۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
ناچار به استفاده از مازوت هستیم/ تنها ۴۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها از خوراک گاز تامین ‌می‌شود
یک مقام مسئول در گفت وگو با بازار عنوان کرد:

ناچار به استفاده از مازوت هستیم/ تنها ۴۰ درصد سوخت نیروگاه‌ها از خوراک گاز تامین ‌می‌شود

مدیرکل شرکت برق حرارتی ‌می‌گوید: به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی، تنها ۴۰ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها از خوراک گاز تامین و برای ۶۰ درصد دیگر ناچاریم از گازوییل و مازوت استفاده ‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری بازار، سطح آلایندگی نیروگاه‌ها بیشتر شد. آنگونه که مسئولان شرکت برق حرارتی اعلام کرده اند، ۱۵ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها را بالاجبار از مازوت تامین ‌می‌کنند. افزایش سهم این سوخت آلاینده در سبد سوخت‌های مصرفی نیروگاه‌ها اما در حالی اتفاق افتاده بود که مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پیشتر سهم نیروگاه‌ها در آلودگی هوا را ۱۲.۱ درصد اعلام کرده بود.

سهم ۶۰ درصدی گازوییل و مازوت از سبد انرژی نیروگاه‌ها

"افزایش مصرف سوخت، خوراک گاز نیروگاه‌ها را کم کرد. " غلامرضا مهرداد مدیر کل دفتر پشتیبانی فنی تولید شرکت برق حرارتی به خبرگزاری بازار ‌می‌گوید: خوراک گاز نیروگاه‌ها قطع نشده اما به شدت کاهش پیدا کرده است و در صورت ادامه این روند ممکن است تولید برق با مشکل مواجه شود.

به گفته او، به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی تنها ۴۰ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها از خوراک گاز، ۴۵ درصد دیگر از گازوییل تامین ‌می‌شود.

این مقام مسئول درشرکت برق حرارتی ادامه داد: برای انجام تعهدات ناچار به استفاده از مازوت(نفت کوره) در روند تولید هستیم و چیزی حدود ۱۵ درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها را مازوت تشکیل می‌دهد.

کاهش صادرات نفت کوره، مصرف داخلی را افزایش داد؟

هرچند که مهرداد دلیل افزایش مصرف نفت کوره را اضافه مصرف گاز در بخش خانگی اعلام کرده اما برخی از منابع خبری ‌می‌گویند که ممنوعیت استفاده از این سوخت در کشتی‌ها، سهم مازوت در نیروگاه ها را بالا برده است. ادعایی که محمد رضایی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیشتر آن را رد کرده بود و در پاسخ به آن گفته بود: اگر قصدی هم برای استفاده از نفت کوره وجود داشته باشد سازمان محیط‌زیست اجازه انجام این کار را نمی‌دهد.

 آنگونه که آمارها نشان ‌می‌دهد، پالایشگاه‌های ایران پارسال به‌طور متوسط روزانه بالای ۶۰ میلیون لیتر نفت کوره تولید ‌می‌کنند که ۳۵.۵ میلیون لیتر آن صادر شده، ۴.۳ میلیون لیتر بعنوان سوخت‌ کشتی‌ها (بانکرینگ) استفاده شده و بقیه در داخل کشور مصرف شده است. اما با وضع قوانین سخت گیرانه در استاندارد مازوت از طرف IMO شرایط برای صادرات این محصول ک‌می‌سخت شده است. محمد حسین پدیدار پیشتر به خبرگزاری بازار گفته بود: به منظور کاهش سطح آلایندگی سازمان دریانوردی جهانی تمامی ‌کشتی‌ها را موظف به استفاده از نفت کوره با گوگرد ۰.۵ درصد کرده است در حالیکه میزان گوگرد موجود در تولیدات ایرانی حدود ۲ درصد اعلام ‌می‌شود.

کد خبر: ۳٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha