۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
خرید ۲۲۰ هزار تن گندم در قزوین پیش‌بینی شده است؛ حمایت از کشاورز و تامین امنیت غذایی
گزارش خبری بازار؛

خرید ۲۲۰ هزار تن گندم در قزوین پیش‌بینی شده است؛ حمایت از کشاورز و تامین امنیت غذایی

قزوین- ماجرای خودکفایی در تولید گندم اگرچه نهایت به سرانجامی که انتظارش را داشتیم نرسید اما قطعا اقداماتی که طی سالیان گذشته به منظور توسعه در کشت و افزایش کمیت و کیفیت تولید انجام شد موجب شده تا امروز در کنار همه دغدغه‌ها، نگرانی زیادی در خصوص امنیت غذایی مردم در این حوزه وجود نداشته باشد.

مریم کشاورز مسعودیان؛ بازار: خرید تضمینی محصولات کشاورزی از راهکارهایی است که در چند سال گذشته توانسته در کنار حمایت از کشاورزان بخشی از دلنگرانی ها در خوص تامین امنیت غذایی مردم را رفع کند.

تا جائی که امروزه خرید تضمینی این محصولات کشاورزی به یکی از اقدامات اساسی در حوزه تولید و کشاورزی تبدیل شده است، مسئله ای که در اوج جنگ اقتصادی و تحریم های سیاسی موجود در کشور میتواند امنیت بخش قابل توجهی از جمعیت را تامین کرده است.

استان قزوین نیز با دارا بودن تنها نزدیک به یک درصد از مساحت جغرافیایی توانسته بخش قابل توجهی از تولیدات حوزه کشاورزی و باغداری کشور را بر عهده گیرد.

از این رو امسال پیش‌بینی می شود بیش از ۲۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان قزوین به صورت تضمینی خریداری شود که بر همین اساس و به منظور ساماندهی مراکز خرید تضمینی گندم در قزوین نشست هماهنگی خرید تضمینی گندم از کشاورزان شامگاه سه‌شنبه با حضور فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی، عیسی قبادی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی قزوین برگزار شد.

افزایش مراکز خرید تضمینی گندم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این جلسه با اشاره به لزوم تسهیل شرایط برای مشارکت کشاورزان در طرح خرید تضمینی گندم در استان قزوین گفت: سهولت دسترسی به مراکز خرید از مهم ترین اولویت های کشاورزان در عرضه گندم تولیدی خود است که بر همین اساس امسال با افزایش تعداد مراکز خرید تلاش کردیم تا در این حوزه تسهیل کننده باشیم.

فاطمه خمسه خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۱ مرکز خرید گندم در استان قزوین فعال است که گندم تولیدی کشاورزان را به صورت تضمینی خریداری میکند.

وی بیان کرد:  همچنین سه کارگزاری جدید برای خرید تضمینی گندم در این مدت در منطقه آوج و کوهین آغاز به کار میکند که کشاورزان بتوانند راحت تر محصول تولیدی خود را به مراکز عرضه برسانند.

۱۷۰ هزار تن گندم خریداری شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: بخش قابل توجهی از تولیدات گندم استان قزوین در شهرستان آوج و کوهین کشت شده است و پس از این مناطق بوئین زهرا و آبیک بیشترین میزان کشت گندم را داشته است.

خمسه عنوان کرد: از آغاز فصل برداشت تا کنون بیش از ۱۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان قزوینی برداشت شده است که پیش بینی می شود تا پایان فصل بتوانیم به تولید  ۲۲۰ هزار تن برسیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در سال های گذشته خروج گندم از استان بوده است که در بخش هایی شاهد انتقال گندم به استان های همجوار بوده ایم که امسال به شدت با این مسئله برخورد جدی می شود.

افزایش نظارت بر خرید گندم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به این که یکی از مشکلات استان طی سال های گذشته خروج غیر قانونی گندم از استان بوده است اظهار داشت: متاسفانه طی سال های گذشته شاهد این بودیم که سخت گیری در خصوص خرید گندم در استان و دقت در خرید گندم با کیفیت موجب شده بود تا بخشی از تولید گندم استان در سایر استان های همجوار به فروش برسد.

عیسی قبادی بیان کرد: امسال اما قوانین و مقرارت خرید تضمینی گندم در استان شرایط سوء استفاده را از بین برده است و تلاش کردیم با تشدید نظارت ها مراحل خرید تضمینی مطابق مقررات طی شود.

وی افزود: تدابیری اندیشیده شده است تا با نظارت دقیق بر مزارع کشت گندم خرید تضمینی این محصول از باقی اراضی استان به صورت کامل انجام شود و به این منظور مراکز خرید نیز تا حدودی افزایش یافته است.

پرداخت مطالبات گندم کاران در اسرع وقت
معاون اقتصادی استانداری قزوین اظهار داشت: اولویت خرید گندم در استان به صورت خرید تضمینی است و امیدواریم کشاورزان استان همراهی مناسبی با مجموعه جهاد کشاورزی استان داشته باشند.

قبادی گفت: اجازه حضور دلالان را در این عرصه نخواهیم داد و دقت میکنیم تا با سوء استفاده برخی امنیت غذایی کشور دچار مشکل نشود.

وی با بیان اینکه پرداخت به موقع مطالبات گندم کاران می‌تواند همراهی بیشتر این عزیزان را با مجموعه به همراه داشته باشد، تصریح کرد: تا کنون نزدیک به یک هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان قزوینی بابت فروش گندم پرداخت شده است و در تلاشیم تا در اسرع وقت بتوانیم باقی مطالبات این عزیزان را پرداخت کنیم.

ذخیره سازی گندم مورد نیاز مردم قزوین
سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی قزوین در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به ذخیره سازی نیاز مردم قزوین در حوزه گندم بیان کرد: مردم استان سالانه نزدیک به ۱۵۰ هزار تن گندم در بخش ‌های مختلف نیاز دارند که تا کنون بیش از نیاز استان نیز ذخیره سازی صورت گرفته است.

مهدی مظهری بیان کرد: هم اکنون نزدیک به ۱۸۰ هزار تن گندم در استان قزوین ذخیره سازی شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال نزدیک به ۲۲۰ هزار تن گندم از مزارع استان قزوین برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز قزوین در میزان ذخیره سازی گندم به تناسب نیاز استان دارای جایگاه مطلوبی است اما به این معنی نیست که اجازه دهیم سوء استفاده صورت گیرد.

کد خبر: ۲۹٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha