۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳
عدم ثبات مدیریت و توسعه‌نیافتگی در خراسان شمالی
یادداشت؛

عدم ثبات مدیریت و توسعه‌نیافتگی در خراسان شمالی

بجنورد- نزدیک دو دهه از تفکیک خراسان شمالی از خراسان بزرگ می‌گذرد ولی متأسفانه تغییرات و عدم ثبات مدیریتی استان موجب توسعه‌نیافتگی مطلوب شده استT این بخشی از یادداشت هادی قوامی نماینده سابق اسفراین، بام و صفی‌آباد در مجلس شورای اسلامی است.

هادی قوامی؛ بازار: اکثر شهرهای استان خراسان قبل از تقسیم از سطح توسعه‌یافتگی مناسب برخوردار نبودند و یکی از دلایل تقسیم خراسان این بود که بتوانند شهرهای استان و شاخص‌های توسعه را به‌تناسب ارتقا دهند و در این راستا در سال ۱۳۸۳ استان خراسان بزرگ به سه استان خراسان رضوی به مرکزیت مشهد، استان خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد و استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند تقسیم شد.

اهداف تقسیم استان خراسان بزرگ آن‌گونه که باید محقق می‌شد کاملاً صورت نگرفت زیرا خراسان رضوی همچنان استانی بزرگ باقی‌مانده است و با توجه به اینکه به استان خراسان جنوبی چند شهر اضافه شد انتظار می‌رفت در طول این سالها چند شهر نیز به خراسان شمالی اضافه شود ولی در داخل خود استان چند نقطه از نقاط روستایی به شهر ارتقا پیدا کرد و از سه شهرستان بجنورد- اسفراین و شیروان، به هشت شهرستان راز و جرگلان، مانه سملقان گرمه و جاجرم و فاروج ارتقا پیداکرده است.

ولی استان متأسفانه آن‌گونه که بایدوشاید نتوانست شاخص‌های خود را ارتقا دهند؛  اگر معیار تولید ناخالص داخلی استان‌ها را به‌عنوان یک فاکتور مهم بدانیم که وضعیت استان‌ها در چه شرایطی است، بر اساس آمار رسمی کشور خراسان شمالی ازنظر شاخص تولید ناخالص داخلی در رتبه ۳۰ یا سی و یکمین استان کشور قرار دارد.

نزدیک دو دهه از تقسیم این استان می‌گذرد ولی متأسفانه اکنون اتفاق‌های بنیانی که باید در استان شکل پیدا می‌کرد و باعث افزایش تولید ناخالص داخلی استان می‌شد را شاهد نیستیم و یکی از دلایل این موضوع تغییرات و عدم ثبات مدیریتی استان است که موجب توسعه‌نیافتگی مطلوب استان شده است.

عدم توانایی مدیران
دومین عامل عدم استفاده از مدیران توسعه‌گرا و توسعه‌خواه در استان و وجود بی‌ثباتی برخی از ادارات کل و عدم توانایی مدیران در همراهی جهت توسعه استان به شمار می‌رود.

همچنین عدم کاربرد صحیح سرمایه‌های خراسان شمالی جهت تجهیز توسعه استان توسط نهادهای مالی و خارج کردن آن به کلان‌شهرها که موجب عدم تمایل سرمایه‌گذاران جهت صرف منابع مالی خود در استان می‌شود.

یکی دیگر از عوامل عدم توسعه اقتصادی استان محدودیت سرمایه است که متأسفانه زیرساخت‌ها در استان خراسان شمالی خیلی توسعه پیدا نکرده است و به نظر می‌رسد تمرکز بر روی اجرای پروژه اصلی که سالها به تصویب رسیده و در حال حاضر نتیجه کاملی حاصل نشده است مانند دو پروژه راه‌آهن جوین به اسفراین و چهار خطه کردن محور بجنورد به جنگل گلستان که از اولویت‌های سفر ریاست‌جمهور در سال گذشته در استان بود که باید تا پایان دولت دوازدهم به پایان برسد، اگر این امر محقق شود قطعاً در توسعه اقتصادی استان نقش مهمی خواهد داشت.

تعریف پروژه جدید و تغییرات پروژه‌های اولویت‌دار باعث ایجاد مانع در پیشرفت استان می‌شود و زمانی که تصمیمی برای انجام یک پروژه گرفته می‌شود باید با تمام امکانات و توان روی آن تمرکز کرد تا به نتیجه برسید.

همچنین یکی از شاخصه‌هایی که می‌تواند سطح شاخص‌های توسعه استان را ارتقا دهد شبکه ریلی است زمانی که مرکز استان به شبکه ریلی متصل می‌شود طبیعتاً باعث می‌شود هزینه تمام‌شده حمل کالا و جابجایی مسافر به نقاط مختلف کشور به یک‌سوم کاهش یابد و این امر در توجیه‌پذیری طرح‌های اقتصادی که سرمایه‌گذاران می‌خواهند در استان ایجاد کنند می‌توانند نقش مهمی را داشته باشد .

خام فروشی محصولات کشاورزی
نبودن شرایط برای ایجاد ارزش‌افزوده در استان نیز یکی دیگر از موانع توسعه استان است و یکی از معضلات در بخش کشاورزی خام فروشی است که محصولات کشاورزی به‌صورت خام از استان خارج می‌شود درحالی‌که می‌شود با ایجاد صنایع تبدیلی در نقاط مختلف استان برای آن ارزش‌افزوده ایجاد کرد و شاخص بیکاری را در استان کاهش داد.

کوتاه کردن راه‌ها، معرفی جاذبه‌های گردشگری و پتانسیل‌های موجود در استان مانند جاذبه‌های گردشگری کویر و وجود زیستگاه‌های گیاهی و جانوری در شهرستان جاجرم، شهر بلقیس در اسفراین که یکی از بزرگ‌ترین بناهای خشتی و گلی ایران است و پرورش اسب اصیل ترکمن در راز و جر گلان و همچنین دیگر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی که در شهرستان‌های استان وجود دارد را باید بر اساس اولویت‌های سرمایه‌گذاری استان به‌دقت انتخاب و معرفی کرد تا سرمایه‌گذاری که وارد استان می‌شود بداند برای چه منظوری به کدام منطقه موردعلاقه برای سرمایه‌گذاری برود.

کد خبر: ۳۰٬۹۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha