۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
آغاز مذاکرات دشوار اروپا بر سر بودجه مقابله با پیامدهای کرونا

آغاز مذاکرات دشوار اروپا بر سر بودجه مقابله با پیامدهای کرونا

اروپا برای تصویب بودجه مقابله با بیماری کووید-۱۹ با دشواری‌های فراوانی مواجه است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، اجلاس رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برای تصمیم‌گیری درباره بودجه بی‌سابقه ۱.۸۵ تریلیون یورویی و مشوق‌های مالی به منظور مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از بحران همه‌گیری کووید-۱۹، از روز جمعه ۲۷ تیر آغاز شد.

محور اصلی مذاکرات، پیشنهاد مسئولان اجرایی اتحادیه اروپا برای ایجاد یک صندوق احیای اقتصادی به ارزش ۷۵۰ میلیارد یورو و ارائه وام و کمک‌های مالی به کشورهایی است که از بحران کرونا به شدت آسیب دیده‌اند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، هنگام ورود به اجلاس گفت: «اختلافات بسیار بزرگ است و مطمئن نیستم که در این گفت‌وگوها به نتیجه برسیم. به نظرم مذاکرات بسیار دشواری خواهد بود.»

اتحادیه اروپا با شدیدترین رکود اقتصادی خود روبه‌روست و اعضای آن در مورد سهم هر یک از کشورها در تامین بودجه، مشوق‌های مالی و پولی که باید به کشورهای آسیب‌دیده از بحران تعلق گیرد اختلاف نظر فاحشی دارند.
کارشناسان می‌گویند این یکی از دشوارترین جلسه‌های رهبران اتحادیه اروپاست و حتی در صورت دستیابی به توافق ممکن است اختلافات عمیق این کشورها حل نشود. قرار است مذاکرات دو روز ادامه یابد و در صورت ادامه اختلافات ممکن است زمان آن تمدید شود.

داوید ساسولی، رئیس پالمان اروپا، پس از پایان سخنرانی در اجلاس گفت موضوع این مذاکرات بسیار مهم است و از رهبران کشورهای عضو خواست با توجه به «مشکلات اقتصادی عظیمی» که تحت تاثیر بحران کرونا پیش آمده به توافق برسند.

امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، هدایت مذاکرات پیش از اجلاس را بر عهده داشت و با مارک روته، نخست وزیر هلند، و یکی از سخت‌گیرترین رهبران اروپایی در زمینه بودجه که مانع اصلی توافق قلمداد می‌شود گفت‌وگو کرد.

مارک روته گفت «من چندان خوشبین نیستم ولی نمی‌توان با قطعیت پیش‌بینی کرد. هیچ‌کس خواهان برگزاری یک اجلاس دیگر نیست.»

مکرون نیز با اشاره به اهمیت این مذاکرات گفت: «ساعاتی که در پیش است سرنوشت ساز خواهند بود. بحث بر سر موجودیت پروژه اروپایی است.»

کد خبر: ۳۰٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha