۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
تغییر اقلیم پاشنه آشیل اقتصاد کشاورزی استان کرمان
یادداشت؛

تغییر اقلیم پاشنه آشیل اقتصاد کشاورزی استان کرمان

کرمان- تغییرات اقلیمی گسترده در کرمان اقتصاد کشاورزی این استان را در آستانه چالشی جدی قرار داده که می تواند مشکلات عمده ای در استان ایجاد کند، این موضوع یادداشت سحر محمدتقی زاده کارشناس کشاورزی است که برای بازار ارسال کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: هنوز فراموش نکرده ایم که سال ۹۷ گرم شدن هوا در فصل زمستان چگونه مهمترین محصول ارز آور استان کرمان را به محاق فرو برد.

۹۰ درصد محصول پسته استان کرمان طی دو روز از بین رفت و حدود یک میلیون نفر بیکار شدند، میلیاردها دلار خسارت به کشاورزی مردم شمال کرمان وارد شد و اما در مقابل بیمه ها تعهدات مناسبی برای جبران خسارت کشاورزان اجرا نکردند.

سال گذشته هم در مرداد ماه ۸۰ درصد از خرمای استان کرمان به عنوان دومین محصول کشاورزی راهبردی استان کرمان طی چند شب خشکید.

پدیده گرمازدگی این روزها هم کشاورزی استان کرمان را تهدید می کند طبق اعلام سازمان هواشناسی هم تعداد روزهای گرم سال افزایش یافته و هم بیشینه درجه دمای هوا در طول شبانه روز و در این میان کشاورزی استان کرمان وارد چالشی جدی شده است.

شهرهای شهداد، فهرج و مناطق مختلف جنوب کرمان به صورت مداوم در لیست گرمترین شهرهای ایران قرار گرفته اند و دمای بین ۴۵ تا ۵۰ درجه را تجربه کرده اند در این شرایط منابع آبی محدود سطحی موجود در استان در حال تبخیر کامل قرار دارند و کاهش رطوبت و افزایش دما شرق استان کرمان را عملا به سمت تجربه دوباره خشکیدگی خوشه های خرما سوق می دهد.

این پدیده موجب می شود حدود دو هفته مانده به برداشت خرما به دلیل وزش بادهای گرم و خشک خوشه های خرما رطوبت خود را از دست بدهند و طی چند ساعت بر روی زمین بریزند.

این در حالیست که محصول گردو در مرکز و غرب استان نیز خطر گرمازدگی را تجربه می کند و امکان دارد سومین محصول کشاورزی استان نیز با چالش عمده مواجه شود.

در این میان عدم پوشش مناسب بیمه ها برای جبران خسارت ها می تواند تنها دلگرمی کشاورزان را با چالش جدی مواجه کند و برای سومین سال متوالی مخاطرات مختلف محیطی و غیرمحیطی کشاورزان را در تنگنا قرار دهد.

از سوی دیگر خشکسالی و کمبود منابع آبی نیز در حالی در سال جاری و با نزدیک شدن به ماه های انتهایی تابستان بیشتر خودنمایی می کند که همچنان کشاورزی سنتی و آبیاری غرق آبی ۷۵ درصد آب مورد استفاده در بخش کشاورزی را تبخیر کرده یا در قعر زمین فرو می برد، عدم توجه به کشاورزی علمی و توسعه برنامه ریزی نشده کشاورزی در برخی از مناطق استان کرمان وضعیت را بیش از گذشته دچار چالش کرده است.

وجود یک چهارم باغهای کشور در استانی که ۳۰ سال درگیر خشکسالی بی وقفه بوده است با هیچ منطقی سازگار نیست اما گویی مسئولان برنامه مشخصی برای رفع مشکلات موجود ندارند.

در همین راستا ایجاد کارگروه های ویژه برای هدایت علمی کشاورزی طی سال های آتی در کرمان امری ضروری است که از سوی مسئولان کمترین توجهی به این امر نمی شود و در صورت عدم توجه به این مهم طی سالهای آتی به زودی کشاورزی در کرمان با بن بستی جدی مواجه می شود که موجب قفل شدن اقتصاد استان می شود.

وجود دانشکده های کشاورزی در دانشگاه باهنر کرمان، دانشگاه جیرفت و فعالیت دانشگاه آزاد در این زمینه می تواند پنجره ای راهبردی برای گذر از مخاطرات فراهم کند که به کارگیری فارغ التحصیلان و ایجاد کرسی های نظریه پردازی علمی در بخش کشاورزی می تواند ایده ها و خلاقیت های فعالان علمی را در مسیر توسعه کشاورزی به کار گیرد.

تغییر رویکرد از کشاورزی سنتی و جایگزینی ارقام کشاورزی که نیاز کمتری به آب دارند و با شرایط فعلی استان تطبیق دارد می تواند تا حدودی کمک حال کشاورزی استان کرمان و بیش از دو میلیون نفر ساکن این استان باشند که در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند در غیر این صورت کرمان باید خود را برای آماده شدن با یک چالش جدی اقتصادی آماده کند.

کد خبر: ۳۰٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha