۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
چرا رشد شاخص بورس این روزها نگران کننده است؟

چرا رشد شاخص بورس این روزها نگران کننده است؟

یک اقتصاددان پدیده «مالی شدن اقتصاد» را متاثر از توالی رشد شاخص بورس دانست که نه تنها مقوله ای رقابتی درمقابل تولیدست، بلکه فرهنگ کار رابه «خلق پول ازدل پول» تقلیل می دهد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حسین درودیان رشد شاخص بورس طی ماه های اخیر را غیر عادی توصیف کرد و گفت: هرچند تورم در کالا و خدمات نسبت به دارایی کمتر است، اما افزایش شاخص بورس نسبت به سایر دارایی ها، افزایشی بالاتر را نشان می دهد.

وی با اعلام اینکه شاخص بورس در اول مهر ۳۰۰ هزار و امروز به یک میلیون و ۷۰۰ هزار رسیده است، افزود: این عدد طی سه ماه قبل سه برابر شده که چنین افزایشی را در دیگر دارایی ها شاهد نیستیم.

به گفته درودیان شاخص بورس نسبت به سه سال گذشته، رشد ۱۸ برابری را نشان می دهد و هیچ دارایی دیگری تا این میزان افزایش را به خود ندیده است.

شیوه ورود به بورس نگران کننده است
جنبه نگران کنندگیِ شیوه ورود به بورس است؛ درست شبیه رفتار رمه ای است در علم اقتصاد که گروهی با تصور اینکه از قافله جا مانده اند، روند جذب به بورس را دنبال می کنند.
درودیان تاکید کرد: وقتی منطق رفتار بدین شکل است، تبعا باید احساس نگرانی کنیم که منجر می شود با وضعیت غیر نرمال روبرو باشیم.

اما چنین رفتاری چه بازخورد منفی برای اقتصاد دارد؟ این فعال بخش خصوصی، در پاسخ به این سوال به هدف اصلی از اقتصاد هر کشور یعنی افزایش تولید اشاره کرد و گفت: تولید، رفاه و پیشرفت ایجاد می کند. بنابراین بخش مالی –در اینجا منظور بورس است- قرار نیست رقیبی برای تولید باشد.

بورس قهرمانان تولید را به مدیران پول تبدیل می کند
وی پدیده مالی شدن را انحراف در سرمایه داری در ایران و سایر کشورها تلقی کرد و گفت: سرمایه داری صنعتی جزو وجوه موجه است و در چنین اقتصادی، آنچه که پول را افزایش می دهد، رونق تولید است یعنی فرد پول خود را به کالا و خدمات تبدیل کرده و از این طریق سود بیشتری می برد.

درودیان ادامه داد: در سرمایه داری مالی، تولید در کار نیست و از دل پول، سرمایه بیشتری تولید می شود. این در حالی است که در سرمایه داری صنعتی، کارآفرینان و رهبران تولید، قهرمانان اقتصاد هستند ولی در سرمایه داری مالی، این قهرمانان به مدیریت کنندگان پول تبدیل می شوند.

این افراد با چینش صحیح دارایی ها، سود بیشتری کسب می کنند ولی این روند در کلیت اقتصاد کشور، پدیده ای میمون نیست. متاسفانه اقتصاد ایران زمینه ساز چنین رویکردی است که فایده ای برای تولید دربر نخواهد داشت.

نامه ای خطاب به مسئولان که عمومیت یافت
درودیان در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی با بیان اینکه تصور نمی کردیم نامه امضا شده توسط ۲۵ اقتصاددان که راه حل هایی برای بورس ارائه می داد، تا این حد مورد توجه قرار گیرد، گفت: حرف این نامه معقول و منطقی بود و حتی اگر ترکیب افراد تایید کننده نامه را بنگرید، در خواهید یافت این افراد از نظر مرام و مکتب ناهمگون هستند ولی در سایر موضوعات دعوا دارند اما بحث این نامه بسیار روشن بود تا جایی که به اتفاق نظر منتج شد.

هدف نویسندگان نامه این بود که سیاست گذاران بدان توجه کنند که اگر عمومی منتشر نمی شد، تا این حد مورد توجه قرار نمی گرفت.

درودیان با بیان این مطلب ادامه داد: اگر شاخص بورس همچون گذشته رشد کند، مسائلی را متوجه اقتصاد می کند. بعنوان مثال امروز در محل کار مردم، عمده توجه نیروی کار از مشغله و حرفه خود به بورس معطوف شده و صحنه سیستم های کامپیوتری باز است و در حال بررسی بالا و پایین شدن شاخص بورس هستند. خب تاثیر این مسئله بر بهره وری چیست؟

ادامه روند رشد بورس، سرمایه مردم را در بانک تهدید می کند
وی با گلایه از اینکه امروز یکسری از تولید کنندگان کشور به بورس بازانِ فعال تبدیل شده اند، گفت: این روند نابرابری را دامن می زند ولی اگر روند رشد شاخص بورس کاهش یابد، مصائب دیگری را درپی دارد. نه فقط از باب اینکه عده ای متضرر می شوند؛ بلکه یکسری دارایی ها در اقتصاد به بورس گره خورده است.

درودیان همچینین گره خوردن بانک ها به بورس را بسیار مخاطره آمیز توصیف کرد و افزود: ما نمی دانیم شاخص بورس افت می کند یا خیر و علاقه ای هم به این مسئله نداریم اما در دنیا تجربه های بسیاری از افت شاخص بورس اتفاق افتاده و در اینصورت، افت شاخص از کانال بانک، به تمام اقتصاد سرایت می کند.

ما همگی در بعد سرمایه گذاری در بانک ها ذی نفع و شریک هستیم که اگر دارایی های بانک بدلیل افت ارزش سهام دچار مشکل شود، خسارتی پدید می آورد که بین تمام آحاد جامعه توزیع می شود.

کد خبر: ۲۹٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha