۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
مراودات تجاری راه ترویج اقتصاد تولید محور در استان سمنان
یادداشت؛

مراودات تجاری راه ترویج اقتصاد تولید محور در استان سمنان

سمنان- «مراودات تجاری راه ترویج اقتصاد تولید محور در سمنان است، استانی که امروز به نزدیک ۵۰ کشور دنیا ۱۱۹ قلم کالا را صادر می کند» این بخشی از یادداشت مرتضی عرب عامری استاد دانشگاه برای بازار است.

مرتضی عرب عامری؛ بازار: یکی از راه‌های ترویج صادرات محصولات تولیدی در استان سمنان ارتقای مراودات تجاری خارجی در منطقه و جهان است در سال‌های اخیر خوشبختانه اتفاقات خوبی در سطح استان در حال رخ دادن است که سفر هیئت آلمانی، آفریقای جنوبی و روسی و ... به این استان نشان‌دهنده اهمیت بخشی به مراودات تجاری در این منطقه پراستعداد است.

سفر طرف‌های خارجی به استان سمنان ‌طی سه سال اخیر همچنین نشان می‌دهد که ترویج روابط اقتصادی از سطح کشورها به مناطق و استان‌ها یکی از سیاست‌های جدید دولت در راستای توان‌بخشی به کالاهای تولیدی در سال حمایت از کالای ایرانی است و باید آن را به فال نیک گرفت. مراودات تجاری اما از دو زمینه حائز اهمیت است:

الف: تبادل تجربیات و فنّاوری یکی از مزیت‌های ویژه تبادل اقتصادی بین استان سمنان و سایر کشورهای منطقه است امروز کشورهایی مانند روسیه خریدار بسیار خوبی برای محصولات کشاورزی و معدنی استان سمنان است و لذا باید بپذیریم که مراوده با این کشور می‌تواند به تبادل تجربیات آن‌ها درزمینهٔ های مثلاً معدنی و آشنایی با فناوری‌های آن کشور درزمینهٔ معادن منجر شود که قطعاً معامله‌ای پرسود ازلحاظ تکنولوژیک برای ایران اسلامی است.

ما امروز با تبادل با کشورهای پیشرو در اقتصاد جهانی می‌توانیم از فناوری‌های پیشروی آن‌ها بهره برده و همچنین تجربیاتشان را درزمینهٔ ها مختلف برندینگ، صادرات و فروش و ... به کار ببندیم که این‌یک اصل مهم است.

ب: دومین ویژگی تبادل اقتصادی با کشورهای دنیا شناساندن تولیدات درون استان سمنان به بازارهای جهانی است قطعاً باید گفت اگر مراودات تجاری با کشوری مثل ترکیه درزمینهٔ معدنی و یا کشاورزی و صنعتی ترویج یابد می‌توانیم شاهد ایجاد بازارچه‌هایی مشترک و منطقه‌ای بین دو کشور باشیم که این امر سبب می‌شود تا تولیدات استان سمنان در سطح منطقه‌ای معرفی شود درنتیجه وقتی خودمان درزمینهٔ برندینگ و معارفی کردن محصولاتمان عاجز هستیم، می‌بایست از ظرفیت سایر کشورهای پیشرو در این زمینه بهره ببریم.

سال‌های سال است که ما نمایشگاه‌های بزرگ دنیا مانند سبیت، اشتوتگارت و ... را از قابل تلویزیون تماشا می‌کنیم اما در نظر داشته باشید که اگر معاهده یا تفاهم‌نامه و یا حتی توافق تجاری بین استان سمنان و یک کشور پیشرو در این راستا شکل بگیرد چه‌بسا که سبیت هم برای ما دست‌یافتنی باشد.

ما باید بپذیریم که باوجود تمام ظرفیت‌هایی که در بخش‌های تولیدی داریم هنوز نتوانسته‌ایم به‌خوبی محصولاتمان را به جهانیان بشناسانیم و این ضعف ما در حوزه برندینگ، تبلیغات و بازاریابی است و لذا می‌توانیم این ضعف را با مراودات تجاری پوشش دهیم.

اگر تولیدات صادرات محور در استان سمنان نهادینه شوند به دلیل ظرفیت‌های عظیمی که در استان وجود دارد، قطعاً در صادرات محصولات موفق‌تر خواهیم بود. درنهایت باید گفت استان سمنان ابتدا نیازمند رفع موانع صادرات است و سپس باید به بهبود تولیدات بیندیشیم چراکه بهترین ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی وجود دارد.

یکی از طرح‌هایی که در سطح استان سمنان توانست تا حد زیادی خیال صادرکنندگان را راحت کند مقوله تضمین صادرکنندگان برای گمرک بود، اتاق‌ بازرگانی تابستان گذشته اعلام کرد که تاجران خوش‌نام را در مراودات گمرکی تضمین می‌کند و این امر هم می‌تواند به آن‌ها در صادرات کمک و هم مردم بومی را بانام‌های تولیدی استان آشنا کند.

کد خبر: ۳۰٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha