۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
توسعه همکاری با چین صنایع را متحول می کند
عضو هیات علمی دانشگاه اهواز مطرح کرد:

توسعه همکاری با چین صنایع را متحول می کند

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر اینکه قرار داد همکاری ایران و چین می تواند زمینه رشد و توسعه در بخش صنعت و معدن را فراهم کند، گفت: علی رغم منافع این قرارداد برای صنایع مختلف تجربه نشان داده دوستان چشم بادامی در چنین شرایطی همواره کفه ترازو را به نفع خود سنگین کرده اند.

بازار؛ گروه صنعت: سید مرتضی افقه عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص تاثیر قراراد ۲۵ سال چین و ایران بر روی توسعه صنعتی به سایت بازار می گوید: چین کشوری پیشرفته ای است که در بخش صنعت با سرعت بالایی در حال تبدیل شدن به یکی از قطب های صنعتی جهان به ویژه در حوزه محصولات فولادی است. اما نکته حائز اهمیت شرایط تحریمی و مشکلات اقتصادی است که زمینه زیاده خواهی و باج خواهی طرف چینی را فراهم می کند موضوعی که در دولت های گذشته نیز شاهد بودیم و شرکت های چینی با اجبار به خرید محصولات چین و با نرخ بسیار بالاتر نسبت به ارائه فاینانس اقدام می کردند.

وی در ادامه افزود: در چند دهه اخیر همواره با تحریم های آمریکا مواجه بوده ایم و این موضوع هزینه های مضاعفی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده است. اما شرایط کنونی باعث می شود در قرار داد چین معاملات به صورت برد- برد رقم نخورد

این استاد دانشگاه  قرارداد کوتاه مدت را به ویژه در حوزه صنعت حائز اهمیت دانست و گفت: مفاد قرارداد همکاری ایران و چین چندان مشخص نشده و تمامی اطلاعاتی که در رسانه ها و فضای مجازی وجود دارد اما و اگرها و تحلیل های گاها مغرضانه ای است که برمبنای متن توافق اولیه مطرح می شود البته مسئولان این قرارداد را بیشتر در زمینه توسعه صنعتی عنوان کرده اند که در زمینه های مختلف صنعت، معدن، پتروشیمی و راه خواهد بود.

افقه ادامه داد: باید پذیرفت که چین در چند سال آینده به نخستین اقتصاد جهان مبدل خواهد شد و در بسیاری از صنایع نیز گوی سبقت را حتی از کشورهای اروپایی ربوده است. بنابراین در اینکه توسعه همکاری با چین می تواند صنایع مختلف را با تحول مواجه کند تردیدی وجود ندارد. اما متاسفانه تجربه سال های گذشته نشان داده با وجود مزایای این قرار داد برای صنایع مختلف دوستان چشم بادامی در قراردادهای اینچنینی همواره کفه ترازو را به نفع خود سنگین کرده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به تاثیر این قرارداد بر ساختار ارزی کشور گفت: به نظر می رسد یکی از دلایل اجرای این قرارداد تسیهل در انجام مبادلات ارزی و استفاده از ظرفیت های چین برای صادرات محصولات تولیدی کشور است که قطعا در زمان اجرا اثرات آن ملموس خواهد بود اگرچه اخبار این قرارداد تاثیر چندانی در نوسانات ارزی کنونی برجای نگذاشته است.
 

کد خبر: ۲۹٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha