۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
سیلی سخت کرونا بر اقتصاد صنایع دستی اصفهان؛ دخل‌هایی که به خرج نمی‌رسد
گزارش بازار؛

سیلی سخت کرونا بر اقتصاد صنایع دستی اصفهان؛ دخل‌هایی که به خرج نمی‌رسد

اصفهان- سیلی سخت کرونا بر صنایع دستی اصفهان همچنان سنگین است و وضعیت قرمز صاحبان صنایع دستی را خانه‌نشین کرده است.

دریا قدرتی پور؛ بازار: به گفته هنرمندان صنایع دستی اگر شرایط فعلی این صنعت به همین شکل ادامه پیدا کند، معلوم نیست با چه مشکلات عدیده ای روبرو شویم به نوعی که اکنون اقتصاد این صنعت رو به نابودی است.

 اصفهان قطب صنایع دستی کشور به شمار می رود و اکنون به واسطه وجود کرونا صدمات جبران ناپذیری بر این بخش وارد شده است؛ بخشی که سهم عمده ای در اشتغال اصفهان دارد.

این مسئله از اسفندماه سال گذشته شروع شد، زمانی که کرونا به اوج رسید و نگذاشت صاحبان صنایع در روزهای بهاری بتوانند محصولاتشان را عرضه کنند و از سویی بروز این بیماری و بسته شدن درهای گردشگری ضربه هولناک دیگری بر پیکر صنایع دستی اصفهان بود.

کارگاه های سوت و کور صنایع
بی رونقی بازار تولید صنایع دستی نصف جهان، استادان برجسته و کسانی که کمتر شهرت دارند را به یک اندازه غمگین کرده است. بسیاری از کسانی که در این حرفه مشغولند در این روزها حال خوبی ندارند. اصغر مردانی از جمله کسانی است که سالیان سال به کار منبت مشغول است، ولی در روزهای اخیر کارگاهش سوت و کور است و دیگر رونق قبل را ندارد.

به گفته این تولید کننده صنایع دستی، در سال های گذشته به دلیل تحریم ها و مسایل دیگر حال و روز صنایع دستی آنچنان که باید و شاید خوب نبود و حالا با اوضاع فعلی حتی بدتر از قبل شده است.

متاسفانه با وجود کرونا بسیاری از تولید کنندگان نه تنها نتوانستند صادرات مناسبی داشته باشند، بلکه بسیاری از تولید کنندگان هم با ورشکستگی روبرو شدند

یکی از نگارگران با سابقه اصفهانی که در امر صادرات هم دستی دارد با اشاره به اینکه اگر این مشکلات حل نشود شاهد وارد آمدن آسیب های جبران ناپذیر به صنایع دستی هستیم و حجم زیادی از ارز کشور مغفول می ماند، به بازار گفت: متاسفانه با وجود کرونا بسیاری از تولید کنندگان نه تنها نتوانستند صادرات مناسبی داشته باشند، بلکه بسیاری از تولید کنندگان هم با ورشکستگی روبرو شدند.

رسول معتمدی با اعلام اینکه وعده های حمایتی دولت هم در این زمینه کفاف مشکلات صاحبان صنایع دستی را نمی دهد، اظهار داشت: بحرانی که در زمینه گردشگری و صنایع دستی ایجاد شده است اگر برطرف نشود با مشکلات جدی تر از کرونا روبرو می شویم.

در این میان حتی فروش های آنلاین هم نتوانسته نیازهای تولید کنندگان را تامین کند و وضعیت آنها را بهبود بخشد. یکی دیگر از فروشندگان در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: برخی از صاحبان فروشگاه‌های صنایع دستی اقدام به فروش آنلاین محصولات خود کرده‌اند.

وی ادامه داد: مسئله اینجاست که بسیاری از خانوارها حتی نیازهای اولیه خود را هم به صورت آنلاین خریداری نمی‌کنند بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که فروش آنلاین صنایع دستی باعث بهبود اوضاع شود.

دخل هایی که به خرج نمی رسد
این روزها هنرمندان ‌صنایع دستی دخلشان به خرجشان نمی رسد و همه چیز حاکی از این است که روزهای سخت تری را در پیش دارند.

رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان در گفت و گو با بازار نیز بر این موضوع صحه گذاشت و تصریح کرد: کرونا مشکلات مالی صاحبان صنایع را تا آنجا پیش برده است که آنها به ناچار مجبورند فروشگاه های خود را ببندند.

عباس شیردل تاکید کرد: از سویی دیگر تولید کنندگان هم در مضیقه هستند؛ ویروسی که به بازارهای اصفهان لطمه بسیاری وارد کرده است و کمک های دولت هم مرهمی بر دردهای تولید کنندگان صنایع دستی و فروشندگان نیست.

عباس شیردل ادامه داد: تاکنون بسیاری از کارگاه‌های صنایع دستی تعطیل شده اند و این زخم هر روز عمیق تر از قبل می شود و تولید کنندگان را به کما برده است.

آسیب های ناشی از ویروس کرونا در کنار تحریم ها و مشکلات دیگر اکنون صنایع دستی را چنان با مشکلات جدی روبرو کرده است که برخی می گویند اگر این وضع ادامه پیدا کند با بحران بزرگی در زمینه اقتصاد صنایع دستی اصفهان روبرو خواهیم شد.

رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان افزود: اکنون صادرات این محصولات هم انجام نمی شود و با توجه به مشکلات قبلی از جمله گرانی بنزین و غیره که حمل و نقل را با مشکل روبرو کرده بود؛ این تیر آخری است که بر قلب صنایع دستی اصفهان زده شده است.

آسیب‌های کرونا به گردشگری کشور موضوعی است که در روزهای اخیر بارها مورد بحث قرار گرفته‌است، جدای از این که کسی به زیان کرونا به صنایع دستی که از زیر مجموعه‌های گردشگری‌ است بیاندیشد.

چشم انتظار تسهیلاتی که نیست
چندی پیش جعفر صالحی، معاون صنایع دستی میراث فرهنگی اصفهان با تاکید بر تنوع رشته‌های صنایع دستی گفت: رایزنی‌هایی با دولت برای ارائه تسهیلات متناسب با رشته صنایع‌دستی در حال انجام است که امیدواریم در جهت حمایت از تولید به نتیجه برسد؛ موضوعی که نه تنها جامه عمل نپوشید، بلکه امید بسیاری از فعالان این عرصه را نیز به ناامیدی تبدیل کرد.

اینها همه در حالی است که استان اصفهان به لحاظ حجم صنایع دستی صاحب  ۶۰ درصد تولید صنایع دستی کشور است که ارزآوری ویژه ای برای کشور در شرایط اقتصادی ناگوار دارد و از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده است که در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶رشته مربوط به استان اصفهان است.

تاکنون ۴۰۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شده اند و با احتساب خانواده‌های این افراد، معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع دستی گره خورده است و نباید از این موضوع غافل شد چرا که ضربه سختی به اصفهانی که اکنون هم با مشکل بیکاری و نرخ دو رقمی آن دست و پنجه نرم می کند می زند.

کد خبر: ۲۹٬۸۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha