۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
خطوط ریلی کشور تا ۵ سال دیگر ۲ برابر می‌شود
وزیر راه و شهرسازی:

خطوط ریلی کشور تا ۵ سال دیگر ۲ برابر می‌شود

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس طرح جامع توسعه خطوط ریلی، تا ۵ سال آینده بیش از ۲۸ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور خواهیم داشت.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، محمد اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت هلدینگ تایدواتر خاورمیانه با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی اصلی و فرعی در کشور وجود دارد، افزود: ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی دیگر هم در دست ساخت یا مطالعه است که با ساخت این میزان، تا ۵ سال آینده به ۲۸ هزار کیلومتر خطوط ریلی خواهیم رسید.

وی اضافه کرد: گام مهم و راهبردی برای توسعه بندر خشک آپرین امروز برداشته شد چراکه بیش از ۴۰ سال است که نام آپرین را می‌شنویم، اما هم اکنون طرح جامع لجستیک طراحی شده است و سهم راه آهن در این دهکده مشخص شده است که یکی از حلقه‌های مهم توسعه لجستیک کشور، همین بندر آپرین است.

اسلامی گفت: باید برای ماندگاری و شکوفایی اقتصاد ملی، این بخش بیش از پیش مردمی شود، اما مردمی شدن اقتصاد نیازمند تصمیم گیری شفاف و سهل و روان است تا اعتماد بخش خصوصی جذب شود.

وزیر راه و شهرسازی در مورد قرارداد و تفاهمنامه راه آهن با تایدواتر افزود: امروز سرمایه‌گذاری هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی که ارزش روز آن بیش از ۲ هزار میلیارد تومان است انجام شد که این امر، تأثیر مستقیمی بر زندگی ۴۲ هزار سرمایه گذار آن و بصورت غیرمستقیم بر زندگی همه مردم ایران دارد.

اسلامی ادامه داد: برای رشد اقتصادی، باید سرمایه‌ها در مسیر مولد و تولید و کارآفرینی فعال شود.

وی با اشاره به ضرورت توسعه حمل و نقل بصورت درب به درب گفت: باید محصولات غذایی ما بدون دخالت دست و تخلیه و بارگیری غیر ضروری جابجا شود چراکه این امر، علاوه بر کاهش هزینه‌های سربار، نقش مهمی در تامین سلامت مردم دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: معتقدیم باید ریل به مراکز تولید اصلی کشور وصل باشد چرا که در سال ۹۸، حدود ۵۶۰ میلیون تن بار توسط حمل و نقل جاده‌ای و ۴۷ میلیون تن توسط حمل و نقل ریلی جابجا شد و این میزان نسبت به سال قبل آن تقریبا ثابت بود درحالیکه تخلیه و بارگیری در بنادر از ۱۴۷ میلیون تن در سال ۹۷ با رشد ۱۶ درصدی به ۱۷۲ میلیون تن در سال ۹۸ رسید و ضرورت دارد مراکز بار بیشتر از قبل به حمل و نقل ریلی متصل شود.

وی گفت: هم اکنون ۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی اصلی و فرعی در کشور داریم و ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی دیگر در دست ساخت و مطالعه است که پیش بینی می‌شود در ۵ سال آینده بتوانیم به رقم ۲۸ هزار کیلومتر خطوط ریلی دست یابیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: توسعه زیرساخت‌ها و اتصال ریل به مراکز بار و تشکیل لجستیک نشان می‌دهد که ما طبق برنامه حرکت کرده ایم و در مسیر درستی گام برمی داریم.

اسلامی اضافه کرد: ارتقای ایمنی و سرعت حمل بار و ایجاد شبکه لجستیکی در فرایند بازرگانی جهانی و منطقه‌ای سهم ریل را افزایش می‌دهد و ایجاد و توسعه لجستیک قدرتمند کمک می‌کند سهم بزرگتری در اقتصاد منطقه و جهان برای کشور به دست آید.

کد خبر: ۲۹٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha