۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
همه گیری کرونا ۲.۱ هزار میلیارد دلار از دستمزدهای  دنیا کم کرد
فقط ظرف ۶ ماه

همه گیری کرونا ۲.۱ هزار میلیارد دلار از دستمزدهای دنیا کم کرد

همه گیری کرونا باعث شد تا بخش زیادی از فعالیتهای اقتصادی تعطیل شود و بسیاری بیکار شوند. گفته می شود این بیکاری باعث شد تا دستمزدهای پرداختی در دنیا در نیمه اول امسال ۲.۱ هزار میلیارد دلار کمتر از سال قبل شود و ارزش تجارت جهان ۵۳۶ میلیارد دلار کاهش یابد.

مونا مشهدی رجبی، بازار: به دنبال تداوم بحران کرونا، دانشگاه سیدنی استرالیا مطالعات خود در مورد تاثیر این بحران روی اقتصاد را ادامه داده است. این مطالعه که به تاثیرابعاد مختلف بحران کرونا پرداخته است، تاثیر این معضل روی تجارت دنیا را بالغ بر ۵۳۶ میلیارد دلار عنوان کرد. یعنی در این بازه زمانی ۲۱ درصد از ارزش تجارت جهانی از بین رفته است و در صورتیکه در نیمه دوم سال جاری هم فعالیتهای اقتصادی همچنان تعطیل باشد یا  مرزها بسته باشد و امکان جابجایی انسان و کالا به صورت آزادانه وجود نداشته باشد، میزان آسیب وارد شده به بخش تجارت دنیا تا مرز ۴۰ درصد ارزش تجارت افزایش خواهد یافت.

طبق مطالعه منتشر شده توسط این دانشگاه همه گیری کرونا باعث شد تا میزان مصرف در دنیا ۴.۲ درصد کاهش پیدا کند و اصلی ترین دلیل آن را می توان عدم اطمینان مردم در مورد آینده و زمان پایان بحران دانست. از طرف دیگر بسیاری از مردم دنیا کار خود را از دست دادند و همین مساله باعث کاهش مصرف در آنها شده است و بسیاری دیگر نگران هستند که در صورت تداوم بحران در ماه های آتی کارشان را از دست بدهند، به همین دلیل همه تلاش می کنند تا از مصارف غیر ضروری اجتناب کنند. بر طبق  این گزارش میزان مصرف در دنیا ۳.۸ هزار میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

 در این دوران دولتها برای تداوم فعالیتهای اقتصادی در دنیا با چالشهای زیادی روبرو شده اند و این کار را از طریق  افزایش میزان هزینه های مصرفی و به تعبیر صندوق بین المللی پول استفاده از بوده های جنگی در مبارزه با بحران جهانی کرونا انجام می دهند. تا کنون بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد دلار  توسط دولتها به اقتصاد تزریق شده است که بخش اعظم این بودجه توسط امریکا به اقتصاد تزریق شده است.

بازار کار قربانی کرونا شده است
در حوزه اشتغال هم تغییر بزرگی در بازار ایجاد شده است و ۱۴۷ میلیون نفر در دنیا بیکار شده اند و شمار زیادی شاهد کاهش دستمزدهای خود بودند. بررسی های دانشگاه سیدنی نشان می دهد میزان دستمزدهای دریافتی در دنیا طی شش ماه اول امسال ۲.۱ هزار میلیارد دلار کاهش یافته است که دلیل آن افت ۶ درصدی شمار شاغلان و کاهش دستمزد بالغ بر ۱۰ درصد از شاغلان در دنیا است.

 دانشگاه سیدنی در این گزارش نوشت: «در نتیجه همه گیری کرونا شوک بزرگی به بازار کار دنیا وارد شد. ولی مساله مهم این است که  احتمال دارد اثرات منفی این شوک همچنان ادامه داشته باشد زیرا بحران کرونا در دنیا پایان نیافته است و هر روز بر شمار مبتلایان و قربانیان اضافه می شود.» کوین هاسون، یکی از تحلیل گران و پژوهشگران این پروژه به دیلی میل گفت: «شوک های بعدی که به بازار کار وارد می شود، هم روی کمیت مشاغل موجود در بازار اثر دارد و هم کیفیت آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. از نظر کمی  می توان به افزایش شمار بیکاران تا مرز ۳۰۰ میلیون نفر در صورت تداوم بحران تا انتهای سال جاری اشاره کرد و از نظر کیفی هم کاهش میزان دستمزد شاغلان و کاهش دسترسی آنها به بیمه و حتی امکان پس انداز برای بازنشستگی اشاره کرد که هر دو در میان مدت و بلند مدت می تواند آسیب زیادی به کیفیت زندگی مردم در دنیا وارد کند.»

نابرابری اقتصادی بیشتر می شود
نکته دیگری که در این گزارش  به آن تاکید شده است تاثیر همه گیری کرونا در افزایش فاصله طبقاتی در دنیا است. رشد ارزش سهام در بازار بورس نشان می دهد که سرمایه داران در این روزها شاهد افزایش ثروت خود هستند. هر چند به درستی نمی توان دلیل این مساله را تشریح کرد ولی می توان مشاهده کرد که درآمد ثروتمندان هر روز بیشتر می شود. ازطرف دیگر  کارمندان، افرادی که در فعالیتهای خدماتی، تجاری و حمل و نقل فعالیت می کنند کارشان را از دست می دهند و قدرت خرید آنها هر روز کمتر می شود. این وضعیت می تواند چالشهای زیادی را به همراه داشته باشد و فاصله طبقاتی را در دنیا بیشتر و بیشتر  کند.

این شکاف طبقاتی هم در داخل کشورها و بین ثروتمندان و مردم عادی یک جامعه مشاهده خواهد شد و هم در دنیا مشاهده می شود. به این معنا که انتظار می رود اقتصادهای صنعتی و توسعه یافته که در اثر این همه گیری آسیب اقتصادی زیادی را نیز متحمل شده اند، به دلیل دارا بودن منابع مالی بیشتر و زیر ساختهای اقتصادی توسعه یافته تر، با سرعت بیشتری بازسازی شوند و  در مسیر رشد قرار بگیرند  در حالیکه اقتصادهای در حال توسعه و بازارهای در حال گذار، سالهای طولانی درگیر معضلات اقتصادی ناشی از این همه گیری باشند. مثلا سالها با مشکل  بیکاری دست به گریبان باشند یا  اینکه قدرت خرید و مصرف مردم در سطح پایینی قرار داشته باشد. این فاصله اقتصادی در میان کشورهای دنیا که نشان از نابرابری های اقتصادی دارد، در گذر زمان بزرگتر می شود و بحران های زیادی از قبیل بحران موج پناهندگی به کشورهای صنعتی، بحران افزایش مهاجرت نیروهای غیر ماهر به کشورهای صنعتی و بحران هایی از این دست را به همراه می آورد. از طرف دیگر اثرات روانی این اختلاف زیاد طبقاتی هم بسیار زیاد خواهد بود.

کد خبر: ۲۹٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha