۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
تنها ۳ سال دیگر... آسیا آقای دنیا/ جدول تغییرات در جایگاه قدرتهای اقتصادی
ابرقدرتهای جدید اقتصاد کدام کشورها هستند؟

تنها ۳ سال دیگر... آسیا آقای دنیا/ جدول تغییرات در جایگاه قدرتهای اقتصادی

طبق گزارش مشترک صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، در سال ۲۰۲۴ چین بزرگترین اقتصاد دنیا خواهد بود و در میان پنج اقتصاد بزرگ دنیا به استثنای امریکا که جایگاه دوم را دارد، بقیه کشورها در قاره آسیا خواهند بود. صندوق بین المللی پول بر این باور است در سال ۲۰۲۴، آسیا گوی قدرت را از اقتصادهای اروپایی خواهد ربود.

بازار؛ گروه بین الملل: هر ساله سازمانهای جهانی اقدام به معرفی بزرگترین اقتصادهای دنیا در سال می کنند. گزارشی که توجه رسانه های زیادی را جلب می کند و باعث می شود تا کارشناسان زیادی در مورد آینده اقتصادی دنیا درنتیجه تغییر جایگاه قدرتمند ترین اقتصادهای دنیا صحبت کنند. اخیرا با توجه به اهمیت این مساله به خصوص در وضعیت کرونایی دنیا، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی مطالعه مشترکی را در این زمینه انجام داده اند و اعلام کردند در سال ۲۰۲۴ از پنج اقتصاد بزرگ دنیا، چهار اقتصاد در قاره آسیا خواهند بود. این پیش بینی تایید می کند که قدرت اقتصادی قاره کهن در دنیا افزایش می یابد و قدرت اقتصادی امریکا در دنیا افول می کند.

مجمع جهانی اقتصاد در مورد این گزارش نوشت: «پیشتر انتظار می رفت اقتصاد چین تا سال ۲۰۳۰  به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل شود ولی با همه گیری کرونا و روی کار آمدن ترامپ در امریکا، وضعیت اقتصادی این کشور تضعیف شد و باعث شد تا سرعت پیشی گرفتن اقتصاد چین از امریکا افزایش یابد. بر مبنای این گزارش در سال ۲۰۲۴  اقتصاد چین بزرگترین اقتصاد دنیا خواهد بود و امریکا بعد از دو دهه قرار گرفتن در جایگاه اولین و بزرگترین اقتصاد دنیا، یک پله در رده بندی جهانی سقوط می کند.»

بزرگترین اقتصادهای دنیا کدام کشورها خواهند بود؟
بانک جهانی پیش بینی کرد در سال ۲۰۲۴  چین بزرگترین اقتصاد دنیا باشد و امریکا بعد از  سالها جایگاه اول را از دست بدهد و عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا را به خود اختصاص دهد.  کشورهای هند و ژاپن و اندونزی در سال ۲۰۲۴ به ترتیب سومین تا پنجمین  اقتصاد بزرگ دنیا خواهند بود و روسیه جایگاه ششم را به خود اختصاص می دهد. آلمان که هم اکنون بزرگترین اقتصاد قاره سبز است در سال ۲۰۰۸ میلادی چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا بوده است، در رده بندی سال ۲۰۲۴ جایگاه هفتم  دنیا را به خود اختصاص می دهد و برزیل در جایگاه هشتم خواهد بود. اقتصاد کشورهای بریتانیا و فرانسه در این رده بندی جایگاه نهم و دهم را خواهند داشت.

مقایسه رده بندی اقتصادی کشورها در سال ۲۰۲۴ با وضعیت آنها در سال ۲۰۰۸ و سال ۱۹۹۲ می تواند تصویری از روند تغییر جایگاه کشورها در رده بندی اقتصادهای  قدرتمند دنیا باشد. مثلا در سالهای ۱۹۹۲ و ۲۰۰۸ اقتصاد روسیه در جایگاه نهم دنیا بود  و چین که در سال ۱۹۹۲ دهمین اقتصاد بزرگ دنیا بود توانست با سرمایه گذاریهای زیاد در عرصه اقتصادی در سال ۲۰۰۸ جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد و در سال ۲۰۲۴ برترین اقتصاد دنیا شود. در سالهای ۱۹۹۲ و ۲۰۰۸ میلادی دو کشور امریکا و ژاپن به ترتیب جایگاه اول و دوم را در اقتصادهای بزرگ دنیا داشتند و انتظار می رود در سال ۲۰۲۴ امریکا دومین اقتصاد دنیا و ژاپن چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا باشد. کشورهای اروپایی که در سال ۱۹۹۲ جایگاه سوم تا پنجم را به خود اختصاص داده بودند در سال ۲۰۲۴ در انتهای فهرست ده اقتصاد بزرگ دنیا خواهند بود.

طبقه متوسط وسیع در قاره آسیا، عامل اصلی شکوفایی اقتصادی است
سوال دیگری که در این جا مطرح شده است این است که چرا  کشورهای آسیایی به چنین موفقیتی در عرصه اقتصادی خواهند رسید؟ صندوق بین المللی پول در این زمینه نوشت: «طبقه متوسط وسیع در کشورهای آسیایی و رشد سریع درآمد این گروه یک دلیل مهم در افزایش ارزش تولید ناخالص داخلی کشورهای آسیایی است. در شرایطی که چین  در قرن بیست و یکم  توانسته است با سرعت بالایی رشد کند و به جایگاه بزرگترین اقتصاد دنیا دست یابد، ولی با چالشی جدی روبرو است که این چالش هم افزایش متوسط سن جمعیت این کشور و تبدیل شدن چین به یک کشور سالمند در پایان قرن حاضر است. افزایش متوسط سن مردم در کشور چین می تواند چالشهای اقتصادی زیادی برای این کشور به همراه بیاورد که از جمله این چالشها کاهش شمار نیروی کار و کاهش مصرف است که هر دو می تواند موانع زیادی در مسیر رشد اقتصادی کشور ایجاد کند. اما اندونزی به همراه کشورهای فیلیپین و مالزی  در سالهای آتی با افزایش شمار جمعیت آماده برای کار روبرو خواهند بود که این فاکتور سازنده رشد اقتصادی در این کشورها خواهد بود.

از طرف دیگر شرکتهای بزرگ و چند ملیتی هم در قاره آسیا با سرعت بالایی رشد کرده اند و این روند هم ادامه خواهد داشت. این شرکتهای بزرگ می توانند ثروت بزرگی برای اقتصاد آسیا ایجاد کنند و باعث مطرح شدن نام این کشورها در سطح بین المللی شوند.

اما رشد سریع اقتصادی کشورهای آسیایی چالشهایی را نیز برای این کشورها به همراه می آورد. از جمله این چالشها می توان به افزایش فاصله درآمدی بین شهرنشینان با روستاییان است که خود مهاجرتهای غیر اصولی به شهرها و معضلات اجتماعی برای این مناطق را به همراه می آورد. از طرف دیگر افزایش آسیبهای زیست محیطی  و مدیریت ضعیف موسسات مالی و سازمانها همه می تواند چالشهای بعدی را برای این منطقه به همراه بیاورد. مشکلات زیست محیطی ناشی از افزایش مصرف فراورده های انرژی در شهرها و توسعه واحدهای صنعتی یا استفاده غیر اصولی از مناطق حفاظت شده و روستاها است. این چالشها می تواند دوام کشورهای آسیایی در این موقعیت مهم اقتصادی در سطح بین المللی را کاهش دهد.

بزرگترین اقتصادهای دنیا در سال ۲۰۲۴

سال ۲۰۲۴

سال ۲۰۰۸

سال ۱۹۹۲

رتبه

چین

امریکا

امریکا

۱

امریکا

ژاپن

ژاپن

۲

هند

چین

المان

۳

ژاپن

آلمان

فرانسه

۴

اندونزی

بریتانیا

ایتالیا

۵

روسیه

فرانسه

بریتانیا

۶

آلمان

ایتالیا

اسپانیا

۷

برزیل

برزیل

کانادا

۸

بریتانیا

روسیه

روسیه

۹

فرانسه

اسپانیا

چین

۱۰

کد خبر: ۳۰٬۹۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha