۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
بانک‌ها در گذشته هم قانون کاهش نرخ سود را اجرایی نکردند
کارشناس مسائل اقتصادی:

بانک‌ها در گذشته هم قانون کاهش نرخ سود را اجرایی نکردند

شقاقی، درباره علت تصمیم کاهش سود بانک مرکزی در گذشته گفت: نگاه بانک مرکزی تورم ۲۲ درصد بود و در سال جهش تولید نرخ سود را کاهش دهد تا سرمایه به سمت تولید برود.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، غلامحسین تقی نتاج، کارشناس امور بانکی گفت: تصمیم بانک مرکزی برای افزایش سپرده‌ها بی‌تأثیر نیست و اگر به همین شکلی که ابلاغ شده، اجرا شود، می‌تواند روی ماندگاری سپرده‌ها تأثیر بگذارد؛ وگرنه حجم نقدینگی با توجه به نظام بانکی سال‌های اخیر جایی نمی‌رود و فقط از بلند مدت به کوتاه مدت و جاری تبدیل می‌شود.

نتاج افزود: قبل از این ابلاغیه، سقف سود ۱۵ درصد بود، اما آنچه در بانک‌ها اتفاق میفتاد، این است که نرخ‌های رایج تا حدود ۲۰ درصد-بخصوص در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری- است.

وی در پاسخ به اینکه چطور می‌توانیم به سمت جهش تولید با این شرایط موجود حرکت کنیم، عنوان کرد: این حجم از نقدینگی که وارد بازار شده، در خدمت تولید قرار نگرفته و در بازار سهام خرید و فروش اتفاق می‌افتد.

این کارشناس امور بانکی در خصوص ابلاغیه تازه بانک مرکزی و نکات آن توضیح داد: پس از مدت‌ها که سپرده‌های بلند مدت را حذف کردیم و سقف بلند مدت سپرده یکساله بود، در این ابلاغیه سپرده بلند مدت دوساله هم محترم شمرده شد و این علامت نشان داده شد که بانک مرکزی در حال تغییر جهت است و امیدواریم در آینده شاهد سپرده‌های بلندمدت‌تر هم باشیم.

نتاج با اشاره به اینکه یک نوع عقب نشینی در نرخ ۱۵ درصدی کاغذی نیز در این ابلاغیه اتفاق افتاد، خاطرنشان کرد: این ابلاغیه در صورت رعایت و اجرا می‌تواند مفید باشد.

این کارشناس امور بانکی یادآوری کرد: بازار پول با سرمایه تفاوتی اساسی دارد و آن اینکه اگر سودی در بازار پول باشد، ثبت می‌شود و غیرقابل بازگشت است؛ یعنی اگر سپرده‌ای در یک بانک واگذار می‌شود، قابلیت کاهش ندارد. علاوه بر این، حجم نقدینگی از دو هزار و ۳۰۰ تریلیون تومان در دوماه گذشته بیشتر شده است ولی در بازار سرمایه اگر رکورد جدیدی ثبت شود، غیر قابل بازگشت نیست و این شکست بزرگ در بازار سرمایه اگر اتفاق بیفتد، دوباره می‌تواند آن را کاهش دهد.

وی گفت: حجم نقدینگی که حالا وارد بازار بورس شده و حالا در مبادلات استفاده می‌شود، در خدمت تولید نیست بلکه در بازار ثانویه قیمت سهام را افزایش می‌دهد و اگر پیش بینی صاحبنظران اتفاق بیفتد، در شکست بورس به مراتب سنگین‌تر خواهد بود.

علت تصمیم‌ کاهش و افزایش سود در بانک مرکزی
در ادامه، وحید شقاقی(استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد) درباره افزایش سود سپرده‌ها در بانک‌ها گفت: نقدینگی از بانک‌ها خارج نمی‌شود بلکه سپرده‌گذار از بلند مدت به کوتاه مدت تغییر جهت می‌دهد و این برای نظام بانکی شاید خطرناک باشد، چون بانک‌ها با نظام بلند مدت می‌توانند برای فعالیت‌های اقتصادی یا تسهیلات بر پایه نظام بلند مدت برنامه‌ریزی می‌کنند.

شقاقی افزود: این عدد ابلاغ شده در چندماه گذشته اجرا نشد، اما وقتی به تورم رسیدیم و قیمت دلار هم زیاد شد، عملاً این اتفاق در چندماه گذشته نیفتاد و رغبتی برای سرمایه‌گذاری نبود.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی بازارها نرخ‌های سود بسیار بالاست؛ به عنوان مثال در بازار سرمایه ممکن است نمادی را پیدا کنید که ظرف یک ماه گذشته ۳۰۰ درصد بازدهی داشته است.

این استاد دانشگاه افزود: به همین دلیل مردم به سمت بازار سرمایه و دیگر بازارها رغبت پیدا می‌کنند و به تدریج مردم سپرده‌های بلند مدت را تبدیل به سپرده جاری می‌کنند و به تدریج سپرده جاری را در بازار دارایی به گردش در می‌آورند و تقریبا تمام مردم به این سمت خواهند رفت.

شقاقی عنوان کرد: خود بانک‌ها نیز تلاش می‌کنند سپرده‌های جاری خود را در مسیر بازار سرمایه به گردش در بیاورد؛ لذا پروسه حرکت به سمت تسهیلات با مشکل مواجه می‌شود و سیستم بانکی تمایلی برای ارائه تسهیلات ندارد، چون خود بانک هم درگیر این سیستم پول داغ در بازار سرمایه می‌شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: علاوه براینکه بازار سرمایه نقدینگی را ایجاد نمی‌کند، اما به انتظارات تورمی دامن می‌زند و این می‌تواند منجر به تورم در بازار دارایی شود.

وی درباره علت تصمیم کاهش سود در بانک مرکزی طی چندماه گذشته گفت: نگاه بانک مرکزی تورم ۲۲ درصد بود و در سال جهش تولید نرخ سود را کاهش دهد تا سرمایه به سمت تولید برود، اما موتور رشد تورم افزایشی باشد اتخاذ چنین سیاست‌هایی درست نیست و شایسته یک نهاد سیاستگذار نیست که نتواند پیش بینی درستی از اقتصاد داشته باشد.

کد خبر: ۳۰٬۴۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha