۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
برکت گندم خردشده در چرخ‌دنده بی‌تدبیری؛ درآمد هر نانوا یک‌میلیون تومان
بازار گزارش می‌دهد؛

برکت گندم خردشده در چرخ‌دنده بی‌تدبیری؛ درآمد هر نانوا یک‌میلیون تومان

اردبیل - درحالی‌که اردبیل از قطب‌های تولید گندم کشور محسوب می‌شود تمامی زنجیره تولید تا مصرف آن از کشاورز تا نانوا جیب خود را خالی از برکت این محصول می‌دانند.

ونوس بهنود؛ بازار: اقلیم منحصربه‌فرد اردبیل موجب شده بخش مهمی از محصولات کشاورزی این استان به گندم اختصاص یابد. تا جایی که این منطقه نه‌تنها در تأمین نیاز، خودکفا است بلکه قادر به تأمین نیاز برخی استان‌ها نیز هست.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل امسال در ۳۰۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان گندم کشت‌شده است.

احمد شهریار تأکید کرد: باوجود کاهش تولید در برخی مزارع به دلیل شرایط آب و هوایی پیش‌بینی‌شده میزان تولید به ۵۸۰ هزار تن برسد.

این اظهارات در حالی است که در چرخه فروش گندم، تبدیل آن به آرد و در ادامه تولید نان نارضایتی از میزان سود آفرینی اقتصادی این محصول پرزحمت، مشاهده می‌شود.

پول خرید تضمینی به‌موقع پرداخت نمی‌شود
یکی از کشاورزان با اشاره به سختی‌های به عمل‌آوری و آماده‌سازی گندم جهت فروش گفت: سود فروش چندان قابل‌توجه نیست.

الله‌وردی تصریح کرد: هرچند دولت به‌صورت تضمینی گندم را خریداری می‌کند اما قیمت قابل‌توجه نیست و پول آن را نیز با تأخیر پرداخت می‌کنند.

وی افزود: برخی کشاورزان به دلیل سودآفرینی پایین این محصول، از کشت آن منصرف شده‌اند و به سمت محصولات دیگر که سود بیشتری دارد رفته‌اند.

اما این قصه دردناک در حالی از سوی مسئولان مورد تائید است که گندم در گروه محصولات استراتژیک کشاورزی و به‌نوعی امنیت غذایی منطقه شناخته می‌شود و در بسیاری از مناطق ازجمله خود استان اردبیل، قوت اصلی مردم محسوب می‌شود.

مدیرکل غله استان اردبیل با تائید خرید تضمینی و تأخیر در پرداخت‌ها گفت: سال گذشته ۱۹۸ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم. امسال جهت حمایت قیمت خرید افزایش‌یافته است.

به گفته علی نوبخت سال گذشته هر کیلوگرم گندم به قیمت ۱۷ هزار ریال خریداری می‌شد ولی امسال به نرخ ۲۵ هزار ریال با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید خریداری می‌شود و همچنان خرید گندم در ۴۴ مرکز خرید ادامه دارد.

وی با اشاره به خرید ۱۴۳ هزار تن گندم گفت: از ۳۶۵ میلیارد تومان هزینه خرید ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت‌شده و اگر دولت سهم خود را پرداخت کند، مطالبات گندم کاران به‌روز پرداخت می‌شود.

کمبود گندم در کارخانه‌های آردسازی نداریم!
مدیرکل غله استان اردبیل تصریح کرد: میزان ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای اردبیل ۳۵۰ هزار تن است و امسال ذخیره‌سازی ما اشباع می‌شود.

بااین‌وجود کارخانه‌های آردسازی می‌گویند میزان گندم دریافتی به‌مراتب نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته است و این در حالی است که ۱۲ کارخانه در استان دایر است.

نوبخت در پاسخ به این گلایه‌ها تصریح کرد: زمانی که گندم کیفی در حد قابل‌قبول تولید می‌شود، نیاز کارخانه‌ها را تأمین می‌کنیم و ماهانه ۲۵ هزار تن گندم به کارخانه‌ها اختصاص می‌یابد.

وی افزود:امسال اما تولید گندم وضعیت مطلوبی نداشته و به همین دلیل میزان اختصاص‌یافته به کارخانه‌ها کاهش‌یافته است.

نانواها از درآمد خود رضایت ندارند
در کنار تولید آرد، موضوع فروش آرد به نانوایان نیز با مشکلاتی مواجه است. تا جایی که اغلب از هزینه‌های بالا و درآمد پایین خود ناراضی هستند.

یکی از نانوایان در این خصوص گفت: قیمت نان تناسبی با هزینه‌های تولید آن ندارد. مردم با افزایش قیمت مخالفت می‌کنند و حق هم دارند اما خود نانوایان هم درآمد قابل‌توجهی ندارند.

رستم زاده تصریح کرد: متأسفانه به دلیل افزایش قیمت‌ها حتی فروش نان کاهش‌یافته و گاهی برخی خانواده‌های به‌شدت فقیر نان را نسیه می‌خرند.

وی افزود: این در حالی است که هزینه‌های آب و برق و گاز و هزینه نیروی انسانی برای یک نانوایی کمرشکن شده و سود جانبی فروش نان مقبول نیست.

به گفته این نانوا، برخی نانوایان از کار خود منصرف شده و به شغل‌های دیگری روی آورده‌اند.

این ادعا در حساب‌وکتاب مسئولان استانی نیز مورد تائید است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صمت استان اردبیل گفت: سهمیه هر نانوا در ماه ۴ الی ۲۸ کیسه آرد است که باقیمت هر کیسه ۳۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

یوسف شهباززاده متذکر شد: مطابق بازرسی و نظارت‌ها در هر کیسه نانوا ۱۰ هزار تومان سود دارد یعنی حداقل سود با خرید ۴ کیسه، ۴۰ هزار تومان است.

وی افزود: با یک حساب سرانگشتی و کسر هزینه کارگر و آب، برق و گاز، درآمد ماهانه هر نانوا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. البته بسیاری از نانواها به‌مراتب آرد بیشتری تأمین کرده و حاشیه سود بیشتری دارند.

این اظهارات در حالی است که در سطح استان اردبیل ۱۸۷۰ نانوایی یارانه‌ای و ۸۰۰ نانوایی نیمه یارانه‌ای فعال است. درواقع معیشت این تعداد به‌اضافه تمامی خانواده‌های تحت پوشش آن‌ها به برنامه‌ریزی اقتصادی گندم وابسته است.

هرچند دولت خرید تضمینی را طرحی تمام‌شده و موفق می‌داند اما در عمل قشر کشاورز و نانوا با حداقل درآمدها معیشت خود را سپری می‌کند.

قیمت نان به‌هیچ‌عنوان پایین نیست
در انتهای چرخه مصرف گندم نیز عدم رضایت مشاهده می‌شود. شهروندان اردبیلی می‌گویند قیمت نان به‌هیچ‌عنوان پایین نیست و حتی اغلب کیفیت خوبی نیز ندارد.

محمدرضا سیف پور تأکید کرد: قیمت بربری و سنگک معمولی هزار تومان است که اگر کمی اندازه آن را بزرگ‌تر کنند و یا کمی کنجد بر روی آن ریخته شود تا ۲ هزار تومان می‌رسد.

این شهروند معتقد است در مقایسه با درآمد مردم اردبیل، قیمت نان پایین نیست و اگر مصرف ماهانه را در نظر بگیریم برای بسیاری از خانواده‌ها تأمین نان حتی با این قیمت به‌سختی انجام می‌شود.

نارضایتی این شهروند در حالی است که اردبیل جزو استان‌های پرمصرف نان محسوب می‌شود.

مدیرکل غله استان با اشاره به اینکه میزان مصرف آرد در اردبیل بیش از متوسط کشوری است گفت: البته به دلیل تولید مقبول گندم با مشکل جدی مواجه نیستیم.

نوبخت اظهار کرد: بااین‌وجود در برخی ایام سال به‌ویژه در تابستان با حضور مسافران لازم است سهمیه آرد استان افزایش یابد و هرماه حداقل هزار تن مازاد مصرف داریم.

از طرفی شهروندان از کیفیت نان تولیدی نیز رضایت ندارند.

فریبا دولت‌پناه تصریح کرد: نه‌تنها قیمت نان بالا است بلکه بسیاری نانوایی‌ها کیفیت پخت مطلوبی ندارند.

وی گفت: بسیاری از نانواها در آماده‌سازی مناسب خمیر سهل‌انگاری می‌کنند و بدون اینکه خمیر نان آماده شود سریعاً با مخلوط کردن آرد و آب خمیری ساخته و نانی به مردم می‌دهند که طعم و ماندگاری مطلوبی ندارد.

موضوع کیفیت پایین نان مدت‌ها است در اردبیل مطرح‌شده و هر بار نیز فرمانداران این شهر اذعان کرده‌اند مطابق نظارت و بازرسی آن‌ها با افراد متخلف به‌ویژه در بحث استفاده از جوش‌شیرین برخورد شده است اما واقعیت این است که این قوت اصلی در تمامی طول چرخه تولید نیازمند برنامه‌ریزی مجدد اقتصادی و رفع مشکلات است.

کد خبر: ۳۰٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha