۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
ژرمن‌ها، برنده مبارزه با کرونا/ همه به فکر بقاء کسب و کارها، آلمان در پی استارت آپ‌ها
آمارها حکایت می کنند

ژرمن‌ها، برنده مبارزه با کرونا/ همه به فکر بقاء کسب و کارها، آلمان در پی استارت آپ‌ها

در روزهایی که اقتصادهای کشورهای صنعتی با چالش‌هایی از قبیل بیکاری و سطح بالای بدهی و ورشکستگی کسب و کارها روبرو هستند، فعالیت های اقتصادی در آلمان از سر گرفته شده و هیچ کسی بیکار نشده و دولت بودجه کلانی برای دیجیتالی شدن صنایع هم در نظر گرفته است. به همین دلیل آلمان برنده اصلی مبارزه با کرونا در دنیا نام گرفته است.

بازار؛ گروه بین الملل: در روزهایی که اقتصادهای بزرگ دنیا با چالشهای مختلفی روبرو هستند و افزایش بدهی های دولتی و ضعف زیرساختهای  اقتصادی در کنار موج بزرگ بیکاری باعث شده است تا تصویر ارایه شده از آینده اقتصادی این کشورها حتی بعد از پایان بحران کرونا هم چندان روشن نباشد، ولی در تمامی رسانه از یک کشور به عنوان برنده اصلی در مبارزه با کرونا و حمایت از اقتصاد در دوره کرونا نام برده می شود.

 آلمان کشوری است که دیرتر از کشورهای دیگر با بحران کرونا روبرو شد ولی زمانی که با این معضل مواجه شد، برخلاف امریکا با آمادگی کامل به مبارزه پرداخت و در مواجهه با این معضل هم سربلند بیرون آمد. نیویورک تایمز در گزارش  اخیر خود با اشاره به این مساله که بدون شک آلمان برنده اصلی مبارزه با کرونا در دنیا است نوشت:« در زمان شیوع ویروس کرونا، دولت آلمان پاسخی قدرتمند و اثر گذار داد و باعث شد تا ویروس به سرعت کنترل شود. وجود دولتی کارآمد، سطح پایین بدهی دولتی،سطح بالای فعالیتهای صنعتی و توسعه یافتگی زیرساختهای اقتصادی و بهداشتی و افزایش ظرفیت در کشور برای ایجاد شرکتهای فعال در عرصه تکنولوژی  باعث شده است تا این کشور اروپایی برنده مبارزه با کرونا در دنیا باشد.»

وجود دولتی کارآمد، سطح پایین بدهی دولتی،سطح بالای فعالیتهای صنعتی و توسعه یافتگی زیرساختهای اقتصادی و بهداشتی و افزایش ظرفیت در کشور برای ایجاد شرکتهای فعال در عرصه تکنولوژی  باعث شده است تا آلمان برنده مبارزه با کرونا در دنیا باشد

نرخ بیکاری در آلمان افزایش نیافته است
این نشریه به گزارش منتشر شده توسط اشپیگل مبنی بر عدم افزایش نرخ بیکاری در آلمان در شش ماه اخیر اشاره کرد و نوشت: «در شرایطی که دیگر کشورهای دنیا با موج بالای بیکاری به خصوص در میان کارمندان شرکتهای هوایی و واحدهای ارایه دهنده خدمات غذایی و رستورانی روبرو هستند، اغلب کارمندان در کشور آلمان همچنان دستمزد خود را دریافت می کنند و در کارشان باقی مانده اند. دلیل این مساله هم وجود یک سیستم قدیمی حمایتی در کشور آلمان است که بر مبنای این سیستم دولت به شرکتهای آلمانی ماهانه مبلغی پرداخت می کند تا در صورت مواجهه با وضعیت بحرانی کارمندان خود را اخراج نکنند وبا ساعات کاری کوتاهتری به فعالیت در شرکتهای آلمانی ادامه دهند. دولت آلمان این بودجه را در روزهای کرونایی افزایش داده است.

حمایت آلمان از اقتصاد ۴ برابر حمایت امریکا بود
مساله دیگر این است که دولت آلمان بر خلاف دیگر کشورهای اروپایی نه تنها کسری بودجه ندارد بلکه مازاد بودجه هم دارد. البته این آمار برای روزهای قبل از کرونا است ولی همین مازاد بودجه به آلمان کمک کرد تا بتواند با فراغ بال بیشتری به حمایت از اقتصاد بپردازد. اشپیگل در این مورد نوشت:«مازاد بودجه دولت آلمان به انگلا مرکل کمک کرد تا اقتصاد را در روزهای قرنطینه و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی به خوبی مدیریت کند  و از طریق پرداختهای مستقیم به خانوارها و کاهش نرخ مالیات یا ارایه  وام های کم بهره به صاحبان کسب و کارها به حمایت از مردم در روزهای کرونایی بپردازد. »

آمارهای رسمی آلمان نشان می دهد ارزش حمایتهای مالی دولت آلمان از مردم و کسب و کارها در روزهای کرونایی برابر با ۵۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بود که ۴ برابر سهم کمک ارایه شده توسط دولت امریکا به مردم به تولید ناخالص داخلی این کشور و شش برابر سهم کمک بریتانیا به مردم نسبت به تولید ناخالص داخلی این کشور بود. آلمان حتی پا را از این هم فراتر نهاد و بسته های حمایتی مالی به کشورهای اروپایی ارایه داد زیرا دیدگاه این نخست وزیر کهنه کار آلمانی این است که اقتصاد دنیا مانند حلقه های یک زنجیر است و آسیب هر یک از حلقه ها، کل کارایی سیستم را از بین می برد.

در روزهایی که کشورهای مختلف تنها به نجات کسب و کارهای کنونی فکر می کنند ، دولت آلمان ۵۶ میلیارد دلار بودجه برای حمایت از استارت آپ هایی  که توان دیجیتالی کردن صنایع فعال در آلمان را دارند ، در نظر گرفته است

آلمان تغییرات اساسی را شروع کرده است
نکته مهمی که اقتصاد آلمان را از دیگر اقتصادهای دنیا متمایز می کند، برنامه ریزی درست برای اقتصاد  است. در روزهایی که کشورهای مختلف تنها به نجات کسب و کارهای کنونی فکر می کنند ، دولت آلمان ۵۶ میلیارد دلار بودجه برای حمایت از استارت آپ هایی  که توان دیجیتالی کردن صنایع فعال در آلمان را دارند ، در نظر گرفته است. دولت آلمان اخیرا اعلام کرد در دنیای تکنولوژی ، تنها بهره گیری اصولی از تکنولوژی است که می تواند تضمین کننده رشد اقتصادی باشد  و رشد را به همراه بیاورد.

برخی از منتقدان، کشور آلمان را کشوری محافظه دار با جمعیتی سالمند می دانند و با استناد به این دو ویژگی بر این باور هستند که تغییرات در این کشور به کندی اتفاق می افتد. تغییراتی از جمله همسو شدن با چهارمین انقلاب صنعتی  و دیجیتالی شدن صنایع بزرگ و مهم در این کشور ولی حتی بررسی های تاریخی هم خلاف این مساله را اثبات می کند.

 نیویورک تایمز در این زمینه نوشت:« در اوایل قرن بیست ویکم  و در روزگاری که از آلمان به عنوان مرد بیمار اروپا نام می بردند، دولت وقت با در پیش گرفتن سیاستهای اصلاح بازار کار توانست رشد و ثبات را به اقتصاد بازگرداند و عنوان صنعتی ترین اقتصاد دنیا را از آن خود کند. بعد از شروع همه گیری کرونا و ایجاد موج دیجیتالی شدن اقتصاد، تغییر ساختار بازار کار و تحولاتی که باعث افزایش سطح بدهی های دولتی در دنیا شد، باز هم آلمان جدا از دیگر کشورهای دنیا ایستاد و نشان داد که دولتی  قدرتمند در این کشور وجود دارد که می تواند تمامی بحران ها را به خوبی مدیریت کند و  از پس مشکلات بر بیاید. به همین دلیل است که این روزها آلمان «کشور برنده در مبارزه با کرونا» نام گرفته است و نه تنها خود توانسته است به وضعیت عادی باز گردد بلکه با ارایه بسته های مالی به کشورهای همسایه اروپایی، در تلاش است تا روند احیای اقتصاد اروپا را تسریع کند. این کشور که سرمایه گذاریهای زیادی در ساخت واکسن کرونا انجام داده است  اعلام کرد اگر این واکسن در قاره سبز تولید شود، به تمامی کشورهای در حال توسعه و فقیر هم ارایه می شود تا جهان دوباره سلامتی خود را به دست آورد.

کد خبر: ۳۰٬۹۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha