۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و بنگلادش
در دیدار رئیس اتاق ایران با سفیر بنگلادش در تهران مطرح شد

تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و بنگلادش

سفیر بنگلادش در تهران طی نشستی با رئیس اتاق ایران بر آمادگی این کشور برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی ایرانی در حوزه‌های مختلف خبر داد و گفت: با توجه به شرایط موجود باید هوشمندانه قدم برداریم. در این راستا علاوه بر سرمایه‌گذاری و انجام پروژه‌های مشترک، تهاتر می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق ایران با سفیر بنگلادش در تهران دیدار کرد. در این نشست بر ضرورت سرمایه‌گذاری مشترک و برقراری روابط اقتصادی پایدار تأکید شد. همچنین تهاتر به عنوان راهکاری در برابر آثار ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران مورد تأکید قرار گرفت.

در این بین اجلاس D۸ که قرار بود در بنگلادش برگزار شود به عنوان فرصتی برای مذاکره با کشورهای عضو و توسعه مناسبات ایران با این کشورها معرفی شد، این اجلاس به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران ضمن تأکید بر آثار منفی شیوع این بیماری همه‌گیر بر اقتصاد و مناسبات تجاری بین کشورهای جهان، یادآور شد: متأسفانه علاوه بر اثرات این بیماری بر روابط بین ایران و بنگلادش از گذشته حجم مراودات دو کشور در سطح قابل قبولی نبود.

به اعتقاد شافعی همواره زمینه‌ها و ظرفیت‌های خوبی برای همکاری بین ایران و بنگلادش وجود داشته و دارد که تاکنون مغفول مانده‌اند. در این راستا می‌توان برای حل مسئله نقل و انتقالات بانکی از شیوه تهاتر استفاده کنیم. محصولات و کالاهای زیادی هستند که در دو کشور تولید می‌شوند و قادر به رفع نیاز کشور مقابل هستند. برای مثال برنج، چای و کنف تولید شده در بنگلادش نسبت به کشورهای اطراف آن از کیفیت بهتری برخوردار است و در ایران نیز بازار خوبی دارند. می‌توان این محصولات را با تولیدات ایرانی که در بنگلادش مصرف می‌شود، تهاتر کرد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران در ادامه از تأخیر ۷ ساله در برگزاری کمیسیون مشترک بین ایران و بنگلادش نیز انتقاد کرد و گفت: امیدوارم این نشست مجدد برگزار شده و سرآغازی برای گسترش مناسبات بین دو کشور باشد

او در ادامه به موافقت‌نامه تجارت ترجیحی که بین دو کشور منعقد و در مجلس ایران نیز به تصویب رسیده است، اشاره و اظهار امیدواری کرد که هر چه سریع‌تر به مرحله اجرا نزدیک شود.

به باور رئیس اتاق ایران آنچه سطح مناسبات دو کشور را پایین نگه می‌دارد، نبود اطلاعات کافی و عدم شناخت از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور از یکدیگر است. اگر این نقص برطرف شود می‌توان امید بیشتری نسبت به توسعه سطح همکاری‌های اقتصادی داشت.

شافعی در ادامه از سفیر بنگلادش در تهران خواست تا از اتاق‌های بوشهر و کاشان که معین کشور بنگلادش هستند نیز بازدید کند.

حمایت دولت بنگلادش از سرمایه‌گذاری‌های خارجی
ای. اف. ام. گوسال اعظم سارکار، سفیر بنگلادش در تهران با تأکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های مشترک بین فعالان اقتصادی دو کشور خاطرنشان کرد: با سرمایه‌گذاری می‌توان روی محصولات جدید متمرکز شد و بازارهای جدید به دست آورد، همچنین اثر ترکیبی به دنبال خواهد داشت و به انتقال فناوری و دانش و نیروی کار منجر می‌شود.

وی از تحول در معنا و مفهوم تجارت و سرمایه‌گذاری سخن گفت و یادآور شد: امروز این دو واژه ابعاد جدید و متفاوتی را دربر می‌گیرند که بی‌توجهی به آنها مانع از توسعه روابط بین‌المللی می‌شود. برای مثال یک شرکت سریلانکایی زمین‌هایی را در بنگلادش اجاره کرده و نوعی خیار در آن کشت می‌کند که بعد از فرآوری و تبدیل به خیارشور توسط شرکت‌های ژاپنی و غیره به سایر کشورهای دنیا صادر می‌شود. در این تجارت چندین کشور با هم همکاری می‌کنند.

سفیر بنگلادش در تهران از مزایا و مشوق‌هایی که دولت این کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته نیز سخن گفت. معافیت‌های مالیاتی، امکان واردات مواد اولیه به بنگلادش برای تولید بدون پرداخت مالیات و هزینه‌های اندک تولید نسبت به سایر کشورها از جمله مزایای این کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی است. از سوی دیگر این کشور با جمعیت بالایی که دارد خود بازار خوبی برای مصرف کالاهای تولیدی به شمار می‌آید.

وی یادآور شد: امروز حدود ۳۰۰ شرکت خارجی در بنگلادش فعالیت می‌کنند.

او در ادامه استفاده از شیوه تهاتر برای تجارت بین دو کشور را یک فرصت دانست و تصریح کرد: ایران می‌تواند با حضور در اجلاس D۸ در مورد سازوکار اجرایی کردن این روش نیز مذاکره کند. همچنین مشارکت در این اجلاس فرصتی است برای رایزنی با اتاق بازرگانی D۸ و زمینه سازی برای استفاده از ظرفیت‌های آن.

ای. اف. ام. گوسال اعظم سارکار از برنامه‌ریزی بنگلادش در مورد استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل ترکیبی بین کشورهای عضو D۸ با توجه به وجود دریا در اکثر کشورهای عضو خبر داد و گفت: کشورهای عضو باید در زمینه حمل‌ونقل دریایی مجهز به استفاده از اقیانوس‌پیماها شوند و به کمک این تجهیزات، مناسبات خود را با دنیا افزایش دهند.

سفیر بنگلادش در تهران همکاری بین ایران و بنگلادش را در حوزه‌های کشتی‌سازی، داروسازی، سرامیک و چینی، فناوری اطلاعات و IT، محصولات طبیعی مانند سیمان و غیره مساعد دانست و از علاقه این کشور برای سرمایه‌گذاری در بنادر جنوبی و شمالی ایران برای دسترسی به بازار آسیای میانه خبر داد.

به اعتقاد او ایران و بنگلادش در این دوران می‌توانند هوشمندانه و نوآورانه سطح مناسبات خود را به شدت افزایش دهند.

کد خبر: ۳۰٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha