۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
توسعه مبادلات تجاری ایران و صربستان
در دیدار سفیر صربستان با رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران مطرح شد

توسعه مبادلات تجاری ایران و صربستان

در دیدار معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با دراگان تودوروویچ، سفیر صربستان در ایران طرفین در خصوص توسعه مبادلات تجاری دو کشور گفتگو کردند.

به گزارش بازار به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در این دیدار با اشاره به آمار صادرات و واردات بین دو کشور در سه ماهه سال جاری و کاهش شدید آن به دلیل شیوع بیماری کرونا  بر اجرای بندهای یادداشت تفاهم پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد.

وی سفر رئیس جمهور صربستان به ایران که پس از انتخابات مجلس صربستان صورت خواهد پذیرفت را ارشمند توصیف کرد و بهره‌برداری حداکثری از این سفر برای اهداف توسعه مبادلات تجاری فی‌مابین را ضروری دانست.  

زادبوم با اشاره به پیگیری تفاهمات حاصل شده در سفر ریاست مجلس شورای اسلامی به صربستان بر ضرورت تدوین شیوه‌نامه و ایجاد ساز و کار تهاتر بین دو کشور و تهیه فهرست محصولات و بنگاه‌های موضوع تهاتر به صورت مشترک اشاره کرد و گفت: سازمان توسعه تجارت ایران جهت تهیه و تنظیم تفاهم‌نامه همکاری‌های بازاریابی با سازمان همتا در صربستان آمادگی دارد.

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین با ارائه پیشنهاد تبادل اقلام مورد نظر طرفین برای انجام مذاکرات تعرفه ترجیحی قبل از آغاز مذاکرات حضوری جهت تسریع در فرایند مذاکرات و برگزاری جلسه‌ای به صورت ویدئو کنفرانس در این ارتباط، بر فعال‌سازی کمیته حمل ونقل جاده‌ای با تفاهم صورت گرفته جهت اعزام کارشناسان ایرانی به صربستان در سپتامبر سال جاری تأکید کرد.

دراگان تودوروویچ سفیر صربستان نیز در این دیدار به مسائلی چون پایین بودن سطح روابط تجاری در مقایسه با روابط سیاسی دو کشور، پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور که دو سال قبل برگزار شد، مشکل چگونگی تبادل پول در معاملات تجاری، برنامه رئیس جمهور صربستان جهت سفر به ایران و هیات اقتصادی همراه، تلاش برای برقراری مجدد پروازهای مستقیم تهران- بلگراد و مسائل مرتبط با کشاورزی و گردشگری اشاره کرد.

همچنین دو طرف در مورد توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه سلامت و کرونا و توسعه همکاری‌ها در حوزه کشاورزی و تحقیقات کشاورزی بر لزوم ایجاد هماهنگی جهت برگزاری شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و صربستان در تهران بحث و تبادل نظر کردند.

در پایان این نشست، سفیر صربستان در ایران ضمن تشکر از برگزاری این جلسه، پیگیری این موارد را به بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی و تغییرات مربوطه در دولت صربستان که حدود یک ماه به طول خواهد انجامید، موکول کرد.

کد خبر: ۲۹٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha