۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
عبور قیمت طلا از خط قرمز یک میلیون تومان مردم را تماشاچی کرد
گزارش بازار از تبعات جهش دنباله دار قیمت طلا، سکه و ارز

عبور قیمت طلا از خط قرمز یک میلیون تومان مردم را تماشاچی کرد

نزدیک شدن قیمت سکه به مرز ۱۱ میلیون تومانی و عبور قیمت هر گرم طلای خام ۱۸ عیار از مرز یک میلیون تومانی خریداران مصنوعات طلا را به صفر و مشتریان سکه و طلای آب شده را به حداقل رساند.

ملیحه خورده پا؛ بازار: شیوع ویروس کرونا منجر به کاهش مبادلات تجاری و اقتصادی شد و همین امر دولت ها را به خریدار و مشتری ثابت طلا در دنیا تبدیل کرد. افزایش تقاضا برای خرید طلا از سوی دولتها با هدف تامین ذخایر مالی و حفظ پشتوانه پول ملی کشورشان موجب شد تا قیمت طلا در دنیا طی ماههای اخیر حدود ۱۰۰ دلار افزایش را تجربه کند.

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، در رفتن فنر قیمت ارز در بازار آزاد و بالا رفتن تقاضا برای خرید طلا با هدف سرمایه گذاری در این بازار موجب شده تا طی ماههای اخیر قیمت انواع سکه و طلا در بازار ایران حداقل بیش از ۳۰ درصد در یک ماه و بیش از ۵۰ درصد در سه ماهه اخیر افزایش پیدا کند.

گرانی قیمت طلا و سکه در ماهها و هفته های اخیر متقاضیان بسیاری را با هدف حفظ ارزش دارایی روانه بازار طلا، سکه و ارز کرد تا بدین ترتیب مردم بتوانند از حداقل سرمایه خود محافظت کنند و از آنجایی که خرید طلا و سکه با هدف سرمایه گذاری بود بیشتر خریدهای مصرف کنندگان به سمت طلای آب شده، کم اجرت و سکه هدایت شد و بساط تولیدکنندگان و فروشندگان مصنوعات طلا تا حدودی از رسته فعالیت صنفی جمع شد و آن عده که هنوز در این عرصه فعالیت می کنند از قدرت مالی بسیاری برخوردار هستند و سرمایه کافی برای ماندگاری در این بازار را دارند.

طلای خام ۱۸ عیار گرمی یک میلیون و ۱۹ هزار تومان
روند افزایش قیمت طلا، انواع سکه و دلار که از ابتدای سال جاری آغاز شده ظاهرا قصد توقف ندارد و این در حالی است که پیش از این روند جهش قیمت این کالاهای سرمایه ای پس از مدتی متوقف می شد ولی اعلام قیمت های روزانه طلا، سکه و  آزاد نشان می دهد که فنر در رفته قیمت این اقلام قصد ندارد به جای خود بازگردد که البته برخی از کارشناسان اقتصادی ریشه این  امر را  اقدام خودخواسته دولت برای جبران کسری بودجه می دانند.

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با بازار می گوید: افزایش ۱۲ دلاری قیمت اونس در بازارهای جهانی و گران شدن ۶۰۰ تومانی قیمت دلار در بازار آزاد موجب شده تا قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز گذشته گرانتر شود.

وی می افزاید: امروز هر قطعه تمام سکه طرح قدیم با قیمت ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، تمام سکه طرح جدید با قیمت ۱۰ میلیون و ۸۶۵ هزار تومان، نیم سکه با قیمت پنج میلیون و ۴۰۰ هزار  تومان، ربع سکه با قیمت سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه گرمی با قیمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود که قیمت آنها نسبت به روز گذشته بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه می دهد: امروز قیمت هر مثقال طلا چهار میلیون و ۴۱۶ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۹ هزار تومان است که این اعداد نسبت به روز گذشته حکایت از افزایش ۱۴۶ هزار تومانی قیمت هر مثقال طلا و افزایش ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومانی قیمت هر گرم طلای خام ۱۸ عیار دارد.

امروز هر دلار در بازار آزاد با قیمت ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان خرید و فروش می شود که نسبت به روز گذشته افزایش ۶۰۰ تومانی را نشان می دهد.

خرید و فروش مصنوعات طلا صفر شد
میثم جواهریان یکی از فعالان بازار طلا و جواهر درباره وضعیت این صنف به خبرنگار بازار می گوید: تا پیش از این مردم تلاش می کردند تا اگر طلایی دارند آن را فروخته و صرف هزینه زندگی کنند و همین امر موجب شده بود تا سرمایه گذاران در بازار طلا و جواهر از این فرصت برای خرید طلای آب شده و کار کرده استفاده کنند.

وی می افزاید: جهش معنار دار و بدون توقف قیمت طلا در بازار موجب شده تا مردم قدرت خرید برای مصنوعات طلا نداشته باشند به همین دلیل فروش در این زمینه به صفرر رسیده است.

جواهریان با اشاره به افزایش فاصله بین قیمت خرید و فروش طلای آب شده، کارکرده و سکه با نرخ های اعلامی تصریح می کند: این تفاوت فاحش میان قیمت خرید و فروش برای جا نماندن طلافروشان از نوسانات قیمت ها است اما در روزهای اخیر میزان تقاضا برای خرید این کالاها به حداقل رسیده است زیرا عموم مردم قدرت خرید کافی برای خرید طلا و سکه ندارند.

این فعال صنفی خاطرنشان می کند: بخش عمده ای از طلافروشان به مرحله زیاندهی رسیده اند زیرا میزان خرید مصنوعات طلا تقریبا به صفر رسیده است و معاوضه طلای کهنه با طلای نو نیز بخاطر نامناسب بودن شرایط اقتصادی بخش عمده ای از دهک های جامعه انجام نمی شود بنابراین دو راهکار طلافروشان برای کسب سود از این رسته صنفی مسدود شده است؛ این فعالان صنفی در شرایط فعلی چاره ای برای افزایش فاصله قیمت خرید و فروش سکه و طلای آب شده ندارند تا بدین ترتیب بتوانند سر پا بمانند؛ البته اگر همچنان این بازار مشتری داشته باشد.

پیش  از این ابراهیم محمد ولی رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر از ابطال بیش از 800 واحد صنفی طلافروشی پروانه کسب خود را به دلیل کاهش میزان فروش و ناتوانی در پرداخت اجاره بها، مالیات، حق بیمه و سایر هزینه های جانبی و عدم کسب سود مناسب ابطال کردند.

کد خبر: ۳۰٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha