۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
درهای بسته روی صادرات پسته؛ کشاورزان کرمان در آستانه ورشکستگی
طلای سبز در انتظار چاره اندیشی دولت

درهای بسته روی صادرات پسته؛ کشاورزان کرمان در آستانه ورشکستگی

کرمان- ۱۲۰ هزار تن پسته تولیدی استان کرمان در حالی در انبارهای پسته تلنبار شده که هیچ راهکاری برای برون رفت از مشکل عدم صادرات پسته اندیشیده نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان مهمترین تولید کننده پسته در ایران و دومین قطب تولید پسته در جهان محسوب می شود و سالیانه یک تا ۱.۷ میلیارد دلار ارز آوری از محل صادرات این محصول عاید تولیدکنندگان کرمانی می شود اما این آمار دقیقا پس از شیوع کرونا متوقف شده است.

افزایش قیمت نهاده و توقف صادرات
عملا در سال جاری صادرات پسته به صفر رسیده است و مشکلات چنان یقه صنعت پسته را گرفته که بسیاری از کارگاه های صادرات پسته در استان تعطیل شده و هزاران نفر بیکار شده اند.

از سوی دیگر افزایش بی رویه قیمت نهاده های تولید از جمله سم و کود چنان سیر صعودی دارد که عملا کشاورزانی که با مشکلی عدم وجود نقدینگی در بازار مواجه شده اند با چالش عمده برای مبارزه با آفات مواجه هستند.

یک ماه دیگر برداشت پسته در سال جاری آغاز می شود که با سرکشی به انبارهای موجود پسته در کرمان به سادگی می توان دریافت که فضای فیزیکی برای انبار کردن پسته سال جاری نیز وجود ندارد

در حالی حدود یک ماه دیگر برداشت پسته در سال جاری آغاز می شود که با سرکشی به انبارهای موجود پسته در کرمان به سادگی می توان دریافت که فضای فیزیکی برای انبار کردن پسته سال جاری نیز وجود ندارد و مشخص نیست در صورت برداشت پسته سال جاری این محصول باید کجا نگهداری شود.

تمام این مسائل در حالی است که نگهداری پسته به صورت طولانی مدت در انبارها خطر آلودگی به سم آفلاتوکسین و آفات مختلف را افزایش داده است.

در همین زمینه با کمالی بابایی به گفتگو نشستیم وی که یکی از صادرکنندگان پسته در کرمان است، گفت: صادرات پسته تا ابتدای دی ماه روند عادی را طی کرد و حدود ۳۰ درصد از پسته سال گذشته صادر شد اما پس از شیوع کرونا در چین که مهمترین وارد کننده محصول ایران محسوب می شود روند صادرات مختل شد.

محموله های پسته در دبی دپو شده است
وی ادامه داد: به طور معمول پسته ایران به دبی صادر و از آنجا راهی چین و سایر کشورها می شود که پس از شیوع کرونا در ایران و رسانه ای شدن بیماری از ابتدای بهمن ماه تمامی بارهایی که ارسال شده بود متوقف شد.

وی گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از محصولاتی که به دبی صادر شده است دپو شده و طرف چینی امکان واردات را ندارد.

در حال حاضر بخش قابل توجهی از محصولاتی که به دبی صادر شده است دپو شده و طرف چینی امکان واردات را ندارد

وی دلیل این مشکل را شیوع کرونا دانست و افزود: تنها راه حل برای رفع مشکل موجود دیپلماسی اقتصادی است و امیدواریم با رایزنی هایی که انجام می شود مشکلات رفع و محموله های صادراتی طبق پروتکل های بهداشتی صادر شود.

محمد سلیمانی تولید کننده پسته در راور در گفتگو با بازار اظهار داشت: در سال جاری به دلیل بارندگی مطلوبی که روی داده است میزان تولید پسته هم افزایش قابل توجه دارد و به همین دلیل پیش بینی می شود تا ۱۴۰ هزار تن پسته در مجموع استان کرمان برداشت خواهد شد.

اکثر کارگران بیکار شده اند
وی افزود: در صورت برداشت این محصول مشخص نیست که باید پسته را در چه مکانی انبار کنیم عملا هیچ کشور حاضر به واردات پسته نیست در حالیکه تمام روند فرآوری پسته کاملا بهداشتی است.

سلیمانی ادامه داد: اکثر کشاورزان با کمبود شدید نقدینگی مواجه هستند و توان هزینه کرد برای آماده سازی باغها برای تولید در سال آینده را ندارند و در صورتی که چاره ای برای صادرات اندیشیده نشود بسیاری از آنها ورشکست می شوند.

وی گفت: تعداد قابل توجهی از کارگران در صنایع پایین دستی پسته هم بیکار شده اند و در صورت ادامه این وضعیت یکی از بزرگترین صنایع استان کرمان با چالش جدی مواجه می شود.

وی از بی عملی مسئولان برای رفع مشکل صادرات پسته اشاره کرد و گفت: ما آماده هستیم در حضور وارد کننده محصول را برداشت و طبق پروتکل های موجود بسته بندی و صادر کنیم.

ما آماده هستیم در حضور وارد کننده محصول را برداشت و طبق پروتکلهای موجود بسته بندی و صادر کنیم

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در گفتگو با بازار در این خصوص بیان کرد: در بهترین حالت ۶۰ درصد پسته استان در سال گذشته صادر شده است اما در سال جاری هیچ صادراتی نداشتیم و این آمار مربوط به سال گذشته می شود.

۴۰ درصد از محصول سال گذشته در انبار است
سیدمهدی طبیب‌زاده بیان کرد: هم اکنون پسته در انبارها انباشت شده است و مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد شده فرصتهای شغلی از دست رفته است و ۴۰ درصد از پسته در حال نابود شدن است.

وی تصریح کرد: تامین مالی و نقدینگی، قیمت ارز و انباشت پسته و افزایش قیمت نهاده ها از مشکلات جدی موجود است.

وی افزود: ۹۰ درصد از محصول پسته استان کرمان به صورت سنتی صادر می شود و این محصول صادرات محور و در بازار جهانی لوکس محسوب می شود و اگر بازار پسته را از دست بدهیم ضربه شدیدی به اقتصاد استان وارد می شود.

وی در خصوص قیمت گذاری پسته در سال جاری نیز گفت: در صورت عدم وجود تقاضا در بازار بین المللی با افت شدید قیمت نیز مواجه خواهیم و این در حالی است که هزینه تولید محصول به شدت افزایش دارد.

دولت از تولیدکنندگان پسته حمایت کند
محمد سیف‌الدینی، دبیر خانه کشاورز استان کرمان نیز در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه پیک برداشت محصولات پسته در برج شهریور و مهر است در گفتگو با بازار اظهار داشت: باید تمام مقدمات را فراهم کرد تا در این ماه‌ها صادرات انجام شود و در غیر این صورت کشاورز ضرر می‌کند.

وی گفت: در صورت ادامه وضعیت فعلی بسیاری از کشاورزان ورشکست می شوند و هم اکنون نیز ۷۰ درصد کارگران  خانه نشین شده اند.

سیف الهی بیان کرد: در حال حاضر صنعت پسته نیاز به حمایت دولت دارد، ما سالها برای دولت ارزآوری کردیم و حالا نوبت دولت است که به فکر کشاورزان به خصوص در زمینه تامین نقدینگی باشد.

در سال جهش تولید در بخش کشاورزی استان کرمان در عمل شاهد جهش تولید هستیم اما در بخش صادرات به دلیل عدم رایزنی مسئولان با کشورهای وارد کننده با چالش جدی مواجه شده ایم.

کد خبر: ۳۱٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha