۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
 ترامپ ضربه سختی به فناوری و شرکت های آمریکایی زد
استاد دانشگاه آریزونا آمریکا در گفتگو با بازار:

ترامپ ضربه سختی به فناوری و شرکت های آمریکایی زد

«جف کوئیک» استاد دانشگاه آریزونا آمریکا معتقد است که دولت ترامپ با اعمال سیاست های محدود کننده و تعرفه ها بر واردات و همچنین اعمال محدودیت بر شرکت های امریکایی جهت ارتباط با شرکت های چینی ضربه سختی بر این شرکت ها و همچنین فناوری امریکایی وارد نموده است.

فاطمه محمدی پور؛ بازار : تحقیق مرکز بین‌المللی تجارت نشان داد که تجارت بین‌المللی در ۲۰۱۹ افت کرده و در اوایل ۲۰۲۰ با تاثیر پاندمی کرونا که از چین آغاز شد، این افت تشدید شده است. داده‌های این تحقیق نشان می دهد که صادرات اتحادیه اروپا و آمریکا به ترتیب ۸ و ۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته‌اند. تعطیلی اقتصاد چین، اروپا و آمریکا به عنوان سه بازیگر اصلی زنجیره‌های تامین بین‌المللی و واردکنندگان اصلی مواد خام بیشترین تاثیر را بر تجارت جهانی داشته است.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «جف کوئیک» استاد دانشگاه آریزونا آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می‌آید. وی علاقمند به موضوعات اقتصاد سیاسی بین المللی بوده و در زمینه منابع عدم ثبات بازار جهانی و اقتصاد سیاسی تعارض تحقیق می کند.  

*تجارت  خارجی هم اکنون از دو ناحیه جدی کرونا و تلاش آمریکا برای محدود کردن  تجارت بین المللی  تحت فشار قرار گرفته است. این روند تا چه زمانی ادامه پیدا می کند؟
بله دقیقا همینطور است. تجارت خارجی و به طور کلی تجارت در صحنه بین المللی از چند ناحیه آسیب دیده است: اول و مهمتر از همه شیوع ویروس کرونا، سیاست های حمایت گرایانه امریکا در زمان ترامپ، جنگ تجاری امریکا و چین، اختلافات امریکا و اتحادیه اروپا و برگزیت. اگر ترامپ به عنوان رئیس جمهور در سال ۲۰۲۰ انتخاب نشود و جانشین وی سیاست های حمایت گرایانه را کاهش دهد می توان با کنترل ویروس کرونا به رونق تجارت آزاد در آینده ای نزدیک امیدوار بود.

*آنچه باعث توسعه تجارت خارجی و سازمان تجارت جهانی شد افزایش رفاه در اثر داد و ستد ناشی از مزایای نسبی و مطلق  کالاها بود، به نظر می رسد  فارغ از جریان کویید -۱۹  تولید در آمریکا  (خدمات و صنایع) توان رقابتی و مزایای نسبی خود را از دست داده اند و لذا رویکرد تجارت خارجی از سوی امریکا محدود شده است، آیا با این نظر موافق هستید؟
بله. شرکت های امریکایی وقتی وارد رقابت با شرکت های خارجی و بین المللی نشوند طبیعتا توان رقابتی و مزایای نسبی خود را از دست خواهند داد. دولت ترامپ با اعمال سیاست های محدود کننده و تعرفه ها بر واردات و همچنین اعمال محدودیت بر شرکت های امریکایی جهت ارتباط با شرکت های چینی از جمله هووای ضربه سختی بر این شرکت ها و همچنین فناوری امریکایی وارد نموده است.

* این روند محدود کردن تجارت خارجی با اعمال تعرفه ها از سوی امریکا آیا در دراز مدت  کمکی به رفاه مردم امریکا و بهبود وضعیت تولید  می کند؟
سیاست های حمایت گرایانه تجاری آمریکا به اقتصاد جهانی و اقتصاد خود این کشور آسیب زده است زیرا چنین اقدامی باعث کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آمریکا شده که برای اقتصاد این کشور موضوعی مهم است. اگر به منظور حمایت از تجارت امریکا تعرفه گمرکی وارداتی اعمال شود به اقتصاد داخلی و به اقتصاد در صحنه جهانی آسیب وارد خواهد شد و این موضوع بسیار نگران کننده است.

*برای مقابله با رکود در تجارت خارجی ناشی از کویئد -۱۹  چه پیشنهادی دارید؟
کشورها همه تلاش خود را برای جذب سرمایه گذاری خارجی، ایجاد دادو ستد در سطح بین الملل و کاهش محدودیت های تجاری به کار گیرند و کادر درمانی هر کشور همکاری خود را با سازمان بهداشت جهانی جهت تهیه واکسن افزایش دهد.

کد خبر: ۳۰٬۷۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha