۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
رئیس جمهور باید پاسخگوی رشد منفی اقتصاد باشد
نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

رئیس جمهور باید پاسخگوی رشد منفی اقتصاد باشد

خدابخشی، نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از میانگین رشد اقتصادی منفی دولت روحانی خواستار پاسخگویی رئیس جمهور شد.

به گزارش بازار  محمد خدابخشی نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در ایران بودجه عمومی در برابر تولید ناخالص داخلی ۱۶,۱ درصد است که ۷ درصد سهم مالیاتی و بیش از ۹ درصد آن درآمد غیر مالیاتی است. اگر به مخارج دولت هم نگاه کنیم، ۱۷.۹ درصد تولید خالص داخلی است. به عبارتی ۱.۸ درصد شکاف داریم.

وی یکی از راه های کاهش این شکاف را وابسته نبودن بودجه سازمان های مختلفی همچون آموزش و پرورش به درآمدی نفتی عنوان کرد.

شکاف بین منابع و مصارف درآمد
خدابخشی ادامه داد: شکافی بین منابع و مصارف مان داریم. باید ۹ درصد تولید خالص داخلی درآمد ایجاد کنیم که وابستگی مان به نفت کم شود.

وی با بیان اینکه در حال رقابت با دنیا و منطقه هستیم، گفت: نباید بودجه نیروهای مسلح به نفت وابسته باشد.

در بخش دیگری این نماینده مجلس گفت: در ۴۱ سال گذشته باید وابستگی مان به نفت قطع می شد که این اتفاق نیفتاده است. موضوعی که مقام معظم رهبری هم به آن تاکید کرده است.

دستگاه های مختلف دخیل در مشکلات کشور
وی ادامه داد: قبل اصلاح ساختار بودجه باید نظام سیاستگذاری و برنامه ریزی اصلاح شود.

خدابخشی با اشاره به دخیل بودن همه دستگاه ها در مشکلات بودجه کشور همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام که سیاست کلی را تدوین می کند و مجلس و دولت، ادامه داد: ردیف هایی که در مجلس روی لایحه بودجه گذاشته می شود منابع می خواهد. دولت هم باید در مصارف و مخارجش بازنگری کند. موازی کاری هایی که انجام می دهد، همه مقصر هستند.

وی با بیان اینکه طی ۷ سال گذشته روحانی تنها دولتی است که میانگین رشد اقتصادی کل دولتش منفی شد، گفت: باید مسئولان دولتی پاسخ بدهند که چرا این همه برای مردم مشکل و دردسر درست کردند.

نایب رئیس اول کمیسون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اصلاح ساختاری بودجه باید انجام شود و برای آن عزم و اراده جدی وجود دارد.

مدیریت نقدینگی نداریم
وی به موضوع بودجه شرکت های دولتی هم اشاره کرد و آن را با اهمیت خواند و گفت: باید تلاش کنیم آنچه شاهد هستیم این است که قدرت خرید مردم روز به روز کمتر می شود که باید از آن جلوگیری شود.

بخشی درباره افزایش بی رویه قیمت کالاهای اساسی و نرخ ارز گفت: یک دلیل عمده افزایش قیمت چنین کالاهایی این است که مدیریت نقدینگی نداریم، در حال حاضر، حجم نقدینگی بالاست و سرازیر به بخش مسکن شده است.

بنگاه های مشکل دار در تامین نقدینگی
نایب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با ابراز گلایه از اینکه برای نقدینگی سیاستگذاری و مشوقی نیست در حالی که بنگاه های اقتصادی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و برای تهیه آن مشکل دارند از قفل شدن بعضی نقاط در کشور صحبت کرد و نقدینگی را در حال سرازیر شدن به بازارهای دیگر عنوان کرد.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: دولت باید برای این شرایط اقتصادی پاسخگو باشد.

کد خبر: ۳۰٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha