‌های واردات کالاهای اساسی و گمرک مسئول اجرا شد.

لطیفی با اعلام اینکه وزرات صمت باهدف افزایش سرعت عمل و ترخیص کالاهای اساسی و تامین نیاز هموطنان بعنوان محور اصلی تصمیم گیری در خصوص واردات کالاهای اساسی انتخاب شده، گفت: یکی از مشکلات ایستایی کالا در بنادر و گمرکات کشور، موضوع تخصیص ارز بوده که امیدواریم با محوریت وزرات صمت سرعت بگیرد تا کالا که بیشتر کالاهای اساسی یا نهاده‌های تولید هستند وارد چرخه اقتصادی کشور شوند.

حجم صادرات سه ماهه ابتدای سال، سه برابر واردات بوده است
سخنگوی گمرک با اشاره به صادرات ۲۲ میلیون تن انواع کالا در سه ماهه اول امسال گفت: فصل بهار ۸ میلیون و ۹۲۳ هزار تن محصول وارداتی داشته ایم که ۲۵۰ درصد کمتر از وزن صادرات است.

لطیفی همچنین گفت: طی فصل بهار از نظر ارزش مالی ۶ میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار صادرات و ۷ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار واردات داشته ایم.

وی بسته بودن برخی مرزها در سه ماه ابتدای سال بخصوص کشورهای همسایه به دلیل مشکلات کرونا را از دلایل کاهش صادرات کشور خواند و گفت:، اما الان عموم مرزها باز شده، بخصوص با کشورهای همسایه مرزی داد و ستد داریم.

ورود روازنه ۳۰ هزار گوشی همراه به کشور
سخنگوی گمرک درخصوص شایعات کاهش ۱۰ برابری واردات موبایل و یا توقف واردات برخی تلفن‌های همراه نیز گفت: این شایعات با اهداف اقتصادی و ایجاد شوک در بازار منتشر می‌شود.

لطیفی با اعلام اینکه واردات گوشی‌های تلفن همراه در سه ماه ابتدایی امسال، سه برابر نسبت به سال ۹۸ افزایش پیدا کرده و ترخیص هم شده، گفت: روزانه ۳۰ هزار گوشی تلفن همراه از گمرکات وارد کشور می‌شود.

همکاری گمرک با شرکت‌های دانش بنیان
سخنگوی گمرک همچنین با تاکید براینکه گمرکات کشور با تمام توان از ورود کالای قاچاق به کشور جلوگیری می‌کند، از تجهیز گمرکات کشور باهمکاری شرکت‌های دانش بنیان خبرداد.

لطیفی گفت: گمرک شرکت‌های ایرانی تولید کننده ایکس ری را جایگزین شرکت‌های آلمانی و ژاپنی کرده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۵ عدد ایکس ری کامیونی ساخت ایران در گمرکات کشور نصب شده است، گفت: ۱۵ دستگاه دیگر نیز درحال عقد قرارداد است که بزودی تولید و نصب خواهد شد.

سخنگوی گمرک همچنین با اشاره به نیاز ۳۰ دستگاه ایکس ری کامیونی دیگر در گمرکات کشور، گفت: شرکت‌های دانش بنیان که می‌تواند ایکس ری کامیونی تولید کنند، می‌توانند با گمرک قرارداد همکاری امضا کنند.

کم اظهاری و بیش اظهاری در گمرک
سخنگوی گمرک به برخی فعالان اقتصادی که کم اظهاری و بیش اظهاری می‌کنند هشدار داد: اسناد گمرک تا چند سال قابل تجدید نظر است و مجدد بعد ترخیص رسیدگی خواهد شد.

کشف ۳۵۰ کیلوم گرم تریاک
سخنگوی گمرک همچنین از کشف ۳۸۵ میلیارد تومان کالای قاچاق در سه ماهه اول سال ۹۹ در گمرکات کشور خبرداد و گفت: سال گذشته نیز حدود ۳ هزار میلیارد تومان کاشف گمرک، و ۲ هزار میلیارد تومان نیز کاشف خارج از گمرک بوده است.

به گفته لطیفی گمرک ایران اولین گمرک کاشف مواد مخدر و دومین گمرک کاشف کالای قاچاق در بین کشورهای عضو سازمان جهانی گمرک است.

سخنگوی گمرک همچنین از کشف ۳۵۰ کیلوگرم تریاک ورودی از افغانستان، در مرز دوغارون خبرداد و گفت: این محموله بزرگ در یک تانکر سوخت جاسازی شده بود که با هوشیاری نیروی انتظامی و پرسنل گمرک کشف شد.

کد خبر: ۳۱٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha