۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
«تورم انتظاری» عاملی مهم در رونق بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

«تورم انتظاری» عاملی مهم در رونق بازار سرمایه

اعتمادی، کارشناس بازار سرمایه مهم ترین دلیل رشد شاخص بورس را در کنار سایر عوامل «تورم انتظاری» عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، سید امیر اعتمادی کارشناس بازار سرمایه و مدیر یک شرکت سبدگردانی گفت: درشرایط کنونی با رشد شاخص بورس و حرکت صعودی بازار سرمایه یک «رنسانس در بازار سرمایه» را ملاحظه می کنیم.

وی مهمترین عامل رشد شاخص بورس را تورم انتظاری عنوان کرد و ادامه داد: در رشد شاخص بورس افزایش نرخ ارز موثر است.

سود برخی شرکت ها بواسطه تولیدشان نیست
در بخش دیگری این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در سال ۹۸ رشد ۱۸۰ هزار واحدی بورس مدنظر قرار داشت، به بیان مقایسه هایی میان وضعیت شاخص های بورس در بخش های مختلف پرداخت و گفت: شاخص یکی از هولدینگ های سیمانی در این مدت –از زمان رشد جهشی بورس در یکی دو سال اخیر- سه برابر شده است.

وی تأکید کرد: بسیاری از شرکت های بورس سود ناشی از تولید نداشتند اما رشدهای دیگری را تجربه کرده اند. [اشاره به اینکه چنین رشدهایی در شاخص کل بورس هم اثرگذار است.]

در بخش دیگری این کارشناس بازار سرمایه گفت: در سال گذشته در دوره ای شرکت ها براساس رشد سودآوری رشد می کردند، به طرح این موضوع پرداخت که بعد از آن دوره با توجه به شرایط تورم انتظاری از مدل ارزش گذاری شرکت ها به سمت ارزش جایگزینی رفته اند.

بورس حباب دارد؟
وی یکی از دلایل رشد شاخص بورس را ناشی از همین ارزش جایگزینی شرکت ها عنوان کرد و افزود: اینکه بگوییم در بورس حباب وجود دارد پاسخ بله است؛ اما کلیت بازار و روند آن به گونه ای است که در بعضی شرکت ها نرخ رشد اسمی شان رشد داشته است. این افزایش رشد بورس هم باعث حرکت نقدینگی به سمت این بازار شده است.

وی گفت: در بازار سرمایه داران احساس می کنند کسب سود داغ است و افراد -در شرایط کنونی- به سمت بورس، طلا، ارز و پولدارترها به سمت مسکن می آیند.

اعتمادی همچنین بهترین مکان برای سرمایه گذاری در شرایط کنونی را بازار بورس عنوان کرد.

فشاری که دولت به تورم وارد کرد
این کارشناس اقتصادی فشاری که دولت در سال های ۹۳ تا ۹۶ آورده است را عاملی برای تورم انتظامی عنوان کرد و تأکید کرد: کلیت شرایط را باید همچون یک فیلم ببینیم نه اینکه یک تصویر از آن را انتخاب کنیم.

وی افزود: دولت در سال ۹۳ برای رشد تورم مانع ایجاد کرد و اجازه رشد به آن ندارد، این موضوع در حال حاضر در حال تلاش برای جبران است.

اعتمادی سپس گفت: دولت طی یکی دو سال اخیر با کسری بودجه مواجه شده است، در بودجه ای که امسال هم بنا به دلایلی مجلس آن را مصوب کرده است این کسری بودجه وجود دارد.

حساب باز کردن دولت بر مالیات
وی افزود: منابع دولت مشخص است، دولت روی مالیات حساب باز کرده است در حالی که به خاطر شرایط کرونا اخذ مالیات سخت است، از سویی فروش نفت هم نداریم در چنین شرایطی دولت بر بورس حساب باز کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت نتوانسته است تأمین مالی در بورس داشته باشد.

وی در توصیف شرایط تورمی کنونی و اثرات آن در جامعه گفت: تورم انتظاری به گونه ای است که مردم می خواهند هیچ پولی دست شان نباشد و در این شرایط هیچ جایی پربازده تر از بورس نیست.

در بخش دیگری اعتمادی ارزش دلاری سهام شرکت ایران خودرو را از رون فرانسه بیشتر دانست.

کلیت بورس حباب ندارد
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه کلیت بازار دارای حباب نیست به طرح این موضوع پرداخت که سهم بازار سرمایه در GDP بالارفته است.
وی پیش بینی پذیری شرایط اقتصادی و بازار سرمایه را منوط به دستیابی ثبات اقتصادی عنوان کرد و در بخش دیگری گفت: اگر نمودار روند حرکتی بازار سرمایه و دلار با هم مقایسه کنیم، کاملا با هم حرکت می کند. به عبارتی با تغییر نرخ ارز شرایط بازار سرمایه تغییر کرده است. [اشاره به تطبیق نمودارها]

سرمایه اجتماعی از بین می رود؛ اگر بورس زیان ده شود
وی تأکید کرد: به واسطه افزایش تورم و کاهش ارزش پول کشور نقدینگی به سمت بازار سرمایه آمده است. اگر این پول ها به سمت سفته بازی برود و راه برای مسیر تولید باز نشود و برای طرح های توسعه ای هزینه نشود نقدینگی از بورس خارج می شود. آن وقت به بازارهای موازی خواهد رفت و این موضوع قابل جبران نیست، اگر مردم پول هایی که به بورس آورده اند ببینند که حباب بوده است و تامین مالی صورت نگرفته است و دولت هم کسری بودجه اش جبران نشده است. آن وقت دیگر قابل جبران نیست و سرمایه اجتماعی از بین می رود.

وی با بیان اینکه افزایش سهام شناور یکی از ابهامات است، تأکید کرد: عرضه سهام شستا حدود ۷ هزار میلیارد تومان به دولت کمک کرد.

روند بازار را باید دید
در بخش پایانی اعتمادی گفت: زمان کمی داریم –برای اصلاح وضعیت اقتصاد- و اگر در انتخابات آمریکا رقیب ترامپ پیروز شود و انتظار رشد دلار نداشته باشیم ارزش سهام شرکت ها هم کم می شود و آن وقت سهامداران از کاهش قیمت سهام شان و نفروختن آن پشیمان می شوند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد و خواستار شد که در آینده عرضه اولیه شرکت ها در بورس بیشتر انجام شود.

وی درباره پیش بینی از رشد شاخص سهام بورس گفت: فعالان بازار سرمایه چنین پیش بینی نمی کنند و همچنان با روند رو به رشد باید وضعیت بازار را دید. برای سهم های مختلف نظرات مختلفی هست اما تا وقتی دولت با سهم های ای تی اف می خواهد بازار را در وضعیت رشد نگه دارد با این روند ادامه می دهیم.

تنها راه نجات دولت چیست؟
وی تنها راه نجات دولت را در فروش دارایی هایش عنوان کرد و گفت: الان این دارایی ها را از او می خرند. افزایش سهام شناور و ایجاد صندوق هاست که برای دولت تامین مالی می کند.

در بخش دیگر اعتمادی گفت: صندوق های سهامی ۷ درصد بازار را تشکیل می دهند، الان بازار تشنه خرید است و امیدوارم حرکت نقدینگی به سمت تولید برود. اگر این اتفاق نیفتد ممکن است افزایش نرخ سود بانکی رخ دهد که در سال ۹۳ تجربه شد و رکود تورمی داشتیم.

کد خبر: ۲۹٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha