۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
لزوم شناسایی گسل‌های کف آب‌های خلیج فارس
رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

لزوم شناسایی گسل‌های کف آب‌های خلیج فارس

علی بیت‌اللهی گفت: اقدام مشترکی با مجتمع‌های پتروشیمی بوشهر برای شناسایی گسل‌های کف آب‌های خلیج فارس و مطالعات ریسک لرزه‌ای مجتمع‌ها در حال انجام است.

به گزارش بازار، علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات زلزله با بزرگی ۴ ریشتر جزیره خارک که امروز۳۰ دی‌ماه و در ساعت ۶:۲۰ در ۴۵ کیلومتری جزیره خارک در استان بوشهر رخ داد را تشریح کرد.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه زلزله در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و در ۴۵ کیلومتری جزیره خارک اتفاق افتاد، گفت: خوشبختانه در فواصل نزدیک این زلزله مراکز جمعیتی و یا عناصر تحت‌تاثیری نبودند و آمارها حاکی از این است که این زلزله خسارت و تلفات جانی نداشته است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: اهمیت رخداد این زلزله برای مرکز تحقیقات به این جهت است که زلزله در بستر دریا رخ داده که حاکی از وجود گسل‌های لرزه‌زا در کف آب‌های خلیج‌فارس است. همچنین زلزله‌های تاریخی و پیشینه لرزه خیزی منطقه نیز موید این مطلب است.

وی افزود: در سواحل استان بوشهر تاسیسات صنعتی، حیاتی و استراتژیک بسیار مهمی وجود دارد و همچنین در پای ارتفاعات شمالی استان بوشهر نیز گسل معروف عسلویه است که اهمیت این زمین لرزه را دوچندان می‌کند. همچنین در عسلویه مجتمع‌های عظیم پتروشیمی فعالیت می‌کنند و به همین دلیل نیز ضرورت دارد تا لرزه خیزی این منطقه جدی تلقی شود.

بیت اللهی توضیح داد: پیش‌بینی می‌شود گسل مسبب زلزله امروز جزیره خارک که گسل ناشتاخته‌ای است در کف آب‌های خلیج فارس باشد. همچنین، شناسایی گسل‌های کف دریا بسیار مشکل است و از روی شواهد لرزه‌خیزی منطقه، استنتاج می‌شود که در این منطقه گسل فعالی وجود دارد.

انجام مطالعات ریسک لرزه‌ای در مجتمع‌های پتروشیمی بوشهر

بیت‌اللهی درباره برنامه مرکز تحقیقات برای شناسایی گسل‌های کف دریاها گفت: خوشبختانه مرکز تحقیقات به‌ویژه با تاکید بر فعالیت صنعت گاز و پتروشیمی کشور در این منطقه مکاتبات مستمری را با مجتمع‌های پتروشیمی آن منطقه و همچنین منطقه ویژه اقتصادی عسلویه و مدیریت بحران این ناحیه انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، به گفته رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مرکز تحقیقات در یکی از مجتمع‌های پتروشیمی مطالعات ریسک لرزه‌ای را انجام داده است و پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت ارائه شده است. امیدواریم این فعالیت‌ها با مجتمع‌های پتروشیمی و مجتمع پارس جنوبی نیز وسعت یابد چون واقعا این منطقه نیازمند این مطالعات ویژه است.

کد خبر: ۲٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha