۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
مشکل اصلی دارا یکم نبود سازکار تعریف شده بین بانک و بازار سرمایه است
مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن در گفتگو با بازار:

مشکل اصلی دارا یکم نبود سازکار تعریف شده بین بانک و بازار سرمایه است

بحرالعلوم، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن  معتقد است که صندوق دارا یکم هیچ مشکلی به غیر از عدم وجود یک سیستم تعریف شده بین بانک و بازار سرمایه نداشت.

بازار؛ گروه بورس: با توجه به اینکه دولت اعلام کرده که قرار است به زودی سهام صندوق ای تی اف  خودروی را در قالب نماد دارا دوم در بازار سرمایه منتشر کنند، اما هنوز اعلام آمادگی از سوی وزارت اقتصاد دیده نمی‌شود. در انتشار سهام دارا یکم برخی از خریداران سهام به خصوص کسانی که از طریق سیستم بانکی آن را خریداری کردند با مشکلات مواجه شدند، که پیش‌بینی می‌شود که این مشکلات در صندوق دارا دوم هم وجود داشته باشد.

برخی از کارشناسان بر این باورند که دولت در ارائه این صندوق‌ها به دنبال حفظ جایگاه مدیریت خود است و این موضوع با روند خصوصی سازی در تضاد است. در این سیستم عرضه سهام سهامداران حق دخالت در موضوع مدیریت شرکت ندارند و تنها رابط بین شرکت و سهامداران مدیر صندوق است که توسط خود دولت انتخاب می‌شود. یکی از ایرادات مطرح شده در عرضه سهام صندوق دارا یکم عرضه سهام شرکت‌ها با قیمت پایین‌تر از بازار است در حالی که قسمتی از این بنگاه‌های اقتصادی که در دارا یکم بخش دولتی سهام سه بانک و دو شرکت بیمه‌ای بود قبلا در بورس با یک قیمت مشخص خرید و فروش می‌شد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن می‌گوید که در صندوق دارا یکم هیچ مشکلی به غیر از ارتباط بین بانک‌ها و کارگزاری‌ها وجود نداشت. دولت حق دارد سهام شرکت خود را با هر قیمتی که بفروشد.

محمدمهدی بحرالعلوم مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک مسکن در گفتگو با بازار، در رابطه با صندوق ای تی اف گفت: در صندوق دارا یکم که برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه می‌شد آمادگی لازم مانند فعالیت‌های روتین وجود نداشت، اما اکنون خوشبختانه برای صندوق دار دوم و سوم مکانیزم قوی‌تر و مشخص‌تری تعریف شده است. موضوع این نیست که ای تی اف در صنعت کارگزاری پیش‌بینی نشده بود بلکه به خاطر نبود یک سیستم مبادلاتی بین بانک و بازار سرمایه بود که باعث ایجاد یکسری مشکل در این عرضه شد.

بحرالعلوم اضافه کرد:  دولت به خاطر هدف اصلی عرضه دارا یکم و واگذاری دارایی دولت به آحاد جامعه نیاز به سیستمی داشت که دارای ضریب نفوذ بیشتری  در جامعه باشد، بنابراین از شبکه بانکی که نفوذ بیشتری در جامعه حتی در مناطق دور دست دارد استفاده کرد در حالی که نفوذ صنعت کارگزاری تنها در شهرهای بزرگ بود و برای آحاد جامعه جوابگو نبود.

وی مشکل اصلی را عدم ارتباط بین بانک و کارگزاری در رابطه با صندوق ای تی اف خواند و افزود: ارتباط بین بانک‌ها و بسترهای معاملات کارگزاران و بازار سرمایه موضوعی بود که از قبل تعریف نشده  و در حقیقت عدم آمادگی ناشی از عدم ارتباط بستر بانکی با بازار سرمایه بود نه اینکه کارگزاری‌ها آمادگی لازم را نداشتند.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک مسکن گفت: اگر مردم قرار بود صرفا به کارگزاری‌ها مراجعه کنند کارشان شسته و رفته انجام می‌شد، اما نظر دولت این بود که به ازای هر کد ملی دو میلیون تومان سهام بدون احراز هویت معمولی که در بستر بازار سرمایه تعریف شده است دریافت شود.

این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: صنعت کارگزاری مانند صنعت بانکی گستردگی ندارد و نمی‌تواند پذیرای این تعداد افراد باشد بنابراین از بستر شبکه بانکی استفاده شده که هم ضریب نفوذ بیشتری دارند هم شعب بیشتری دارند اما به دلیل اینکه بانک‌ها با بازار سرمایه در ارتباط نیستند کارهای دشوار شد مثلا اگر قرار بود ظرف ۶ ماه این کارگزاران به کارگزاری‌ها مراجعه کنند مانند سایر مشتریان روند احراز آن‌ها صورت می‌گرفت.

به گفته بحرالعلوم  کارکرد صندوق مشکلی نداشته اگر بخواهیم جذابیت را بیشتر کنیم می‌توانیم در قالب نقد و اقساط سهام را  واگذار کنیم.

کد خبر: ۲۹٬۲۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha