۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
بورس مسکن خودکشی اقتصادی است یا متعادل‌سازی قیمت؟
نظرات متفاوت کارشناسان در گفتگو با بازار؛

بورس مسکن خودکشی اقتصادی است یا متعادل‌سازی قیمت؟

کارشناسان اقتصادی نظرات متفاوتی درباره بورس مسکن دارند؛ عده ای نگاه بدبینانه به آن دارند و عده ای آن را صرفا برای متعادل سازی قیمتها مناسب عنوان می کنند.

گروه بورس؛ بازار: اخیرا جلسه هیات موسس بورس مسکن برگزارشده و نام چهره‌هایی چون شاهین چراغی، حسین سلاح ورزی دیده می‌شود. هیات موسس این بورس امیدوار است که، فرصتی برای رقابتی کردن بازار، شفافیت در معاملات مسکن، تعیین شاخص قیمت‌گذاری و جلب اعتماد مردم نسبت به پیش‌فروش و مشارکت در پروژه‌های انبوه‌سازی، فراهم شود.  فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی هم پیش‌تر از عرضه املاک و مستغلات دولت در بورس مسکن خبر داده است.  اما این بورس همچنان موافقان و مخالفانی دارد.  

بورس مسکن؛ خودکشی اقتصاد
کمال اطهاری از کارشناسان حوزه مسکن در گفتگو با بازار این کار را به خودکشی اقتصادی دولت تعبیر می‌کند. او راه‌اندازی بورس مسکن را در شرایط فعلی بحران‌زا دانست و گفت: این بورس به نابسامانی بازار مسکن می‌انجامد  و مانع توسعه بخش مولد می‌شود.  
اطهاری ادامه داد: در حال حاضر خانه‌های خالی گویای این است که مسکن ارزش دارایی خود را از دست داد و به کالاهای مصرفی تبدیل‌شده است. ازنظر فنی هم ناشدنی است چراکه باعرضه مسکن در بورس مسکن، ارزش دارایی، املاک، به بورس منتقل می‌شود و نه ارزش مصرفی، به همین دلیل تاثیر مثبتی نخواهد داشت و اهدافی چون ساماندهی و متعادل‌سازی را نمی‌توان از بورس مسکن به دست آورد.  

آپارتمان هایی که کلید نخورده پیر می شوند/ افزایش قیمت مسکن تا 20 ...


این کارشناس اقتصادی سه ایراد اساسی را بر عرضه متری اوراق مسکن وارد کرد: اول این‌ که انتظار ارزانی را پاسخ نخواهد داد، دوم این‌ که حباب مسکن را اضافه می‌کند و سوم این ‌که از لحاظ فنی امکان ورود اوراق املاک ملی در بورس وجود ندارد و این کار نوعی تقلب است.   
اطهاری با تاکید بر این ‌که بورس دارایی‌ها معامله می‌شوند، گفت: بورس نوعی حراج است، اگر بخش مولد سهام خود را عرضه کند از آن می‌تواند برای تامین اعتبارات خود استفاده کند، اما این موضوع در مورد مسکن صدق نمی‌کند. عرضه مسکن موجودی که در بازار هست، حال باعرضه در بورس تنها به گرانی و حباب بیشتر می‌انجامد.
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: عرضه مسکن در بورس آن را از دسترس همه خارج خواهد کرد و حبابی در بازار ایجاد می‌شود که بخش مولد را خفه کرده و از بین می‌برد.  
اطهاری پیش‌بینی کرد: مسکن کالاهای همگن نیست که بتوان به‌ صورت متری فروخت، به ‌این ‌ترتیب اوراقی که مسکن فروخته می‌شود، کالاهای موهومی است که این مدل مدیریت و بورس در هیچ جای دنیا وجود ندارد.  
 

بورس مسکن باعث شفافیت خواهد شد
برخلاف اطهاری، فردین آقابزرگی، کارشناس بورس، امیدوار است که بورس مسکن به شفافیت و قانونمندتر شدن بازار بینجامد.  آقابزرگی با اشاره به تاثیر مثبت بورس در فضاهای بین‌المللی گفت: تجارب بین‌المللی ثابت کرده که بورس‌ها تاثیر مثبت داشته و پیشرو هستند. علاوه بر نقد شونده بودن فضای معاملات، شفاف بودن و کشف قیمت منصفانه و متعادل نیز صرفا به اتکای انجام معاملات در بورس‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

بسترسازی برای عرضه‌های بیشتر - صدای بورس


آقابزرگی تعادل و بازبینی متقاضیان و عرضه‌کنندگان در هر زمینه‌ای از اوراق بهادار، محصولات بورس کالا یا فروش متری مسکن یا حتی معاملات مسکن را از نتایج مثبت راه‌اندازی بورس مسکن دانست و گفت: رویه‌ای مشابه شرکت‌های سهامی عام و توزیع منصفانه و متعادل ترکیب دارایی‌ها و سهام، بهترین شکل ممکن برای نظام مند کردن و قانونمند کردن یک فضای معاملاتی است. این مسئله کلا فضای انحصار را از بین می‌برد و فضای رقابت ایجاد می‌کند.  
او اضافه کرد: وقتی سهام در دست کنترل یک شخص خاص یا گروه هماهنگ و منسجم نباشد، شبهه یا شبهاتی مبنی بر سمت و سو دادن به یک جریان نامناسب به وجود می آید.
این کارشناس بورس عنوان می‌کند: توزیع متعادل بین قشرهای مختلف اعم از فعالان ذی‌نفع در این حوزه، بهترین تصمیم برای متعادل‌سازی است و در حقیقت یک ساختار خود انتظامی که خودش را به ‌صورت ساختاری کنترل کند، همین ترکیب سهامداری است.

بورس نباید بخش تقاضا را تحریک کند 
مهدی روانشاد نیا دیگر کارشناس بورسی در گفتگو با بازار از موافقت مشروط خود برای راه‌اندازی بورس مسکن خبر داد: سالانه بین ۸۰۰ هزار تا یک‌ میلیون واحد مسکن در بازار نیاز است که میانگین تولید ۴۰۰ هزار واحد است. برای پوشش منابع مالی موردنیاز باید، به سمت مکانیزم‌های مختلف و متنوع تامین مالی برویم.
به گفته وی مکانیزم تامین اعتبارات مالی حدود ۱۰ درصد از ارزش مسکن را تامین می‌کند و این کار توسط افراد حقیقی و حقوقی انجام می‌شود. باید برای تنوع‌بخشی تامین مالی بخش مسکن برویم.  

نقاط حادثه‌خیز علوم و تحقیقات را می‌دانستیم - همشهری آنلاین

روانشاد نیا، ورود به بورس را باعث افزایش شفافیت بازار دانست و گفت: موفقیت بورس مسکن درگرو این است که به تحریک‌پذیری در سمت تقاضا نینجامد چراکه هرگونه حرکت باعث جهش قیمت و حباب می‌شود.  او پیش‌بینی کرد که عرضه اوراق متری در بورس یا عرضه فیزیکی مسکن باعث بحران در بازار مسکن شود.

کد خبر: ۳۰٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha