۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
دولت برای ساماندهی مسکن اقدام کند/ ۶ راهکار برای رفع یک مشکل
کارشناس اقتصادی:

دولت برای ساماندهی مسکن اقدام کند/ ۶ راهکار برای رفع یک مشکل

سمنان- صالحیان، کارشناس اقتصاد بابیان اینکه دولت باید برای ساماندهی بازار مسکن باید اقدام فوری کند، گفت: یکی از مسائلی که در کنار مالیات از خانه‌های خالی، تعیین سقف اجاره و ... اعلام می‌شود، تسهیل در پروانه ساخت و تشویق بخش خصوصی است.

علی‌رضا صالحیان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه دولت تاکنون اقداماتی برای کنترل وضعیت بازار مسکن کرده اما هرگز هیچ‌کدامشان در مرحله اجرا آن‌طور که بایدوشاید موفق نبوده‌اند، بیان کرد: تنها در دوران ابتدایی دولت روحانی وزارت مسکن و شهرسازی توانسته بود درد مشکل خانه‌های کشور را تشخیص دهد و شاهد اقداماتی چون بازآفرینی شهری و ... بودیم تا کمی شرایط در بازار مسکن رو به بهبود گذارد البته آن‌هم وقتی به زمان اجرا رسید دولت در اجرای درست ان مشکل یافت.

وی بابیان اینکه دولت در خانه‌سازی برای ایرانیان از برنامه تعیین شده بسیار عقب است، افزود: نخستین اقدام وزارت مسکن و شهرسازی وقتی روحانی دولت را تحویل گرفت نخستین اقدام عدم ایجاد پروژه جدید مسکن مهر بود یعنی مقرر شد تا همان تعهدات دولت قبل تنها انجام شود که البته این موضوع هم  به معنای واقعی اجرا نشد.

کارشناس اقتصادی بابیان اینکه دولت احمدی‌نژاد قصد داشت سالانه یک‌میلیون خانه بسازد این میراث که البته به‌خوبی اجرانشده بود به روحانی رسید و پس از شش سال عبور از مسکن مهر هنوز ۷۰۰ هزار خانه نیز تحویل نشده است، ابراز داشت: این نشان می‌دهد چقدر مسکن مهر از برنامه عقب است و پروژه‌ای که می‌توانست بزرگ‌ترین طرح مسکن‌سازی تاریخ ایران اسلامی یا حداقل ایران بعد از انقلاب اسلامی باشد به بلای جان اقتصاد دولت بدل شد.

صالحیان بیان کرد: روحانی طرح مسکن مهر را که خود مخالفش بود، تغییر و به نام اقدام ملی دوباره اجرا کرد. طرحی که در آن تعهدات زیادی برای ساخت مسکن شده و البته بعید است که در این برهه کوتاه این‌همه مسکن را بتوان ساخت و تحویل مردم داد.

وی بابیان اینکه ایران سالانه بین یک تا یک و نیم میلیون خانه نیاز دارد، گفت: به گفته برخی مسئولان امروز سالانه ۳۰۰ هزار خانه هم در کشور ساخته نمی‌شود درنتیجه هر سه سال، کسری خانه در کشور دو برابر می شود. با حسابی سرانگشتی می‌توان دریافت که کمبود مسکن در کشورمان چقدر است.

کارشناس اقتصادی بابیان اینکه دولت و مجلس به دنبال راهکارهایی هستند که بتوانند بازار مسکن را کنترل کنند بیان داشت: تا نیاز کشور به مسکن تأمین نشود این راهکارهای جواب‌گو نیستند از سوی دیگر تعیین سقف ۲۵ درصد برای افزایش اجاره خانه یا مالیات بر خانه‌های خالی و ... آن‌قدر دیر هستند که خانه به طرز عجیبی گران شده و کم کم به سقف خود رسیده است لذا باید پذیرفت که طی شش ماه میانگین قیمت خانه مثلاً در شهر تهران از ۱۴ به ۱۹ میلیون تومان افزایش‌یافته موضوعی که در استان سمنان نیز دیده می‌شود.

صالحیان بابیان اینکه امروز خانه در شاهرود با متری ۲۱ میلیون تومان پیدا می‌شود موضوعی که اصلاً سابقه نداشته است، گفت:  حداقل سه آپارتمان در همین هفته جاری در شاهرود با قیمت های متری ۱۹، ۱۶ و ۲۱ میلیون تومان قیمت گذاری و فروخته شدند.

وی افزود: مجموعاً چند راهکار تا کنون برای کنترل بازار مسکن ارائه‌شده است نخست مالیات بر خانه‌های خالی که البته هنوز اعلام‌نشده که جزئیات آن چیست، دوم اختصاص زمین کشاورزی برای ساخت خانه در حومه شهرها پس‌ازآن تعیین سقف افزایش اجاره و قیمت خانه تا ۲۵ درصد، تسهیل در پروانه ساخت و لذا ترغیب سرمایه‌گذاران و بهسازی بافت فرسوده با وام که همگی با شائبه‌های فراوانی در نحوه انجام روبرو هستند و باید دید درنهایت دولت و مجلس تا چه حدی می توانند این معضلات را کاهش دهند.

کد خبر: ۲۹٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha