۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
رشد ۵۰۰ درصدی مالیات بورس در سال ۹۸
کارشناس مسائل اقتصادی اعلام کرد

رشد ۵۰۰ درصدی مالیات بورس در سال ۹۸

ندری، کارشناس اقتصادی گفت: هنوز مسئولان کشور مرددند که آیا وضعیت بازار سرمایه خوب است یا بد و البته نظرها متفاوت است و من این وضعیت را برای اقتصاد مناسب نمی‌دانم.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، کامران ندری، کارشناس اقتصادی گفت: در مورد خوب بودن این اتفاقات تا حدودی تردید دارم، اما مالیات سه کارکرد دارد؛ یک کارکرد کسب درآمد برای دولت، کارکرد دیگر تنظیم بازار و آخرین کارکرد آن کمک به توزیع درآمد عادلانه و منصفانه است.

ندری با اشاره به اینکه گاهی این درآمدها می‌تواند دائم یا موقتی باشد، افزود: به عنوان مثال، برای تنظیم بازار می‌توانید مالیات وضع کنید تا اوضاع بازار سروسامان بگیرد.

وی ادامه داد: تا جایی که اطلاع دارم دولت از معاملات و خرید و فروش‌ها نیم درصد مالیات دریافت می‌کند؛ البته در بعضی واحدهای صندوق‌ها تخفیف‌هایی وجود دارد و به طور طبیعی درآمدی که دولت از بازار سرمایه به دست می‌آورد باید مثبت باشد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: گاهی در بازارهای مختلف مثل مسکن و طلا سفته بازی اوج می‌گیرد و برای تنظیم بازار مالیاتی جز مالیات موجود مبالغی وضع می‌شود و یکی از مالیات‌ها در شرایطی که سفته‌بازی از حد لازم بیشتر شده امکان وضع مالیات برای تنظیم بازار وجود دارد.

ندری یادآوری کرد: این روزها صحبت از وضع مالیات بر عایدی سرمایه است و اگر بتوانیم این مالیات را دریافت کنیم، می‌توانیم به رفع جو سفته‌بازانه کمک کنیم. خوشبختانه مجریان معتقدند امکان دریافت مالیات بر سرمایه نسبت به دیگر بازارها وجود دارد و شرایط آن فراهم‌تر است.

این کارشناس با بیان اینکه باید از منظر اقتصادی به جمع‌بندی برسیم، با طرح پرسش‌هایی گفت: آیا این اتفاقات از برای اقتصاد مبارک است و تأثیر مثبتی برای کشور دارد یا خیر؟... اگر خوب است باید تشویق کنیم چون شاخص ۲۵۰ درصد رشد کرده و تشویق کنیم تا آخر سال ۱۰۰۰ درصد رشد کند.

وی خاطرنشان کرد: هنوز مسئولان کشور مرددند که آیا وضعیت بازار سرمایه خوب است یا بد و البته نظرها متفاوت است و من این وضعیت را برای اقتصاد مناسب نمی‌دانم.

درآمد دولت از مالیات
در ادامه، بهنام بهزادفر(مدیر آموزش و فرهنگسازی بورس) درباره چگونگی دریافت مالیات دولت از بورس و مسئولیت پذیری دولت در برابر آن گفت: مالیات نقل و انتقال بورس در سال ۹۸ حدود ۴ هزار میلیارد، این مالیات در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ حدود ۵۰۰ درصد و ۶ برابر رشد داشت.

وی افزود: در سه ماهه ۹۹ تمام رکوردهای سال ۹۸ پشت سرگذاشته شده است و به طور حدودی در این سه ماه درآمد دولت از مالیات و بورس ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان و این رقم تا حدودی مساوی با مالیات بر ثروت است.

بهزادفر درباره جذب نقدینگی در بورس توضیح داد: بورس نقدینگی تولید نمی‌کند، چون تولید نقدینگی تنها از راه بانک امکان‌پذیر است و این باور اشتباه است که با افزایش شاخص‌ها در بورس تورم زیاد می‌شود، اتفاقا اگر تورم زیاد باشد شاخص بورش افزایش می‌یابد و عکس این موضوع هیچگاه وجود نداشته است.

مدیر آموزش و فرهنگسازی بورس افزود: جذب نقدینگی در بورس مانع رشد بیش از حد قیمت مسکن، دلار و طلا می‌شود و اگر نقدینگی جذب بورس نمی‌شد، اتفاقات بدتری میفتاد.

وی یادآوری کرد: معتقدم جایگاه فعلی بورس مناسب است و درست است که هزینه‌ها باید به سمت تولید می‌رفت، اما آیا واقعا به سمت تولید می‌رفت؟... به جز این بخشی از سرمایه‌گذاری در بورس امکان هدایت به سمت تولید دارد، چون افزایش سرمایه اتفاق می‌افتد و شرکت‌ها می‌توانند اوراق مشارکت و اجاره منتشر کنند و امکان این وجود دارد که تمام این‌ نقدینگی به سمت تولید هدایت شود.

بهزادفر تشریح کرد: سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اگر به تولید کشور کمک نکند، به آن ضرر وارد نمی‌کند، اما وقتی معاملات طلا و دلار زیاد شود، بخشی از جامعه فلج می‌شود.

مدیر آموزش و فرهنگسازی بورس اظهار کرد: ما هر هفته یا در بعضی هفته‌ها دوبار ارز اولیه داریم و در حال حاضر شرکت‌های بزرگ وارد بورس می‌شوند و بعضی شرکت‌ها کاغذی هستند؛ به این معنا که ما بازاری به نام بازار پایه داریم که شامل شرکت‌هایی هستند که هنوز شکل نگرفتند.

وی خاطرنشان کرد: بورس همیشه صعودی نیست و در دوهفته اخیر بعضی سهم‌ها تا ۱۵ درصد هم افت داشتند و درصد خیلی کمی این شکلی معامله می‌شوند.

کد خبر: ۳۰٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha