۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان شد/ احتمال کاهش قیمت ها از اول مرداد!
«بازار» گزارش می دهد؛

دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان شد/ احتمال کاهش قیمت ها از اول مرداد!

قیمت دلار امروز ۱۰۰۰ تومان نسبت به دیروز در بازار آزاد گرانتر شد این افزایش قیمت باعث شد تا نرخ طلا و سکه نیز در بازار افزایشی شود.

بازار؛ گروه اقتصادی: رشد قیمت انواع ارز، سکه و طلا در بازار مدتی است با شیب تندی در حرکت است، حرکتی که نگرانی های زیادی برای مردم، فعالان اقتصادی و تصمیم گیران ایجاد کرده است چرا که گرانی نرخ ارز به افزایش سطح عمومی قیمت ها دامن زده و به ایجاد مشکل برای تامین نیاز ارز وارد کنندگان کالاهای ضروری و مواد اولیه بخش تولید و... منجر می شود. اما از آنجایی که خیلی ها معتقدند نرخ واقعی ارز در بازار رقمی نیست که این روزها در حال رکورد زنی است، بنابراین بازار خود را برای اقدامات بانک مرکزی آماده کرده است تا با سیاست های خاص قیمت ها در بازار ارز منطقی و روندی کاهشی به خود گیرد. رکورد زنی قیمت ها در بازار ارز و سکه در حالی است که مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارز صادراتی رو به پایان است واین مهلت تمدید نمی شود. برخی ها معتقدند؛ مهلت بازگرداندن ارزهای صادراتی منجر به شکل‌گیری سیل تقاضا در بازار ارز شده است چرا که گروهی از صادرکنندگان برای ایفای تعهدات خود مجبور به خرید ارز از بازار آزاد شده‌اند.


فاصله زیاد بین نرخ ارز بازار آزاد و صرافی ها 
با وجودی که این روزها قیمت ها در بازار ارز (آزاد) روندی رو به رشد به خود گرفته است اما نرخ ارز صرافی ها همچون گذشته دنباله رو  قیمت ارز در بازار آزاد نیست و فاصله زیادی دارد که به عقیده کارشناسان و بازاریان  این فاصله قیمتی نشان از کاهش قیمت ها در روزهای آینده دارد. امروز در بازار آزاد قیمت دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان، یورو ۲۹ هزار تومان و درهم امارات ۷ هزار و ۶۰ تومان اعلام شده است.

همانطور که گفته شد قیمت ارز در بازار آزاد طی روزهای اخیر و با وجود رکورد زنی های جدید و رسیدن قیمت دلار به بیش از ۲۵ هزار تومان همچنین یوروی ۲۹ هزار تومانی اما صرافی‌های بانکی قیمت خرید و فروش ارز را بدون تغییر اعلام می‌کنند؛ دلار در این صرافی‌ها ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته می‌شود.

به طور مثال صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با ثبات نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می‌کنند.


افزایش قیمت طلا و سکه در پی گرانتر شدن ارز
قیمت طلا و سکه نیز که پیرو نوسان قیمت ارز هستند این روزها گران و گرانتر شده است و هر روز با قیمت جدیدی در تابلوها می نشیند. هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک‌ میلیون و ۱۰۳ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون تومان است.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
هرگرم طلای ۲۴ عیاریک‌ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۸۱۰ دلار معامله می‌شود.

بنا به این گزارش، افزایش قیمت ارز در بازار داخلی و افزایش قیمت جهانی طلا از جمله دلایل رکوردشکنی‌های این روزهای طلا و سکه در بازار است؛ قیمت سکه در روزهای اخیر رکوردهای بالایی را به ثبت رسانده است اما با وجود افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه تقاضای اضافی وارد این بازار نشده است و فعالان این بخش می‌گویند که قیمت‌ها متأثر از افزایش شدید قیمت دلار، رشد کرده‌اند.

اکنون و در روزهایی که به روزهای پایانی مهلت بازگشت ارزهای صادراتی نزدیک می شویم، هر چند قیمت ها در بازار ارز افزایش یافته است اما این قیمت ها پایدار نیست  و به احتمال زیاد از اول مرداد ماه تغییراتی در نرخ ارز در بازار ایجاد و قیمت ها کاهشی می شود.

خیلی ها معتقدند از اول مردادماه تقاضا برای خرید ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت بر همین اساس هم فعالان بازار و صرافی‌ها نیز اذعان دارند که نرخ‌های بالایی که این روزها برای انواع ارز بخصوص دلار در بازار آزاد ثبت شده خیلی ماندگار ندارد.

کد خبر: ۳۰٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha