۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
 ضرر ۹۰ میلیارد یورویی کرونا به شرکت‌های اروپایی

ضرر ۹۰ میلیارد یورویی کرونا به شرکت‌های اروپایی

ارزیابی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویروس جدید کرونا (کووید-‌۱۹) ‌ تاکنون شرکت‌های اروپایی را از ۹۰ میلیارد یورو درآمد محروم کرده است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، بر اساس حسابرسی‌های منتشر شده و ارزیابی‌هایی که داوجونز انجام داده است شیوع «ویروس کرونای جدید» موسوم به ویروس کووید- ۱۹ (Covid-۱۹)، باعث شد تا شرکت‌های اروپایی تنها در فاصله ماه‌های ‌ژانویه تا مارس (سه ‌ماهه نخست) امسال‌ بیش از ۹۰ میلیارد یورو از درآمدی که به طور عادی می‌توانستند به دست آورند از دست بدهند.

بیشترین تأثیر گذاری منفی شیوع بیماری کرونا در بخش‌های انرژی، صنعت خودروسازی بوده است.

در حالی که شرکت‌های اروپایی خود را برای شروع یک فصل جدید درآمدی آماده می‌کنند، کرونا بر بیشتر بخش‌های صنعتی و تولید سایه افکنده است و این سایه از این به بعد بسیار پررنگ‌تر نیز می‌شود. از جمله شرکت‌هایی که بیشترین زیان و ضرر را از شیوع بیماری کرونا متحمل شده اند شرکت‌های بزرگ نفتی ازجمله شرکت نفتی و ‌گازی بریتیش ‌پترولیوم /بی پی/، شرکت نفتی توتال فرانسه، ‌ شرکت نفتی هلندی-انگلیسی رویال داچ شرکت نفتی هلندی-انگلیسی رویال داچ شل هستند.

اگرچه شیوع بیماری کرونا تنها علت این ضرر دهی سنگین نیست، اما شرکت‌های بزرگ اروپایی از کاهش درآمدی به میزان ۱۰۲.۶۶ میلیارد دلار (۹۰.۸ میلیارد یورو) در سه ماهه نخست امسال خبر داده اند. براساس داده‌های جمع آوری شده توسط داو جونز میزان زیان دهی در فاصله ماه‌های ژانویه و اواخر ماه مه آنچنان زیاد بود که رقم ۲۳.۸۷ میلیارد دلار (۲۱.۱۲ میلیارد یورو) افزایش درآمد حاصل از دیگر بخش‌ها مانند درآمد شرکت‌های داروسازی که از افزایش تقاضا برای داروها حاصل شد و درآمد تولیدکنندگان مواد غذایی و خرده فروشان بزرگ تحت شعاع قرار بگیرد.

داده‌های جمع آوری شده توسط داو جونز نشان می‌دهد که گروه‌های انرژی اروپا ۴۱.۵۳ میلیارد دلار (۳۶.۷ میلیارد یورو) از میزان درآمد خود رادر سه ماهه نخست امسال از دست داده اند که این رقم ۴۰ ٪ از کل درآمد شان را تشکیل می‌دهد.

بر اساس این گزارش شرکت نفتی هلندی-انگلیسی رویال داچ شل بیشترین زیان و ضرر را در فصل مالی نخست امسال به علت شیوع بیماری کرونا محتمل شده است. این شرکت نفت انگلیسی و هلندی در سه ماهه نخست، به دنبال سقوط تقاضای برای انرژی و قیمت نفت، ۲۹ ٪ از گردش مالی را از دست داد. محدودیت‌های سفر ناشی از شیوع بیماری کرونا و کاهش تقاضا برای نفت در سطح جهان باعث شد تا این شرکت ۲۳.۷۱ میلیارد دلار در مقایسه با سال گذشته ضرر دهی داشته باشد.

بن ون بوردن، رئیس اجرایی شل هنگام ارائه عملکرد این شرکت گفت: نوسانات بازار بر تجارت فعلی ما تأثیر می‌گذارد و این کار را در سه ماهه‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت. در مجموع، سه شرکت بزرگ نفتی یعنی شرکت نفتی هلندی-انگلیسی رویال داچ شل، شرکت نفتی توتال فرانسه و شرکت نفتی و ‌گازی بریتیش ‌پترولیوم /بی پی/ وهمچنین رپسول اسپانیا در طول سه ماهه اول امسال نزدیک به ۱۴.۵ میلیارد یورو از در آمد خود را از دست دادند. جیسون گامل، تحلیلگر بخش کارگزاری و خدمات مشاوره سرمایه‌ای شرکت جفریز در این باره می‌گوید: شل دارای شبکه خرده فروشی و توزیع بسیار گسترده‌ای است، حدود دو برابر بیشتر محصولات تصفیه شده به فروش می‌رساند و در نتیجه باید مابه تفاوت میزان محصولاتی که پالایش می‌کند از بازار خریداری کند.
 

کد خبر: ۲۹٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha