۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
نقدینگی موجود در بازار سرمایه باید به سمت تولید حرکت کند
کارشناس ارشد بازار سرمایه:

نقدینگی موجود در بازار سرمایه باید به سمت تولید حرکت کند

اعتمادی، کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقدست اگر نقدینگی موجود در بازار سرمایه به سمت تولید حرکت نکند و دولت از این راه به تأمین مالی نرسد، سیل نقدینگی به سمت بازار موازی ارز موجب تخریب می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، سید امیر اعتمادی کارشناس ارشد بازار سرمایه و مدرس دانشگاه درباره افزایش نقدینگی گفت: در شرایطی هستیم که ما به دنبال افزایش عمق بازار سرمایه به عنوان محل تأمین مالی شرکت‌ها بودیم و الان به این سمت می‌رویم که چرا نقدینگی رشد کرد؟

وی درباره دلایل نقدینگی در کشور بیان کرد: ما به دو دلیل فزاینده و پایه پولی با رشد نقدینگی در کشور مواجه بودیم و این منجر به رشد اقتصادی برای همه کشورها در دنیا می‌شود که در کشور ما این اتفاق نیفتاده است.

اعتمادی یادآوری کرد: بازار سرمایه ما معلول علتی از جمله تورم انتظاری است که از حرکات نرخ ارز نشأت گرفته و این باعث رشد بازار سرمایه شده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: ما در سال گذشته ۲۰ درصد ‌GDP را در اختیار داشتیم و امسال این آمار به ۹۰ درصد رسیده است و این فرصت خوبی برای دولت برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای است. الان بازار سرمایه(بورس) آماده شده و متأسفانه از آن استفاده بهینه نشده است.

این مدرس دانشگاه افزود: اگر نقدینگی موجود در بازار سرمایه به سمت تولید حرکت نکند و افزایش سرمایه شرکت‌ها از راه بورس ایجاد نشود و شرکت‌های دولتی وارد بورس نشوند و دولت از این راه به تأمین مالی نرسد، سیل نقدینگی به سمت بازار موازی مانند ارز موجب تخریب می‌شود.

امیدوارم دولت مجبور به عمق بخشیدن به بورس باشد و این تنها راه نجات ماست و اگر در دولت آمریکا رئیس جمهور رقیب رأی بیاورد، دلار کاهش می‌یابد و عمق بازار سرمایه کاهش می‌یابد و مردم از بازار سرمایه خارج می‌شود. اگر تأمین مالی صورت نگیرد، انتظار داریم دلار روی قیمت فعلی بماند و امیدوارم مردمی که وارد بازار سرمایه شدند از این حرکت پشیمان نشوند.

لزوم حرکت نقدینگی به سمت تولید
جعفر قادری(عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس) درباره اینکه دیدگاه کمیسیون برنامه و بودجه نسبت به نقدینگی چیست، گفت: می‌دانید افزایش قیمت سهام باعث افزایش قدرت خرید می‌شود و این نوع نقدینگی اگر در جهت تولید گرفته نشود، مشکل ایجاد می‌کند و در شرایط فعلی تنها راه برای کنترل نقدینگی اجازه برای راه یافتن نقدینگی به بخش تولیدی است.

قادری افزود: ما واحدهای تولیدی نیمه کاره داریم که نقدینگی باید به آنها تزریق و ظرفیت اقتصادی کشور را افزایش دهند. راهش بورس است؛ اما واحدهای تولیدی سرمایه خود را افزایش و واحدهای تولیدی خود را تکمیل کنند و دولت یا فروشندگان که سهام خود را می‌فروشند در جهت تولید و تکمیل واحدهای تولیدی به کار بگیرند و ظرفیت اقتصادی کشور توسعه یابد.

کد خبر: ۲۹٬۶۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha