۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
مهلت فروش به سازندگان مسکن در طرح مالیات بر خانه های خالی
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با بازار اعلام کرد

مهلت فروش به سازندگان مسکن در طرح مالیات بر خانه های خالی

محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در طرح مالیات بر خانه های خالی از سکنه به سازنده ها فرصت داده می شود تا به فروش واحد مسکونی خود اقدام کنند، گفت: طرح مالیات بر خانه های خالی از سکنه برای قانونی شدن نیازمند برخی اصلاحات و تعدیل است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با موافقت ۱۵۰ نماینده مجلس شورای اسلامی که در نشست علنی روز چهارشنبه ۲۵ تیر به کلیات طرح دوفوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در ارتباط با اخذ مالیات از خانه‌های خالی صورت گرفت.  این طرح که با پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس به رای گذاشته شده مشکلی برای تبدیل به قانون شدن ندارد.  برای قانون شدن بی نقص این طرح به نظر می رسد، کارشناسان مسکن بهترین گزینه برای این موضوع هستند تا با اظهارات خود مراحل آسانتر شدن تصویب این قانون را در مجلس مهیا کنند. پس هر گونه اظهارنظر بدون کار کارشناسی و یا هر گونه تعجیل در تصویب این طرح می تواند در آینده مشکلات زیادی را از بابت اجرای این قانون برای بخش مسکن ایجاد کند.

امکان کم و زیاد کردن طرح مالیات بر خانه های خالی
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که موافق جزئیات طرح مالیات بر خانه های خالی از سکنه هستید؟ گفت: در حال حاضر کلیات طرح مالیات بر خانه های خالی از سکنه به تصویب نمایندگان مجلس رسیده و هنوز تصویب نهایی نشده است. پس احتمال اصلاح و کم و زیاد کردن این طرح وجود دارد.  

وی افزود: این طرح اگر به قانون تبدیل شود هدف آن جلوگیری از احتکار واحدهای مسکونی است. پس با قانونی شدن این طرح حتی اگر در وهله اول بتوانیم چند درصد واحدهای خالی از سکنه را وارد بازار کنیم مسیر درست و با هدفی را طی کرده ایم.  

محمودزاده تاکید کرد: در کنار این برنامه تلاش خواهیم کرد تا به بخش تولید مسکن نیز توجه ویژه ای کنیم که تاکنون نیز همین بوده است.

بر اساس طرح مالیات بر خانه های خالی، سازندگان مسکن از مالیات معاف هستند و این طرح مشمول حال این افراد نخواهد شد. سازنده حرفه ای و رسمی مشمول این طرح نیستند و یک فرجه زمانی برای ساخت مسکن و فروش واحدهای تولیدی گذاشته شده است تا لطمه ای به تولید مسکن نخورد

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که سازنده ها و انبوه سازان تا حدودی از این طرح نگران هستند و اعلام می کنند که این طرح باعث خواهد شد تا برخی سازندگان مسکن از تولید کنار بکشند، گفت: بر اساس طرح مالیات بر خانه های خالی، سازندگان مسکن از مالیات معاف هستند و این طرح مشمول حال این افراد نخواهد شد. سازنده حرفه ای و رسمی مشمول این طرح نیستند و یک فرجه زمانی برای ساخت مسکن و فروش واحدهای تولیدی گذاشته شده است تا لطمه ای به تولید مسکن نخورد.

بر اساس طرحی که هنوز قانون نشده در سال اول اجرای این طرح شهرهای بزرگ و بالای ۱۰۰ ‌هزار نفر مشمول می شوند که مسئله مسکن جدی تری است ولی از سال دوم تمام شهرهای کشور مشمول مالیات بر خانه های خالی خواهند بود.  برای خانه های نوساز تا یک سال بعد از اخذ پروانه ساخت و پایان کار فرصت عرضه و اعلام دارند و برای واحد های غیر نوساز نیز ۶ ماه فرصت داده شده است.

بر اساس این قانون سازندگان مسکن و انبوه سازان و مردمی که مسکن می سازند از محتکران به شمار نمی روند اما محتکرانی که بالغ بر ۱۰۰ یا ۲۰۰ واحد مسکونی دارند و عرضه نمی کنند را مشمول این قانون و اخذ مالیات بر خانه های خالی خواهند شد.  

کد خبر: ۳۰٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha