۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
ادامه جنگ فناوری میان چین و آمریکا/ از هم پاشیدن هواوی، هدف ایالات متحده
دیپلمات سابق آمریکایی مطرح کرد

ادامه جنگ فناوری میان چین و آمریکا/ از هم پاشیدن هواوی، هدف ایالات متحده

در مسابقه استعدادها در دنیای تجارت، تایوان مطمئناً می تواند نقش مهمی در بازی نوآوری و رهبری داشته باشد.

فاطمه محمدی پور؛ بازار : «پاتریک مندیس»، دیپلمات سابق آمریکایی در مقاله ای که در سایت تحلیلی نشنال اینترست منتشر شد نوشت:

«دونالد ترامپ» میدان نبرد در حوزه فن آوری های ارتباطی و اطلاعات به خصوص با هواوی، ZTE و سایر شرکت های ۵G در چین حفظ کرده است. در ماه های اخیر، کاخ سفید ترامپ متحد دموکراتیک  خود یعنی تایوان را به جنگ تجاری مداوم خود با پکن کشاند-  درست هنگامی که واشنگتن متوجه شد به استعداد و دانش این کشور برای رقابت با بخش فناوری پیشرفته چینی نیاز دارد. «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی، در خاطرات خود می نویسد: رئیس جمهور «دونالد ترامپ» غالباً اهمیت تعهدات ایالات متحده به تایوان را در جلسات پشت پرده پایین می آورد. این در حالی است که  رئیس جمهور «شی جی پینگ»، برای تایوان ارزش قایل بوده و هیچ گاه از اهمیت آن نکاسته است.

 ترامپ یک روز از چین انتقاد می کند و روز دیگر به دنبال کمک از رئیس جمهور چین برای پیروزی در انتخابات آینده (با خرید محصولات کشاورزی بیشتر از کشورهای مهم و اصلی طرف جنگ آمریکا) بوده و بر همگان آشکار است که دولت او غالباً سیاست هایی را برای دست یافتن به منافع شخصی و انتخابی خود تغییر می دهد. دولت ایالات متحده  آمریکا در سال ۲۰۱۹ تحریم های فدرال را بر شرکت های آمریکایی وضع کرد تا از خرید  محصولات شرکت هواوی و صادرات قطعات به آن بپرهیزند. به عنوان مثال، وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا در ماه مه سال ۲۰۲۰ آئین نامه مدیریت صادرات خود را اصلاح کرد تا شرکتهای خارجی از تولید قطعات برای هواوی و شرکتهای وابسته به آن با استفاده از فناوری آمریکا بدون تأیید جلوگیری کنند.

بدون تردید، هدف ایالات متحده از هم پاشیدن هواوی و زنجیره تأمین آن است. از آن زمان، استراتژی هوآوی  برای برون سپاری ساخت مدارهای مجتمع ۵G خود به ریخته گریهای نیمه هادی غیر آمریکایی اصلاح شده است. برای کاخ سفید این ممنوعیت به عنوان ابزاری برای تأثیر استراتژیک  بر حزب کمونیست چین موثر خواهد بود. با این حال در واقعیت این نگرانی در حال افزایش است که تایوان تبدیل به سربازی پیاده در جنگ تجاری بین ایالات متحده آمریکا و چین شود درست زمانی که  گفته می شود تولیدکننده نیمه هادی آمریکایی گرفتن سفارشات جدید از هواوی را متوقف کرده است. به هر حال ایالات متحده تحریم هایی را بر روی هواوی وضع کرده اما واشنگتن هنوز نتوانسته است نفوذ استراتژیک خود را  در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و زنجیره های تامین آن به دست آورد. در دنیای فناوری و نوآوری، متنوع سازی یک جایگزین است و تایوان بدون شک می تواند به کاخ سفید ترامپ کمک کند.

محدودیت سیاست های گذشته
به نظر می رسد استراتژی های ایالات متحده اثربخشی محدودی دارند تا آنجا که هواوی همیشه در یافتن راه حل های نوآورانه پیشتاز بوده است. هنگامی که شرکت هواوی  از فروش در بازار ایالات متحده آمریکا منع شد، این شرکت به سایر مناطق جهان روی آورد. هنگامی که گوگل از ارائه برنامه های خود در دستگاه های هواوی منع شد، غول مخابراتی چینی جایگزین های خود را مانند AppGallery هواوی در کانادا توسعه داد. تحت سیاست تحریم هواوی توسط ایالات متحده آمریکا، هنگامی که طراح تراشه ۵G آمریکایی قادر به فروش مدارهای مجتمع خود به هواوی نبود، غول چینی در حالی که هنوز تحریم ها اجرا نشده بود، تراشه های مورد نیاز خود را می خرید و سپس منابع لازم را برای توسعه تراشه های سری Kirin اختصاص داد.

با مقررات جدید کنترل صادرات ایالات متحده در مه ۲۰۲۰، هواوی ممکن است دیر یا زود با قرارداد با کارخانه های خارجی برای ساخت تراشه های خود بدون درگیر شدن با فن آوری های ایالات متحده مشکل داشته باشد. تنها گزینه باقی مانده برای هواوی می تواند ساخت تراشه های مورد نیاز به سبک آمریکایی  توسط شرکت های خاص خود باشد. در ماه ژوئن گزارش شد که هواوی سفارشات خود را با مدیاتک – یک شرکت تایوانی - برای ساخت تراشه های ۵G خود در میان گذاشته است. خرید از مدیاتک در واقع خط مقدم تضعیف سیاست استراتژیک واشنگتن بوده و از نظر استراتژیک چین به تایوان به عنوان بازیگری مهم و تاثیر گذار در رقابت با فن آوری امریکا نگاه می کند.

معضل در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات
مشکل گسترده تر استراتژی آمریکا این است که فناوری اطلاعات و ارتباطات از نظر ماهیت می توانند به هم متصل شوند. دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات وقتی از هم جدا باشند،  ضد تولید بوده و به سختی می توان علم و فناوری را توسعه داد چون کاخ سفید ترامپ هنوز از تجربه خود با کره شمالی و ایران درس نیاموخته است. در حالی که سرمایه گذاران و مشتریان  به تولید و سهم هواوی در دستگاه های ۵G و دسترسی آن به برنامه های Google چشم دوخته اند، سیاست گذاران واشنگتن تمرکز خود را بر تسلط هواوی در فناوری ۵G قرار داده اند. تاریخ به ما آموخته است که راهبردهای مهار کارایی در جهانی که بر سازگاری نهایی تمرکز دارد ندارد.  

استراتژی بزرگ چین جهانی
چین درک بیشتری از اهمیت تنظیم استاندارد در ارتباطات از راه دور دارد. تعیین استانداردهای فناوری ارتباطات موضوعی اساسی بوده زیرا نشان دهنده قدرت کنترل به عنوان نوعی برنامه ریزی برای اطلاعات و ارتباطات  آینده است. مهمتر از همه، مشروعیت بین المللی برای استاندارد ۵G باید توسط اتحادیه بین المللی مخابرات یا ITU تأیید شود.

فرمول برنده برای ایالات متحده آمریکا
وقتی ایالات متحده از سازمان های جهانی خارج شده و اعتبار خودش را تضعیف کرده است، شبکه قدرت ملی و دیپلماتیک چین جایگزین آن  شده است. با توجه به سنن فرهنگی و هنجارهای دیپلماتیک چین، کاملاً ممکن است که  کارمندان  بین المللی تحت تأثیر تصمیم گیری و اظهارات رهبران فناوری اطلاعات و ارتباطات در چین قرار بگیرند. همچنین ممکن است هواوی در بسیاری از کشورها و حکومتهای دموکراتیک تهدیدات احتمالی را برای امنیت سایبری ایجاد کند.   با این وجود، بدون درگیری ایالات متحده در فرآیند تنظیم استاندارد، چین تسلط خود را در استاندارد ۵G حفظ خواهد کرد.

در ژوئن سال ۲۰۲۰  با این حال، وزارت بازرگانی ایالات متحده به طور ناگهانی استراتژی خود را تغییر داد و به شرکت های آمریکایی اجازه داد با ۵G و سایر استانداردها با هواوی همکاری کنند. بدون متحدین و شرکتهای تولید ۵G داخلی گزینه های ایالات متحده آمریکا برای رهبری جهانی و نوآوری دیپلماتیک سریع تنگ می شوند.

با ابتکار یک کمربند یک جاده و راه حل رئیس جمهور چین، محصولات و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات چین دارای بازارهای داخلی و برون مرزی به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. بنابراین، استراتژی مهار و جداسازی آمریکا هواوی، ZTE و فناوری ۵G چینی را خفه نخواهد کرد بلکه فقط سرعت و گسترش آن را کند می کند.

برای محدود کردن نفوذ چین در صنعت مخابرات، واشنگتن هنوز نمی داند که استراتژی آن به ناپدید شدن تقاضا برای محصولات و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات بستگی ندارد و باید به منطق تجاری طولانی مدت تکیه کند. یعنی با افزایش رقابت از طریق متنوع سازی راه حل های فنی موجود و جذب بهترین استعدادهای جهانی از طریق مهاجرت و آموزش.

هواوی اکنون بار دیگر مانند آمریکا عمل می کند. وقتی هواوی نتوانست منابع ایالات متحده را بدست آورد، این شرکت به دنبال گزینه های مختلف و متحدان در سراسر جهان بود و بهترین استعدادها و دانش فنی را پیدا کرد. واشنگتن برای پیروزی یک انتخاب دارد و آن توجه کنگره به عناصر موفقیت آمریکا در آموزش علوم و حاکمیت دموکراتیک در رویکردهای سیاستگذاری و اعتماد به نهادهای عمومی است. در مسابقه استعدادها در دنیای تجارت، تایوان مطمئناً می تواند نقش پررنگ تری در بازی نوآوری و رهبری داشته باشد.

کد خبر: ۲۹٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha