۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
 ارزش اقتصاد دنیا سالانه ۱۰ هزار میلیارد دلار اضافه می شود
در صورت مقابله جهانی با تغییرات اقلیمی در پسا کرونا.

ارزش اقتصاد دنیا سالانه ۱۰ هزار میلیارد دلار اضافه می شود

بحران زیست محیطی را می توان یکی از مهمترین بحران های این روزها دانست. بحرانی که بقای دنیا و مردم را تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعات نشان داده است، جهان با مقابله با تغییرات اقلیمی می تواند ۴۰۰ میلیون فرصت شغلی تازه ایجاد کند.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از بحران های بزرگی که دنیا در این سالها درگیر آن بوده است، بحران محیط زیست و گرمایش زمین است. طبق گزارش منتشر شده توسط مجمع جهانی اقتصادی در صورتی که دنیا  به مقابله با بحران های محیط زیستی بپردازد، این کار می تواند  تا سال ۲۰۳۰ میلادی، سالانه ۱۰ هزار میلیارد دلار به ارزش تجاری دنیا اضافه کند  و بالغ بر ۴۰۰ میلیون شغل تازه در دنیا ایجاد کند.

 طبق این گزارش زمانی که دنیا بتواند راهی برای درمان کرونا پیدا کند و از این بیماری رهایی یابد، دیگر فضای تجاری و کاری دنیا مانند قبل از کرونا نخواهد بود. این مساله در شرایطی که طی دوران همه گیری کرونا  نیمی از تولید ناخالص داخلی دنیا از بین خواهد رفته است، می تواند چالشهای بزرگی برای اقتصاد دنیا و زندگی مردم ایجاد کند. در سال ۲۰۱۹ میلادی دانشمندان هشدار داده بودند که جامعه بشریت به دلیل کاهش سیستم های حمایتی از حیات طبیعی در کره زمین در معرض خطرات زیادی قراردارد. آلن جوپ، رییس مرکز مطالعاتی unilever  و یکی از پژوهشگران  مجمع جهانی اقتصاد در این مورد گفت: «یکی از معضلاتی که دنیا با آن روبرو است، مساله  اشتغال و ایجاد شغل است. بدون شک در زمینی که امکان بقا وجود نداشته باشد و مردم امیدی به تامین رفاه و امینت نداشته باشند، دیگر اشتغال زایی معنایی ندارد.»

هم اکنون دولتها  روزانه ۲ میلیارد دلار یارانه  بخش کشاورزی می دهند که این یارانه ها آسیب زیادی به زمین وارد می کند. در واقع دولتها با ارایه این یارانه ها، انگیزه کشاورزی غیر اصولی را در دنیا افزایش می دهند و سرمایه گذاری در افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی را کاهش می دهند

راه حل چیست
مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود به مساله تغییرات زیست محیطی و اثرات آن روی اقتصاد کره زمین اشاره کرد و نوشت: «باید مدلهای اقتصادی تغییر کند و دولتها سیاستهای اقتصاد سبز و تمرکز روی رشد همزمان با توجه به شاخص های زیست محیطی را در دستور کار قرار دهند. دنیا باید مقابله با تغییرات جوی را به عنوان یک اولویت مهم در دنیای پسا کرونا در نظر بگیرد و بداند که این سیاست تنها و تنها می تواند اقتصاد جهان  را نجات دهد.»

 از جمله سیاستهایی که با هدف افزایش شمار فرصتهای شغلی و رونق اقتصادی در دنیای پسا کرونا باید مورد توجه جهانی قرار بگیرد، می توان به کاهش دور ریز مواد غذایی از طریق ساخت سیلوهای فلزی و ممانعت از فساد مواد غذایی در فرایند انبار سازی اشاره کرد. علاوه بر این مدیریت بهتر ماهی های وحشی و حفاظت اصولی از این جانوران می تواند فرصت صید قانونمند را در کشورها بیشتر کند و ۱۴ میلیون فرصت شغلی تازه در دنیا ایجاد کند. این صنعت به تنهایی می تواند ۱۷۰ میلیارد دلار در هر سال به زنجیره ارزش دنیا اضافه کند.

مساله دیگری که در گزارش مجمع جهانی اقتصاد مورد توجه قرار گرفت، موضوع یارانه های دولتی بود. هم اکنون دولتها روزانه ۲ میلیارد دلار یارانه  بخش کشاورزی می دهند که این یارانه ها آسیب زیادی به زمین وارد می کند. در واقع دولتها با ارایه این یارانه ها، انگیزه کشاورزی غیر اصولی را در دنیا افزایش می دهند و سرمایه گذاری در افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی را کاهش می دهند. این مساله هم می تواند تولید محصولات کشاورزی را کاهش دهد و هم کیفیت خاک را تنزل دهد.

 از جمله سیاستهایی که با هدف افزایش شمار فرصتهای شغلی و رونق اقتصادی در دنیای پسا کرونا باید مورد توجه جهانی قرار بگیرد، می توان به کاهش دور ریز مواد غذایی از طریق ساخت سیلوهای فلزی و ممانعت از فساد مواد غذایی در فرایند انبارسازی اشاره کرد، مدیریت بهتر ماهی های وحشی و حفاظت اصولی از این جانوران می تواند فرصت صید قانونمند اشاره کرد  

سیاست هایی که تا کنون اجرا می شد، آسیب رسان بود
آروین خاتری یکی از تحلیل گران مجمع جهانی اقتصاد در مصاحبه با گاردین در مورد این گزارش گفت: «در سالهای  گذشته روند هزینه کرد منابع مالی در دنیا به گونه ای بود که به محیط زیست آسیب زیادی وارد کرد ولی زمان آن رسیده است که این وضعیت تغییر کند. به عنوان مثال  اصلاح سیستم های انرژی  در شهرهای بزرگ می تواند تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۸۲۵ میلیارد دلار در اقتصاد دنیا صرفه جویی کند. یعنی با استفاده از سیستم های کنونی ۸۲۵ میلیارد دلار بیش از سیستم های حامی انرژی های پاک، هزینه خواهد شد. هم اکنون ارزش بازار سقف های سبز شهری در دنیا برابر با ۹ میلیارد دلار است که می تواند با سرعت زیادی رشد کند.»

پیشتر در مورد عوارض ناشی از پرداخت یارانه ها در دنیا اشاره شده است. یارانه ها در تمامی حوزه ها آسیب زیادی به اقتصاد وارد می کند. مثلا یارانه های پرداخت شده توسط دولتها به بخش انرژی باعث شده است تا راندمان مصرف انرژی های فسیلی در کشورها کاهش پیدا کند و در نهایت مصرف زیاد باعث انتشار گازهای آلاینده و بحران های بیشتر زیست محیطی در این کشورها شود. پرداخت یارانه به بخش کشاورزی  هم آسیب زیادی به این صنعت وارد می کند زیرا باعث می شود تا  توجه به راندمان تولید کمتر شود و سرمایه گذاری برای احیای خاک و تامین غذای مورد نیاز آن تنزل یابد.

انرژی های پاک را فراموش نکنید
یکی از فرصتهای بزرگ دنیا در روزهای پسا کرونا، فرصت سرمایه گذاری در انرژی های احیا شدنی است. انرژی های بادی و آبی و خورشیدی که بسته به موقعیت جغرافیایی کشورها مد نظر قرار می گیرد. یکی از مهمترین منابع انرژی احیا شدنی، انرژی خورشیدی است که در اغلب کشورهای صنعتی تلاش برای بهره مندی از این انرژی طبیعی افزایش یافته است.

مجمع جهانی اقتصاد نوشت: «ارزش سرمایه گذاری مورد نیاز در انرژی های احیا شدنی در دنیا طی سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۵ میلادی، می تواند معادل هزینه ناشی از استفاده از سوختهای فسیلی در ۳۰ کشور پر مصرف دنیا باشد ولی در دراز مدت مزایای اقتصادی زیادی به همراه بیاورد. از طرف دیگر در سالهای اخیر استفاده از فاضلاب انسانی برای تولید انرژی در دنیا افزایش یافته است که موضوع مهمی است.»

کد خبر: ۳۰٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha