۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
تکمیل ۱۳۰ طرح کلیدی وزارت راه در سال جاری
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی خبر داد

تکمیل ۱۳۰ طرح کلیدی وزارت راه در سال جاری

غفاری، معاون وزیر راه و شهرسازی با برشمردن تعداد طرح و پروژه‌های این وزارتخانه در سال جهش تولید تصریح کرد:‌ براساس این شاخص‌ها، تعداد ۱۳۰ طرح و پروژه کلیدی و برگزیده در سه اولویت تنظیم و دسته‌بندی شده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، درخصوص آخرین برنامه‌های این وزارتخانه در سال جهش تولید اظهار داشت: با عنایت به تعیین موضوع استرتژیک جهش تولید که با تدبیر مقام معظم رهبری به‌عنوان شعار سال ۱۳۹۹ اعلام شد و به‌منظور تحقق این امر، از ابتدای سال‌جاری، با دستور مقام عالی وزارت، فعالیت‌های مضاعفی از سوی این وزارتخانه انجام گرفت.

وی افزود: در همین راستا معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از اولین روز کاری در ابتدای سال ۱۳۹۹ با جدیت هرچه تمام‌تر نسبت به برنامه‌ریزی فشرده برای تحقق اهداف سال جهش تولید و تهیه چارچوب برنامه‌های وزارتخانه در بخش حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی اقدام و نسخه اولیه برنامه مذکور را طی جلسه مورخ ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ در حضور معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کرد.

وی در ادامه با اشاره به به ابلاغ وزیر راه و شهرسازی و تعیین معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع به‌عنوان جانشین وزیر در ستاد جهش تولید این وزارتخانه تصریح کرد: دبیرخانه ستاد راهبردی سال جهش تولید برای پیگیری امور مربوط به طرح‌ها و پروژه‌های تعیین‌شده، با محوریت دفتر برنامه‌ریزی در این معاونت تشکیل شد.

غفاری گفت: با هماهنگی معاونان و روسای سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت متبوع و با همراهی و مساعی مدیران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور، طی برگزاری نشست‌های متعدد، مجموعه برنامه عملیاتی جهش تولید در وزارت راه و شهرسازی در بخش‌های حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی (به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پیشران‌های جهش تولید) نهایی و با تأیید ریاست جمهور، به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در انتخاب و تعیین طرح‌ها و پروژه‌های این برنامه در سال جهش تولید، با عنایت به محدودیت‌های منابع مالی، کوشش شد تا همه شاخص‌های مهم ازجمله طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالا و تأثیر چشمگیر در توسعه شبکه شریانی حمل‌ونقل و ترانزیت (اعم از ریلی و جاده‌ای، دریای و هوایی)، افزایش ضریب ایمنی و کاهش حوادث فوتی وجرحی، توجه به مناطق محروم در چارچوب آمایش سرزمینی، توسعه زیرساخت‌های مؤثر در کاهش هزینه‌های تولید در بخش‌های مختلف ازجمله صنایع ومعادن، گردشگری، صادرات، رونق بازار مسکن و ساخت‌وساز، بهره‌برداری بهینه از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده طی سنوات طولانی در طرح‌های نیمه‌تمام که قابلیت اتمام و بهره‌برداری تا پایان سال ۱۳۹۹ یا حداکثر پایان دوره دولت دوازدهم را دارند با امکان‌پذیری تأمین اعتبار موردنیاز و  برآیند تأثیر مستقیم یاغیرمستقیم معنادار بر جهش تولید مورد توجه کافی قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با برشمردن تعداد طرح و پروژه‌های این وزارتخانه در سال جهش تولید تصریح کرد:‌ براساس این شاخص‌ها، تعداد ۱۳۰ طرح و پروژه کلیدی و برگزیده در سه اولویت تنظیم و دسته‌بندی شده است.

وی افزود: اولویت نخست شامل ۹۵ طرح و پروژه در حوزه ساختمان، بیمارستان، مسکن و زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و بندری کشور با تخصیص اعتباری معادل ۸۸۰۷ میلیارد تومان (علاوه‌بر تخصیص صدرصد منابع قانون بودجه سال‌جاری) تاپایان سال ۱۳۹۹ است که قابلیت بهره‌برداری دارند.

وی گفت: البته به‌جز منابع عمومی مصوب قانون بودجه سال‌جاری، مبلغ ۱۰۳۷۲ میلیارد تومان منابع داخلی به اضافه تسهیلات بانکی لازم و جذاب برای طرح اقدام ملی مسکن و همچنین ۵۹۳.۵ میلیون یورو از منابع داخلی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه (۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی بابت راه‌آهن چابهار به زاهدان)  در به‌ثمر رسیدن این طرح‌ها منظور شده است.

این مقام مسئول در وزارت را و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: اولویت دوم شامل ۱۸ طرح و پروژه در بخش‌های مختلف حوزه وظایف وزارت متبوع با تخصیص ۱۰۴۰۱میلیارد تومان (علاوه‌برتخصیص صددرصد اعتبارات مصوب قانون بودجه سال‌جاری) است که تا قبل از پایان دولت دوازدهم قابلیت بهره‌برداری را خواهند داشت.

معاون وزیر تصریح کرد: اولویت سوم شامل ۱۷ طرح و پروژه در بخش ساختمان، مسکن و زیرساخت‌های حمل‌ونقل است که با اختصاص ۲۲۰۶۷ میلیارد تومان تا قبل از پایان نیمه نخست سال ۱۴۰۰ تکمیل و عملکرد مؤثری را خواهند داشت.

ایجاد یک میلیون اشتغال مستقیم و غیرمستقیم با فراهم شدن منابع
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: درصورت فراهم شدن زمینه اختصاص منابع موردنیاز در سال‌جاری و سال پایانی دولت دوازدهم، می‌توان امیدوار بود بیش از یک میلیون اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف به‌ویژه مسکن و ساختمان از محل اجرای کامل برنامه‌های فوق برای کشور به ارمغان آید.

غفاری تصریح کرد: این وزارتخانه با درک محدودیت‌های منابع بخش عمومی و ایمان به ضرورت استفاده حداکثری از سرمایه‌های بخش خصوصی، صرفاً به منابع دولتی تکیه نداشته و با برنامه‌ریزی دقیق و فشرده از تابستان سال گذشته و کنش فعال در زمان تدوین لایحه بودجه در سازمان برنامه و بودجه و دولت و نیز بُرهه بررسی لایحه در مجلس شورای اسلامی، زمینه‌های افزایش میزان جذب سرمایه بخش غیردولتی در حداقل ۱۲ طرح و پروژه در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و آزاد راهی را ازطریق پیش‌بینی "بند ۶ تبصره ۱۹ قانون بودجه سال‌جاری" و همچنین "ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت" و "ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید" فراهم کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر عملیاتی بودن برنامه تهیه شده اظهار داشت:‌علاوه بر اقدامات فوق نسبت به اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌های موضوع برنامه با لحاظ معیارهای کلیدی اقدام شد. به این شکل که پس از هماهنگی نهایی با سازمان برنامه و بودجه، با اقدام و پیگیری ویژه و پایش مستمر، این مهم با توفیق الهی و همکاری ارکان ذیربط در دولت محقق شده و برکات و آثار خیر آن به منصه ظهور برسد.

وی در پایان گفت: در این خصوص و به منظور جذب حداکثری سرمایه‌ها از سایر ابزارها و ظرفیت‌های قانونی ازجمله بازار بورس بهره برده شده تا با یک برنامه‌ریزی منسجم این اقدامات عملیاتی شود.

کد خبر: ۳۰٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha