۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
برتری های چین در هوش مصنوعی کجاست ؟ هوش مصنوعی برنده جنگ آینده را تعیین می کند
جهش بزرگ چین در هوش مصنوعی (قسمت دوم)

برتری های چین در هوش مصنوعی کجاست ؟ هوش مصنوعی برنده جنگ آینده را تعیین می کند

چین با ایالات متحده امریکا جهت استفاده از هوش مصنوعی در همه حوزه ها، از جمله اقتصاد، ارتش و جامعه رقابت می کند و مردم و متخصصاص چینی آرزوی رئیس جمهور خود را برای ساختن چین بزرگ با هوش مصنوعی پذیرفته اند.

بازار، فاطمه محمدی پور: در قسمت اول این مقاله که بر گرفته از نشنال اینترست است،  سعی شد تا به عوامل چهارگانه موثر در غلبه چین بر امریکا در عرصه هوش مصنوعی و فناوری و حوزه هایی که در زمان حاضر امریکا قافیه را به چین باخته است، اشاره شود. در این  ادامه به  جایگاه ایالات متحده امریکا و چین در عرصه فناوری و هوش مصنوعی اشاره می شود.

جهت مشخص شدن جایگاه امریکا و چین در عرصه هوش مصنوعی باید بازارمحصولات، تحقیقات منتشر شده و ثبت اختراعات، استعدادها و محیط های عملیاتی ملی آنها را مد نظر قرار داد.

از لحاظ فنآوری باید گفت چین بدون رقیب است زیرا وی چت پی دارای نهصد میلیون کاربر چینی است، در حالی که اپل پی تنها بیست و دو میلیون کاربر در ایالات متحده امریکا دارد و قابلیت وی چت پی نسبت به اپل پی بسیار بیشتر است. در زمینه  پرداخت های موبایل، چینی ها سال گذشته 19 تریلیون دلار هزینه کردند این در حالی است که پرداختهای تلفن همراه ایالات متحده هنوز به 1 تریلیون دلار نرسیده است. کارتهای اعتباری برای چینی ها به همان اندازه قدیمی است که چک های دست نویس برای امریکاییها. در زمینه تشخیص چهره نیز باید گفت چین پیشتاز بوده و ایالات متحده امریکا به دلیل محدودیت ها در این زمینه از چین عقب مانده است.

در فنآوری گفتار نیز چینی ها بر شرکت های آمریکایی غلبه کرده اند. پیشرفته ترین شرکت در زمینه تشخیص صدا و شناسایی افراد، شرکت آی فلای تک چین است. بایدو نیز یک سال قبل از مایکروسافت سیستم تشخیص گفتار در سطح انسان را توسعه داد.

در مورد هواپیماهای بدون سرنشین نیز باید گفت از بین پنج مارک پهپاد تجاری برتر در جهان ، سه مورد چینی و تنها یک مورد آمریکایی است. زیرساخت 5G ستون فقرات فناوری جدید و هوش مصنوعی خواهد بود که باعث می شود هوش مصنوعی به زندگی روزمره مردم، از اتومبیل های اتوماتیک گرفته تا عینک های هوشمند ، بیشتر وارد شود. از میان چهار مارک برتر که زیرساخت های 5G را ایجاد می کنند ، دو شرکت چینی هستند این در حالی است که هیچ شرکت امریکایی زیر ساخت G5 را تولید نمی کند.

برتری های چین کجاست ؟ 

هواوی چین تامین کننده اصلی تجهیزات این شرکت مخابراتی در جهان است. در حالی که برنامه فعلی دولت ایالات متحده امریکا علیه هواوی نامشخص است، این شرکت در حال حاضر سیستم های 5G را بسیار بهتر از همه رقبا ارائه می دهد و یک سال پیش از اپل، شرکتی که آیفون را تولید کرده است، گوشی 5G را به بازار عرضه کرده است. بازارهای مالی این واقعیت ها را منعکس می کنند. پنج سال پیش، دو شرکت از بیست شرکت با ارزش اینترنت در جهان، چینی بودند. امروزه 9 شرکت از بیست شرکت چینی هستند.

باید گفت سرمایه گذاری های چین در تحقیق و توسعه هوش مصنوعی به سطح آمریکا رسیده است. واقعیت آشکار این است که چین در حال ایجاد زمینه های فکری جهت تسلط بر هوش مصنوعی است. طبق ارزیابی معتبر موسسه هوش مصنوعی آلن ، امسال چین با داشتن 50 درصد مقالات هوش مصنوعی جهان بر ایالات متحده امریکا غلبه خواهد کرد. تا سال 2018 اختراعات ثبت شده در فن آوری های هوش مصنوعی چین 2.5 برابر ایالات متحده امریکا بود. در سال 2019  فارغ التحصیلان علوم رایانه چین سه برابر فارغ التحصیلان علوم رایانه امریکا بود.

چین در زمینه تولید سخت افزارهای ضروری نیز سرمایه گذاری عظیمی کرده است. در سال 2001، هیچ یک از پانصد ابر رایانه سریع جهان به چین تعلق نداشت این در حالی است که امروزه پکن دارای 219 ابر رایانه سریع بوده و ایالات متحده آمریکا دارای 119 ابر رایانه سریع جهان است. لازم به ذکر است که چین قبلاً جهت ساخت ابر رایانه به شرکت های امریکایی وابستگی داشت اما دستگاههای برتر آن امروزه با پردازنده های داخلی ساخته می شوند.
سرمایه گذاری  در پرورش استعداد 

مانند ورزشکاران المپیک، محققان هوش مصنوعی نیز مشتاق هستند پیشرفت و دلاوری خود را در مسابقات بین المللی نشان دهند.در مسابقات بین المللی رباتیک هوایی، طولانی ترین دوره مسابقات جهانی رباتیک،  سه بازیگر برتر سال گذشته چینی بودند و در معتبرترین مسابقه علوم رایانه جهان برای دانش آموزان مدارس متوسطه ، المپیاد بین المللی انفورماتیک ، چینی ها هشتاد و چهار مدال طلا و آمریکایی ها پنجاه و دو مدال طلا برنده شده اند.

دستیابی به این موفقیت ها در مسابقات بین المللی نشان دهنده سرمایه گذاری چین در پرورش استعداد است. طبق گزارش های ایالات متحده امریکا و گزارش های جهانی، دانشگاه چینهوا در علوم کامپیوتر رتبه یک جهان را دارد. از هر ده دانش آموخته دکتری علوم کامپیوتر در امریکا،  سه نفر آمریکایی و دو نفر چینی هستند. در سه دهه قبل، فقط یکی از هر بیست دانشجو چینی که در خارج از کشور تحصیل می کرد به خانه باز میگشت اما اکنون از هر پنچ نفر، چهار نفر به چین باز می گردد.

دولت چین، قوانین و مقررات آن، نگرش عمومی در مورد حریم خصوصی و همکاری بین شرکت ها و دولت همه چراغهای سبزی برای پیشرفت پکن در هوش مصنوعی هستند. شرکت های فناوری ایالات متحده امریکا و اروپا با چراغهای زرد و قرمز زیادی مواجه هستند. اظهارات رئیس جمهور دونالد ترامپ در مورد هوش مصنوعی اساساً لفاظی بوده است. در مقابل رئیس جمهور چین این موضوع را به طور جدی پیگیری می کند زیرا هوش مصنوعی ستون اصلی برنامه «شی جین پینگ» یعنی ساخت چین بزرگ است. وی شاخص های کلیدی برای توسعه را تعریف نموده، بودجه هنگفتی را برای پروژه های خاص تأمین کرده و هر کاری ممکنی را برای پشبرد برنامه خود انجام داده است.

این در حالی است که هوش مصنوعی آمریکا با چالش های جدی روبروست، از جمله شک داشتن دولت به فناوری هوش مصنوعی، احتیاط شرکت ها جهت همکاری با وزارت دفاع  و آژانس های اطلاعاتی، سیاست های عمومی در مورد منع استخدام مهاجران، قوانینی که تدوین داده های بزرگ را دشوار می کند و....

چین با ایالات متحده امریکا جهت استفاده از هوش مصنوعی در همه حوزه ها، از جمله اقتصاد، ارتش و جامعه رقابت می کند. مردم چین آرزوی رئیس جمهور خود را برای ساختن چین بزرگ پذیرفته اند. فن آوری های اطلاعاتی پیشرفته و هوش مصنوعی مؤلفه های اصلی برنامه رئیس جمهور چین هستند.
نقش هوش مصنوعی در جنگ اینده 

پکن به خوبی می داند که جنگ آینده تحت هدایت هوش مصنوعی خواهد بود. توانایی هوش مصنوعی در سرعت بخشیدن به چرخه تصمیم گیری، نیروهای نظامی را وادار به اتخاذ آن می کند. در جنگ هوایی خلبانان با یک حلقه OODA شروع می کنند: مشاهده ، جهت گیری ، تصمیم گیری ، عمل کردن. هوش مصنوعی می تواند چندین برابر توانایی انسان هدف را مشاهده ، جهت گیری ، تصمیم گیری و عمل کند. در جنگ آینده کشوری که از بهترین هوش مصنوعی برخوردار بوده و  مرزهای تحقیق و توسعه را هدایت می کند، قطعا پیروز خواهد بود.

کد خبر: ۲٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha