۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
اشکالات بسته جدید سیاستی نحوه برگشت ارز صادراتی
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران مطرح کرد

اشکالات بسته جدید سیاستی نحوه برگشت ارز صادراتی

لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: بسته جدید سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات دارای چند اشکال جدی است.

به گزارش بازار «محمد لاهوتی» افزود: نخستین اشکال اینکه بسته ۲۳ تیر ماه سال جاری ابلاغ شده اما تسری داده اند به یکم فروردین ماه سال جاری به بعد حال صادر کننده ای که طی این چهار ماه رفع تعهد کرده با روش‌های گذشته الان بلاتکلیف است.

وی اظهارداشت: اشکال دوم زمانی که برای آن در نظر گرفته شده به معنی چهار ماه، هر کسی یکبار کالا صادر و در کف بازار کار کرده باشد به صراحت می‌تواند بگوید در مدت چهار ماه به هیچ عنوان امکان بازگشت ارز حاصل از صادرات برای کالاهای سایر یعنی غیر مشتقات نفتی که بورسی هستند و نفت فروخته می‌شود، امکان پذیر نیست.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: عملاً با همین بسته جدید هم یا صادرکنندگان خوشنام و ریشه دار کار را کنار خواهند گذاشت یا یکسری کارت‌های غیر دوباره فعال می‌شود و صادرات را انجام می‌دهد.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا عرضه در نیما باید مورد مخالفت صادرکنندگان قرارگیرد، افزود: علتش اینکه وقتی در یک بستری ارز عرضه می شودکه تفاوت قیمت ۱۵ درصدی در آن وجود دارد نشان می‌دهد این بستر، بستر رقابتی، شفاف و قابل معامله درست برای کسانی که ارز ارزان قیمت و خوراک ارزان قیمت در اختیارشان نبوده یک رقابت شفاف نیست.

لاهوتی اظهارداشت: مشکلات امروز پس از گذشت دو سال همچنان پابرجا است حال جای تعجب دارد که دوستان به این موضوع توجه نمی کنند فقط می گویند نرخ در سامانه نیما دستوری نیست ما هم قبول داریم اما سیاست گذاری که شده و ابزارهای که به کار گرفته شده عملاً باعث شده حجم بزرگی ارز با نرخ زیر قیمت بازار در اینجا عرضه شود توسط یکسری صادرکننده ای که برایشان امکان پذیر است در مقابل یکسری صادر کننده کوچک و متوسط که اعداشان بسیار کوچک است و نمی توانند ارز خود را بفروشند.

وی ادامه داد: اگر واقعاً واردات در مقابل صادرات باعث سوء استفاده عده ای و کلاه سر واردکننده گذاشته شدن بود چرا امروز واردکنندگان بیش از صادرکنندگان مدعی هستند که چرا این بند حذف شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: بخش ۲۰ یا ۳۰ درصدی هم که اشاره می‌شود فقط برای واحد تولیدی است.

وی افزود: واحد تولیدی که باز هم صادرات زیادی ندارد عملاً این ۳۰ درصد پاسخگوی نیازش نخواهد بود.

لاهوتی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: این جور حکم دادن که واردات در مقابل صادرات به دیگران تحت عنوان خالی فروشی، کوتاژ فروشی یا کلاه سر واردکننده گذاشتن را قبول ندارم چون افرادی که واردات را در مقابل صادرات انجام داده اند و صادرکننده واقعی هستند و به نام خود کالا صادر کرده اند ارز خود را هم به وارد کننده داده اند.

وی تصریح کرد: اینکه به چه میزان در این مسیر تخلف اتفاق افتاده جای بحث، بررسی و تحلیل دارد اما اینکه حکم دهیم همه واردکنندگانی که از محل ارز صادراتی استفاده کرده اند و کوتاژ خریده اند و ارزی پشت آن نبوده را قبول ندارم بنابراین کسانی که مدعی این قضیه هستند باید اثبات کنند حالا این می خواهد بانک مرکزی یا سازمان توسعه تجارت باشد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: همه مشکلات از این جا ناشی می‌شود که واردات در مقابل صادرات روشی که در آن می‌تواند سوء استفاده اتفاق بیفتد.

وی افزود: اگر سوء استفاده ای صورت می گیرد به دلیل سیاست‌های که سیاست گذار وضع می کند.

لاهوتی بیان داشت: به تمامی مکاتباتی که از سوی اتاق بازرگانی ایران از ۲۲ فروردین ماه سال ۹۷ به بعد تا پنج ماه پیش به تمامی مسئولان اعم از رئیس جمهور، وزرا، معاونان وزرا، بانک مرکزی و... انجام شده نگاه کنید اتاق بازرگانی این هشدار را داده بود که روش‌های را که اعلام می‌کنید منجر به رونق کارت‌های یکبار مصرف و سوء استفاده خواهد شد و اگر امروز میزان قابل توجهی ارز به کشور بازنگشته و پشت کارت ها هم آدم های که پاسخگو و صادر کننده باشند وجود ندارد این موارد قبلاً هشدار داده شده بود ولی توجه نشد.

وی ادامه داد: مشکلی که امروز هم بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی گرفتار شده علتش وضع سیاست‌های نارکارآمد بود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران یادآورشد: برای جلوگیری از این موضوعات بسته سیاستی جدیدی در راستای بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغ و قرار هست اجرا شود که متاسفانه این بسته دارای اشکالات جدی است.

کد خبر: ۳۰٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha