۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
رفع مشکلات تجاری روی میز مسئولان/ ضرورت ساماندهی کارگران در مرز ماهیرود
در جلسه کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند مطرح شد؛

رفع مشکلات تجاری روی میز مسئولان/ ضرورت ساماندهی کارگران در مرز ماهیرود

بیرجند- نبود سیستم بانکی برای انتقال پول، کمبود زیرساخت ها و نابسامانی در بین کارگران از جمله مشکلات تجاری موجود در مرز ماهیرود بوده که رفع آن ها از طریق برگزاری جلساتی بین بخش دولتی و خصوصی در دست پیگیری است.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا خامه زر صبح یکشنبه در جلسه کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات و گمرک اتاق بازرگانی بیرجند که با حضور رئیس اتاق تجارت فراه، تجار افغان و مقامات دولتی و بخش خصوصی خراسان جنوبی در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد، گفت: همواره در بین کشورها، اولویت تجارت با کشورهایی است که مرز مشترک دارند و حجم صادراتی بالای مرز ماهیرود نشان از پتانسیل های این مرز دارد.

وی با بیان اینکه افزایش فعالیت های تجاری در مرز زیرساخت ها را با مشکلاتی مواجه کرده است، اظهار داشت: علی رغم وجود این مشکلات در راستای ایجاد ‌تجارتی پویا و فعال تلاش می کنیم.

خامه زر عدم وجود سیستم بانکی برای انتقال پول را مشکل موجود در دو طرف ایران و افغانستان در امر تجارت دانست و گفت: عدم تحویل به موقع کالا، تخلیه و بارگیری های مجدد کالا، دپوی کالا در محوطه مرز، هزینه های تخلیه و بارگیری مشکلاتی را در امر تجارت و قیمت تمام شده کالا به وجود می آورد.

وی ادامه داد: مشکلات پیش رو باعث عقب افتادن کشور از ماراتن تجارت جهانی می شود که نیازمند توجه و رسیدگی است.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه دپوی کالا مشکل فعلی در مرز  است، افزود: امید است ساماندهی هایی انجام شود که محدودیتی در انجام صادرات نداشته باشیم.

تجارت، سرمایه شریکی بین دو کشور

رئیس اتاق تجارت و صنایع ولایت فراه کشور افغانستان هم در این جلسه بیان کرد: طی چند سال گذشته به تعداد کمی ماشین افغانی  اجازه ورود به مرز ماهیرود داده شده که این مهم موجب متضرر شدن شرکت های این کشور می شود.

دین محمد نعمتی با بیان اینکه عدم به موقع رسیدن کالاها باعث ضرر رسیدن به تاجران افغانی می شود که می طلبد با تفاهم و همکاری بین دو کشور و استان رفع شود، بیان داشت: همچنین از مسئولان خراسان جنوبی خواستاریم در راستای افزایش تعداد کامیون ورودی به استان سنگ تمام بگذارند. 

وی تجارت را سرمایه شریکی بین دو کشور دانست و اظهار کرد: تمام کشورهای اطراف افغانستان صادر کننده و تنها ما وارد کننده هستیم.

نعمتی بیان کرد: بارها مصوبه هایی بین فراه و خراسان جنوبی امضا شده اما در همان مراحل اولیه انعقاد قرارداد باقی مانده و به فراموشی سپرده شده که رسیدگی به این مصوبات نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

رونق منطقه ویژه اقتصادی

معاون امور سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی هم در این جلسه بیان کرد: علی رغم نوپا بودن منطقه ویژه اقتصادی استان، زیرساخت های مانند آب، برق، مخابرات و اینترنت در منطقه فراهم شده است.

حسین زارعی با بیان اینکه ساماندهی منطقه ویژه تا ۲۰ روز آینده انجام می شود، گفت: همچنین آسفالت منطقه تا ۱۵ روز آینده به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه در راستای ساماندهی هر چه بهتر خواستاریم برگ سبز برای کامیون های افغانی صادر شود، اظهار کرد: همچنین ساماندهی کارگران به ویژه افغان ها نیازمند توجه بیشتری است.

معاون دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم در این جلسه بیان کرد: نرم افزاری در راستای ساماندهی کارگران و ناوگان ها در مرز  در دست اقدام است. 

علی صادقی بر ضرورت ساماندهی کارگران و ناوگان ها و تکمیل زیرساخت ها در مرز تاکید کرد و گفت: نابه سامانی های موجود حجم فعالیت ها را کاهش می دهد که می طلبد مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مناقصه پروژه راه ماهیرود به فراه به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان انجام شده است، افزود: همچنین پروژه برق دو مداره با مبلغی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در ماهیرود انجام شده است و به زودی به بهره برداری می رسد.

صادقی بیان کرد: بر اساس مصوبه ای از سوی استانداری باید لاین مجزا برای سوخت از سمت افغان به نقطه صفر مرزی ایجاد شود.

حذف عوارض ۱۲۰ یورویی مطالبه تجار افغان 

سرپرست اداره ترانزیت بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی هم با بیان اینکه تجار افغانستان خواستار حذف عوارض متقابل ۱۲۰ یورو هستند، گفت: در راستای تعامل بیشتر می طلبد که این خواسته افغان ها مورد توجه قرار گیرد. 

مهدی علیزاده بیان کرد: در راستای ۲۴ ساعته شدن مرز و کشیک در روزهای تعطیل، مکاتباتی در راستای تامین نیرو و امکانات با تهران انجام شده است.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد جلسه ای تحت همین عنوان و به صورت هدفمند طی هفته آینده در مرز برگزار شود.

همچنین مقرر شد نامه ای مبنی بر درخواست حذف عوارض متقابل ۱۲۰ یورویی از سوی متقاضیان در افغانستان به اتاق بازرگانی بیرجند ارسال تا از طریق این اتاق به راهداری منعکس شود.

کد خبر: ۳۰٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha