۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
هدف اصلی ایجاد «بورس مسکن» فروش املاک دولتی نیست
کارشناس بازار سرمایه:

هدف اصلی ایجاد «بورس مسکن» فروش املاک دولتی نیست

آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه با مثبت دانستن راه اندازی بورس مسکن هدف اصلی ایجاد آن را فروش املاک دولتی ندانست و نقش شفافیت این بورس را بااهمیت عنوان‌کرد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه، بورس مسکن را مکانی برای شفاف شدن اقتصادی عنوان و خاطر نشان کرد: مکانی که بتواند به طور قانونمند و با افزایش ضریب نقدشوندگی باعث شفافیت معاملات شود و ایجاد این بورس راه و روش درستی است.

شهری به نام «بورس» و داستان شروع بورس
وی با اشاره به تاریخچه ای مختصر درباره شهری به نام «بورس» که در آن میزان معاملات افراد، خرید، فروش، بدهی و بستانکاری شان مشخص می شد گفت: ساز و کار بورس باعث می شود که به صورت شفاف عرضه کننده و تقاضا کننده در تعداد کثیری قرار گیرند و برایند نظرات خریداران و فروشندگان موجب کاهش قیمت ها می شود در حالی که در گذشته فضای غیرنقدشونده بود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین با اشاره به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام دولتی و غیردولتی یکی از مشکلات بخش مسکن را نقد نشدن دارایی و املاک عنوان کرد که عمده آن دست دولت است.
آقا بزرگی خاصر نشان کرد: بورس املاک به صورت دستوری و مبتنی بر نظرات کارشناسان شکل گرفت، نتیجه ای که در آن کشف قیمت عادلانه و شفاف شد.

هدف اصلی بورس مسکن فروش املاک دولت نیست
در بخش دیگری این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: هدف اصلی از تشکیل بورس املاک، فروش املاک دولتی نیست، البته چنین مقوله ای می تواند اینجا هم مدنظر باشد.

وی بورس املاک را محل گردآمدن سه رکن دارندگان املاک، سرمایه گذاران و افراد با دانش فنی عنوان کرد و درباره هدف ایجاد آن گفت: بورس مسکن بستری به منظور مشارکت تک تک مردم است و باعث شفافیت و تعادل قیمت می شود.

در بخش دیگری این کارشناس اقتصادی گفت: محصولی که در بورس آمده، ممکن است باعث افزایش قیمت آن شده باشد اما رانت های آن از بین رفته است.

بورس و راهکاری برای نزدیک شدن بخش های مختلف اقتصاد
وی افزود: راهکار نزدیک شدن تولید، تقاضا و عرضه ایجاد بورس است. برای این منظور می توان از صندوق های پیش بردن پروژه یا افراد با دانش فنی استفاده کرد.

وی گفت: اگر به واسطه ایجاد بورس مسکن قابلیتی به وجود بیاید که موجب مشارکت آحاد مردم شود، در آن صورت قدرت تعیین قیمت و سمت و سوی قیمت را کوتاه می کند.

آقا بزرگی همچنین گفت: استفاده ناصحیح از هر بورسی می تواند پیامد جبران ناپذیری داشته باشد.

بورس قیمت ها را شفاف می کند
وی بازار کنونی مسکن را دارای شرایط غیرنقدشوندگی املاک عنوان کرد و در بخش دیگری به تأکید این موضوع پرداخت که بورس شفافیت قیمت ایجاد می کند. یک خریدار و یک فروشنده می توانند نرخ تعیین کنند. با همگن سازی و استانداردسازی و ایجاد سامانه معاملات چنین موضوعاتی امکان پذیر است، اما در حال حاضر به طور تقریبی به شیوه سنتی و به روش سالهای قبل کار می کنیم.

در بخش دیگری این کارشناس بازار سرمایه وضعیت بورس در سال های ۹۸ و ۹۹ را نشانه کارنامه بازار سرمایه تلقی نکرد.

در ادامه وی گفت: راه مقابله با تورم مقابله با قیمت نیست، باید تولید در بخش های مختلف مورد توجه قرار گیرد.

وظیفه بورس تأمین مالی است
وی در واکنش به صحبتی از ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران گفت: وظیفه بورس تجهیز و تأمین منابع مالی است نه اینکه بگوییم افراد با انگیزه تحصیل بود بالا به آن وارد می شود.

آقابزرگی همچنین گفت: بورس [اشاره به بورس املاک] مکانی است که هر شخصی بتواند با هر میزان سرمایه به آن وارد شود حتی افراد با بضاعت کم مالی به آن بیایند.

وی گفت: هدف از بورس املاک کمک به شفاف شدن است نه اینکه افراد صاحبخانه بشوند.

کد خبر: ۲۹٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha